Medier har fået godt 140 millioner i coronakompensation

Medierne står til at få 143 mio. kroner i kompensation for tabte annoncepenge. Beløbet er næsten 100 mio. kroner lavere end hvad der er sat af

172 medier har modtaget 143,3 mio. kroner i kompensation for tabte annonceindtægter som følge af corona-krisen.

Det skriver Mediawatch baseret på en aktindsigt hos Slots- og Kulturstyrelsen.

Støtten er uddelt i to runder. Første runde, som Journalisten tidligere har beskrevet her, gik til medier, som ikke får redaktionel produktionsstøtte. Her modtog 149 medier i alt 83,9 mio. kroner. Her er de største modtagere Tipsbladet (1,9 mio. kr), Aalborg:nu (1,8 mio. kr.) og Bo Bedre (1,8 mio. kr.).

Anden runde går til medier, som modtager redaktionel produktionsstøtte. Her er alle ansøgninger ikke færdigbehandlede endnu, men ifølge Mediawatch har 23 medier fået i alt 59,4 mio. kr. i denne runde.

De største modtagere her er Børsen (12,9 mio. kr.), B.T. (11,2 mio. kr.), Jyllands-Posten (9,8 mio. kr.) og Politiken (9,6 mio. kr.).

Dermed står medierne – indtil videre – til at modtage færre millioner, end der er sat af i hjælpepakken. Her er afsat knap 240 mio. kroner til at kompensere medierne for tabte annonceindtægter.

0 Kommentarer