JP/Pol investerer 12 millioner i firma bag robotjournalistik

Data- og medievirksomheden Lasso får 12 millioner kroner i investering fra JP/Politikens Hus, samt et lån på yderligere 11 millioner. Virksomhedens robotter skriver 1.500 artikler i døgnet. Direktør: ”Det bliver ikke en erstatning for det journalistiske arbejde”

Den danske data-virksomhed Lasso har gjort sig bemærket i mediebranchen med sine nyhedsrobotter, der skriver 1.500 artikler i døgnet. Nu har JP/Politikens Hus investeret 12 millioner kroner i virksomheden. Oven i hatten stiller JP/Politikens Hus også et lån til rådighed på yderligere 11 millioner kroner.

Lasso sælger en markedsdata-løsning: Et system, der i realtid – og fuldstændig automatisk – finder offentlige erhvervsoplysninger om virksomheder i Danmark og formidler dem på en visuel og en letforståelig måde. Kunden kan selv vælge, hvilke typer af oplysninger han vil abonnere på.

1.500 artikler i døgnet

Med i pakken er en robotjournalistisk løsning, der ”spytter oplysninger ud realtime”, som administrerende direktør Jakob Bendiktson siger det.

Lassos robotter overvåger CVR-registret 24 timer i døgnet, og hver gang der bliver registreret en forandring hos en dansk virksomhed – måske er der kommet en ny direktør – skriver Lassos robotter øjeblikkeligt en historie. Det sker cirka 1.500 gange i døgnet.

Løsningen kan tilgås fra en browser eller installeres i forskellige software-systemer. Og man vælger selv, hvilke virksomheder man vil følge.

”Vores robotter forklarer de data, der ligger i systemerne, på menneskesprog,” opsummerer administrerende direktør Jakob Bendiktson.

Han bruger selv systemet og får løbende nyheder om 300 firmaer fra Lassos robotter, fortæller han.

Ikke en erstatning for journalister

Som Journalisten skrev i december 2017, har Lasso og Børsen også fået 100.000 euro i støtte fra Google Digital News Initiative – en Google-pulje til medie-innovation. Pengene skal bruges til at udvikle mere læsevenlig robotjournalistik i samarbejde med Børsen.

Jakob Bendiktson, kan man beskrive jer som en hybrid mellem en medievirksomhed og en datavirksomhed?

”Vores ekspertise er data. Det er dét, vi er eksperter i. Nyhedsbenet kan berige vores løsning ved at skabe værdi og sikre noget pr via vores nyhedsside lasso.dk (her kan man gratis følge med i robotternes arbejde, red.),” siger Jakob Bendiktson.

Han understreger, at robotjournalistikken kun er én blandt en række løsninger i produktet.

Jeres robotter kan skrive nyheder hurtigere end nogen menneskelig journalist. Vil jeres robotjournalistik på sigt udvikle sig til en konkurrent til traditionel journalistik?

”Det bliver ikke en erstatning for det journalistiske arbejde. Det bliver en hybrid. Journalisten får en assistent, der kan fokusere på det faktuelle, mens journalisten selv skal fokusere på fortolkningen,” siger Jakob Bendiktson.

Så robotterne kan blive et supplement til journalisternes research-processer?

”Ja. Vi kan notificere dig med det samme, hvis der for eksempel kommer en ny ejer i en dansk virksomhed. Hvis du gerne vil følge et firma, kan du få oplysninger om firmaet instantly. Du får også nyheder om de 95 procent af danske virksomheder, der ikke bliver skrevet om i medierne,” siger han.

I har indledt et samarbejde med Børsen og fået en stor investering fra JP/Politikens Hus. Har I andre medier på listen end Børsen, der er interesserede i redaktionelt samarbejde?

”Vi kan se, at det åbner op for det. Vi snakker også med andre medier,” siger Jakob Bendiktson, der dog ikke må nævne navne endnu.

Investering øremærket salg

Den nye investering fra JP/Politikens Hus er dog ikke specifikt øremærket robotjournalistikken. De skal derimod bruges på en større salgs- og marketingsindsats for det samlede produkt.

”Pengene er i princippet øremærket salgsmæssig eksekvering. Vi skal ud og erobre markedsandele. Vi kommer til at være de mest fremadbusende på det danske marked inden for markedsdata,” lover Jakob Bendiktson.

Da Lasso oprindeligt mødtes med JP/Politikens Hus, var det for at tale om robotjournalistik. Men i en pressemeddelelse om dagens nyhed fokuserer mediehuset på det samlede produkt. Her udtaler administrerende direktør i JP/Politikens Hus Stig Ørskov:

”Markedet for erhvervsdata er yderst interessant, og Lassos nyskabende løsninger har potentialet til at udvikle markedet. Allerede nu har Lasso erobret en position blandt landets største revisorhuse, og de er nu klar til at gå videre med en ambitiøs vækstplan, som vi har stor tiltro til.”

Sidste år besøgte Journalisten Lasso og skrev en længere artikel om deres robotjournalistik.

Rettet 26/4 kl. 15.41: Tidligere brugte vi ordet "kapitalindsprøjtning" om investeringen. Dette ord fremgik af pressemeddelelsen om investeringen, men Lasso har oplyst, at ordet teknisk set ikke er korrekt, og derfor har vi fjernet det.

0 Kommentarer