search

Journalisten kiggede med, da kun 417 svenskere så Expressen på Facebook Watch

I aftes sendte Expressen sin første live-nyhedsudsendelse på Facebook Watch. Journalistens anmelder Lars K Jensen fulgte premieren. ”Det overraskede mig faktisk lidt, at det var så kikset eksekveret,” lyder hans dom

Facebooks videoplatform Watch er en af de ting, Mark Zuckerberg og Co. har store forventninger til. I de seneste måneder har de arbejdet videre med udrulningen af Watch, der er drevet af indholdssamarbejder, hvor Facebook betaler gildet.

Digiday har tidligere skrevet om den udrulning, hvor Facebook i USA angiveligt har betalt mellem 1 og 2 millioner dollars per år for ugentlige shows og mellem 5 og 10 millioner dollars for daglige shows.

Nu er Facebook så nået til de europæiske medier og har indgået aftaler med syv europæiske medier, som du kunne læse hos Medietrends, heriblandt svenske Expressen, der udgiver et kort dagligt brief, kaldet ’Bara Nyheter’. Her leverede Facebooks chef for strategiske partnerskaber, John Severinson, et par pligtsætninger om, at man selvfølgelig håber, det bliver muligt at udvide til Danmark, efter at Expressen er udvalgt som prøveballon i Norden.

Et forhold med op- og nedture

Facebooks forhold til medierne, især de europæiske, kan i bedste fald beskrives som ”kompliceret”. Det store F har flere gange forsøgt at lancere tiltag rettet mod medierne, såsom ’Instant Articles’, men succesen udeblev, da medierne er nervøse for at give en bid af kagen, eller de lukrative brugerdata, til Facebook.

Derudover har Facebooks mange algoritmeændringer ikke vundet dem mange venner i mediebranchen, ligesom mange medier nok ikke ligefrem har gjort forholdet bedre ved blot at se Facebook som en trafikkilde.

Derfor er det også interessant, at Facebook nu har lavet aftaler med europæiske medier. Det kan betyde, at der er bedring på vej i forholdet – eller selvfølgelig at nogle medier tænker ”fint nok, lad os da prøve det”, nu Facebook står og tilbyder, at de vil betale for festen.

Facebook vil dog ikke ud med nogen detaljer om den aftale, der er lavet med Expressen eller nogle af de andre medier, så vi ved ikke, hvor længe prøveballonen flyver, eller hvor mange penge der er i det for svenskerne.

Skuffende seertal

Hvad vi til gengæld ved er, hvor mange der så med i går tirsdag, da ’Bara Nyheter’ havde sin premiere – og det er ikke prangende. Da vi var flest, var vi 417 samtidige seere.

Expressen har vel at mærke 486.000 likes på deres side, og derudover har de 123.000 likes og 547.000 likes på siderne ‘Expressen TV’ og ‘Expressen Story’, hvor man ifølge deres optakt også ville kunne se showet. Der er selvfølgelig overlap mellem personer, der “liker” mere end en af siderne, men … Det var bekymrende få seere, Expressen formåede at hive ud af deres enorme publikum sådan en tirsdag aften kl.19.

Måske er tidspunktet dårligt valgt i forhold til, at man skal se video på Facebook – også selv om det kun varede seks minutter – med tanke på, at det kræver, man er foran en skærm, der ikke er fjernsynet.

Det kan også være, det er markedsføringen, der ikke har formået at skabe nok opmærksomhed hos folk – eller selvfølgelig at formatet bare ikke er interessant for seerne og ikke lige adresserer et behov eller løser et problem, de står med. Vi skal selvfølgelig passe på med at konkludere for meget ud fra den første aften, men mon ikke de havde håbet – og regnet – med en bedre start end det?

Raser over benzinpriser

Men hvad var det så, vi få udvalgte seere var vidne til på ’Bara Nyheter’? Tja, det var seks minutter, hvor seks af dagens vigtigste historier blev gennemgået af værten Jennie Pierrou og i indslag med ledsagende dækbilleder og speak af Pierrou. Nice and clean.

Vi hørte blandt andet, at Ann Linde bliver ny udenrigsminister, at benzinskatten forhøjes med 15 øre, at den nye iPhone præsenteres her til aften. De forhøjede benzinpriser var det eneste, der fik folk til at reagere i kommentarfeltet: Ja, det er måske niveauet af brugerinddragelse hos de etablerede, landsdækkende medier anno 2019. I hvert fald ikke noget, der berigede udsendelsen med noget.

Journalisten kiggede med, da kun 417 svenskere så Expressen på Facebook Watch

Seertallet faldt i øvrigt med 40-50 stykker efter en historie om, at der var blevet afsagt fængselsdom i en sag om tyveri af nogle hvalpe. Måske på grund af den historie, eller at folk følte, de havde givet ‘Bara Nyheter’ så meget af deres tid, som de nu lige orkede.

Ligegyldige reaktioner

Undervejs i transmissionen fløj der likes ud i æteren, men som seer ser man ikke rigtig andet end flyvende tommelfingre. Det fremgår ikke, om det bliver samlet op noget sted, eller om det bare er noget, man kan, fordi … ja, fordi man kan.

Jeg savnede også Expressens tilstedeværelse i kommentarfeltet. Ikke fordi de skulle gribe til genmæle i sagen om de “jävla” benzinpriser, men de kunne jo have postet links, hvor man kunne læse mere om de enkelte historier.

I stedet blev det ved de ligegyldige kommentarer, som man højst kan trække på smilebåndet af.

Nyhedsudsendelsen i sig selv kan man ikke rigtig sætte en finger på. Det var et klassisk brief på de vigtigste nyheder med pulserende musik under.

Og måske er det netop et kritikpunkt: At det lige så godt kunne have været lavet på Expressens egen hjemmeside – eller på et fjernsyn. Vi ser desværre ofte, at eksperimenter som dette bliver præget af redaktionens egne drømme – i dette tilfælde kunne det være at lave tv. Og hvis folkene bag altid har drømt om at lave tv magen til det, de ser på deres eget tv, ja, så ender man med tv magen til det, man kan se på sit eget tv. Og så er vi ikke rigtig kommet så meget længere.

Den afsluttende kolofon viste, at der kun er tre, reelt to, mennesker involveret i ’Bara Nyheter’: Jennie Pierrou (redaktør og vært), Cornelia Schauermann (producer) og så Klas Granström, der er ansvarlig udgiver, men som næppe har klippet lyd eller trukket kabler. Og så er der selvfølgelig de kolleger, der har leveret korte indslag, men det må trods alt være en overkommelig indsats. Så måske er det bare sådan, det bliver, når man ikke investerer mere?

Skal vare længere

Jeg vil ikke sige, at jeg spildte min tid. Dertil er seks minutter trods alt for lidt til at gøre en forskel. Og måske er seks minutter netop alt for kort tid til at starte og køre en ordentlig live-sending, hvor folk kan nå at se med.

Det kan jo godt tage tid at bygge en seerskare op i en digital verden, hvor vi ikke er vant til, at ting starter på et givent tidspunkt. Og når udsendelsen varer så kort tid, som ’Bara Nyheter’ gør, risikerer man, at det hele er slut, inden det kommer sådan rigtigt i gang set fra seernes synspunkt.

Derudover manglede jeg en opbygning til klokken 19, hvor løjerne skulle starte. Faktisk gik jeg glip af de første sekunder, selv om jeg sad og opdaterede Expressens Facebook-side nådesløst.

I stedet måtte jeg gå ind i Watch i Facebook-app’en (hos mig er den skjult i ”mere”-menuen), søge på ”Bara Nyheter” og der hoppe på live-udsendelsen.

Det er ikke sådan rigtig smart, især ikke, når man kun har et vindue på sølle seks minutter. Det overraskede mig faktisk lidt, at det var så kikset eksekveret. Jeg havde regnet med, at de selvfølgelig havde en live-sending i gang med en nedtælling eller lignende, der forklarede mig, at jeg var det rette sted og bare skulle blive hængende. Nuvel, der er meget at lære.

Når Facebook svinger kniven

Hvis jeg iklæder mig en svensk persona og tager de blågule briller på, ville jeg umiddelbart have svært ved at se, hvorfor jeg skulle se med i morgen. Hvis ikke det skulle være i håb om, at de sjove kommentatorer ser med igen og kan harcelere over noget andet.

Men det er nok ikke rigtig derfor, Facebook har pumpet penge i eksperimentet. Umiddelbart har jeg svært ved at se forretningen i det for Expressen. En oplagt indtægtskilde kan være reklamepauser, som nogle har på Facebook Watch, men det har Expressen ikke. Så måske ser man det vitterligt bare som et eksperiment, man får betalt udefra.

Annonceindtægter afhænger selvfølgelig af, hvor modent det digitale annoncemarked er, og det afhænger igen af, hvor mange der ser med.

Facebook Watch er tidligere blevet mødt med skepsis fra annoncører og bureauer, fordi for få ser med. Videoer på Facebook bliver set i feed’et, ikke i Watch. Det understreger behovet for god markedsføring af indholdet.

Facebook har tidligere vist, at de ikke er bange for at lukke for kapitaltilførslen, hvis tallene ikke er tilfredsstillende. I februar skrev Digiday, hvordan Facebook kun ville forny en tredjedel af de shows, der var startet op i juni sidste år 2018. Det fik Digiday til at minde udgivere om, at Facebook-subsidierne ikke vil vare ved for evigt.

Vil være størst

Traditionelt har man talt om ”the rule of 18 months”, når man skal starte nye medier op (frit kopieret fra hyperlokal-pioneren Rob Curley). JP/Politikens ’Format’ fik otte måneder, før det blev lukket, og det samme gjaldt altså også størstedelen af indholdet på Facebook Watch. “Expressen skal være den største digitale nyhedskilde, uanset platform,” sagde chefredaktør Klas Granström inden premieren.

De kommende måneder vil vise, hvor Facebook Watch ligger henne i den ambition. Akkurat som de vil vise, hvor ’Bara Nyheter’ ligger i Facebooks ambitioner.

Lars K Jensen er digital produktchef hos Willmore og arbejder med at rådgive medier og virksomheder i digital udvikling og brugerforståelse. Han har beskæftiget sig med digitale medier i mere end 10 år, blandt andet som leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam og blogger for Journalisten, og han udgiver opsamlingen Digital Ugerevy

Kommentarer
1
Peter Dollerup
13.09.19 12:39
Har i lavet en hel artikel om et facebookopslag uden at linke til videoen?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen