“Ingen kan forudsige fremtiden, men hvordan forbereder man sig så?”
Det spørgsmål har vi på Journalisten tænkt længe over, og over de kommende par uger kan du læse en masse forsøg på at svare. Vi sætter i et stort tema fokus på fremtiden. Hvad sker der med journalistik, kommunikation, fotografi og layout? Hvad skal vi kunne for at have et fedt job i fremtiden? Vi kalder det en slags overlevelsesguide til fremtiden.
Temaet består dels af en hel udgave af det trykte Journalisten, som lander i postkasserne fra fredag den 10. marts, dels af en masse materiale, som kun publiceres digitalt. Du kan kende artikler og indhold i fremtidstemaet ved at kigge efter den sorte planet på gul baggrund. Vi håber, du vil læse temaet begge steder.
Alle artikler i temaet – listen udvides løbende
På denne side vil vi løbende samle alt indhold fra fremtidstemaet, efterhånden som det publiceres digitalt:
Du kan starte med at læse dette blogindlæg om formålet med fremtidstemaet af digital redaktør Andreas Marckmann Andreassen, som har været gæsteredaktør sammen med art director Esben Niklasson:
Bliv en del af fremtiden
Journalisten har udpeget 16 talenter inden for journalistik, fotografi, grafisk design og kommunikation. Her er deres bud på, hvad vi skal kunne om 20 år i deres fag:
16 unge mediefolk: Det skal vi kunne i fremtiden
Mød typografen og layouteren, som hver især kæmpede mod udviklingen og tabte – og få ekspertens bud på, hvad du skal gøre for ikke at blive overflødig:
De blev ramt af udviklingen – er du den næste?
Du skal være god til det rigtige for at have det sjovt i fremtidens medie- og kommunikationsbranche. Her er 10 tendenser, du skal kende:
Ti tendenser, der bliver større i fremtiden
Fremtidens marketing vil ligne uafhængig journalistik og i vid udstrækning blive publiceret i virksomhedernes egne medier, vurderer eksperter. Journalisten har besøgt et af Danmarks førende bureauer på området:
Er sodavands-firmaer og marketingbureauer fremtidens mediehuse?
Virksomhedernes egne medier kan blive seriøse konkurrenter til de klassiske mediehuse, vurderer eksperter. ”Vi er selvfølgelig pressede af, at alle har adgang til at være medier selv,” siger Ekstra Bladets chefredaktør:
”Den helt overordnede tendens er, at man forsøger at koble de traditionelle medier af”
Digital sikkerhed vil ikke blive mindre vigtig i fremtiden. Her er 12 konkrete værktøjer og tips, hvis du vil sikre dig digitalt:
Journalistens guide: Få styr på din digitale sikkerhed
Hvis medierne skal fange nyhedsforbrugerne i fremtiden, skal de forstå, hvorfor teenagere elsker sociale medier. Mød 14-årige Lee, der stort set ikke bruger andre medier end de sociale:
Her er et bud på en 14-årigs fremtidige medieforbrug
“Vi skal hele tiden turde afprøve ting og satse, og jeg undrer mig over, at modet til at være nysgerrig tit mangler,” siger SDU-lektor Didde Elnif:
”Vi skal finde ud af, hvordan medierne understøtter et bedre demokrati”
Fem ud af 15 medlemmer af den nuværende hovedbestyrelse genopstiller ikke. Det er især yngre og nye politikere, der ikke vil mere. Flere peger på, at det politiske arbejde går for trægt:
Unge DJ-politikere: Forbundet udvikler sig for langsomt
“Det virker som om alle, der skriver om fremtiden, er ret sikre på, at vi ikke har en fri og uafhængig presse i fremtiden.”
I fiktionen er journalistikkens fremtid sort
“Fremtiden er ikke sjov for os gamle. Vi er nemlig ikke en del af den. Løsningen ligger dog lige for: Frygter du fremtiden – så indkald til et møde om den og ros resultatet på LinkedIn.”
Sådan blokerer du al udvikling
Professionelle fotografer er pressede af konkurrencen fra hinanden og konkurrencen fra amatører. Løsningen er forretningsmæssig udvikling, mener fotoformand:
Fotografer vil erobre ny teknologi
Der venter grafikere og illustratorer et stort arbejdsmarked, hvis de fortsat opkvalificerer sig, forudser direktør i Seismonaut:
Smil! Fremtiden tilhører de kreativt visuelle
Lars K. Jensen fra Ekstra Bladets udviklingsafdeling har skrevet indlægget “Split journalist-rollen op” med en opfordring til at hylde specialisterne i fremtiden.
DJs næstformand Tine Johansen har skrevet indlægget “Pas godt på fremtidens kolleger”.
Digitalt isenkram. Journalisten lærer dig i en artikelserie, hvordan du kan forbedre dine fortællinger og din journalistik online. Artiklerne publiceres løbende og tilføjes derefter her:
1. Sådan kommer du i gang med dronejournalistik
2. Sådan kommer du i gang med chatbot-journalistik
3. Sådan kommer du i gang med smartphone-journalistik
4. Sådan kommer du i gang med Snapchat og Facebook Live
5. Sådan kommer du i gang med Augmented Reality
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.