Bliv en del af fremtiden

Ingen kan forudsige fremtiden, men hvordan forbereder man sig så? Det har vi undersøgt på Journalisten. De kommende uger kan du følge med i vores overlevelsesguide til fremtiden
10.03.2017 · 09:15
Andreas Marckmann Andreassens billede
Andreas Marckmann Andreassen
Digital redaktør
Journalisten

Tager robotterne vores arbejde? Bliver der flere freelancere og færre fastansatte? Får vi færre papirmedier? Vil fremtiden sortere nogle af os fra?

Formentlig ja til det hele. Men betyder det, at vi skal være bange?

På Journalisten sætter vi i de kommende uger fokus på fremtiden og har forsøgt at gøre den konkret: Hvad kommer der til at ske med fagene? Hvad skal vi kunne i fremtiden? Vi har sat hele det trykte blad af til det, så de kommende dage får du 56 siders fremtidstema ind af postkassen. Og der er meget mere her online. Jeg har fået lov at være gæsteredaktør på hele pakken.

Teknologi er et værktøj, ikke en trussel

Robotter og kunstig intelligens vil betyde, at nogle medarbejdere bliver overflødige. Det er i fuld gang på fabrikker og slagterier, men turen kommer også til os. Prøv at tænke din hverdag igennem: Hvor mange rutineprægede og simple opgaver løser du på en dag? Dem kan robotterne overtage. Men de kan ikke skrive den geniale reportage, du fik idéen til, da du var nede og købe medister.

Både i Danmark og udlandet bliver der færre fastansatte og flere freelancere. Det kan blive starten på et prekariat, hvor vi skal jage opgaverne, til vi besvimer af stress. Men det kan også være et naturligt skift, hvor vi hver især bliver vores eget brand, med iværksætterånd, øget specialisering og større frihed, uden at vi skal konkurrere hinanden ned under gulvbrædderne.

Færre printmedier kommer heller ikke nødvendigvis til at betyde dårligere journalistik. Papiret kan noget, som digital ikke kan (tro mig, når det kommer fra den digitale redaktør). Vi har i den trykte del af fremtidstemaet leget med den fysiske oplevelse og vedlagt et ark klistermærker, du kan sætte på dit webcam. Samtidig har vi på journalisten.dk/stop en grundig guide med masser af links og værktøjer til at sikre dig digitalt. Resultatet er forhåbentlig en bedre samlet oplevelse for dig som medlem, end hvis du kun havde én af vores platforme.

journalisten.dk/stop

Hvis vi griber muligheden, kan teknologien gøre for os, hvad den har gjort for generationerne før: Overtage de simple opgaver, så vi kan fokusere på det, vi i virkeligheden blev journalister, grafiske designere, fotografer og kommunikationsfolk for. Vi kan få mere tid til at gøre vores arbejde, og måske bliver vi endda gladere imens. Teknologi er et værktøj, vi kan bruge, som vi vil.

Godt nyt for os, der elsker vores fag

Men det kræver de rigtige beslutninger hos både medarbejdere, chefer og selvstændige.

Til fremtidstemaet har vi udpeget 16 talenter inden for fagene. Vi har spurgt dem, hvad man skal kunne i fremtiden, og deres svar er både inspirerende og betryggende. Mange peger på, at vi skal blive bedre til det, vi er bedst til. Journalisterne skal kunne grave, forstå og fordybe sig. Grafiske designere skal kombinere kode og ny teknologi med klassisk design, fotografer skal kunne dyrke og varetage deres brand, og kommunikationsfolk skal lave indhold, som brugerne efterspørger.

Det er godt for os, der elsker vores fag – uanset om vi regner med at dyrke det i 10 eller 50 år endnu.

Det skorter ikke på bekymringer for fremtiden: Kan vi undgå, at ny teknologi betyder færre medarbejdere i stedet for mere kvalitet? Kan Dansk Journalistforbund sikre hæderlige forhold for selvstændige, så det ikke bliver alle mod alle? Kan vi undgå, at fremtidens medier er ejet af virksomheder, der tænker mere i profit end publicisme?

Der er masser af kampe at tage. Men måske er den største kamp i mediebranchen mental. Nysgerrighed, ambition og faglig selvtillid vil være vores vigtigste våben, hvis vi ikke vil blive overflødige. Ingen kan forudsige fremtiden, men hvordan forbereder man sig så? Det er netop formålet med dette tema: Velkommen til en overlevelsesguide til fremtiden.

Følg med i fremtidstemaet, efterhånden som det foldes ud her!

Andreas Marckmann Andreassen

Forfatter til bøgerne ”Etik for journalister på nettet” og ”Håndbog i EU for journalister”. Uddannet fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt American University of Beirut 2010.
CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent (Barselsvikariat)

Amnesty International Danmark
Ansøgningsfrist: 21.01

Informationsspecialist til Særlig Efterforskning Øst

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 21.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationsmedarbejder til By & Havn

By & Havn
Ansøgningsfrist: 21.01

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Kommunikationskonsulent til Ringsted Kommune - barselsvikariat

Ringsted Kommune
Ansøgningsfrist: 23.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DIIS søger kommunikationsmedarbejder (barselsvikariat)

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 24.01

Redaktør til nyt og innovativt betalingsmedie

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 21.01

DIIS søger journalist til forskningsformidling

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 20.01

Digital Tekstforfatter til Fundraising team

Mellemfolkeligt Samvirke
Ansøgningsfrist: 16.01

Kommunikationsmedarbejder til Læger uden Grænser

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 20.01

Barselsvikar: SoMe-konsulent med presseerfaring

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 21.01

Offensiv pressekonsulent til uddannelse og forskning

Uddannelses og Forskningsministeriet
Ansøgningsfrist: 16.01

Brænder du for kommunikation og storytelling?

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 16.01

Presserådgiver til anklagemyndigheden

Rigsadvokaten
Ansøgningsfrist: 18.01

Chefredaktør til Fyns Amts Avis

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 18.01

AJKS søger administrerende direktør

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 20.01

REDIGERENDE JOURNALIST TIL HK STATS MEDIER

HK Stat
Ansøgningsfrist: 17.01

Initiativrig kommunikationsansvarlig søges!

Edlund
Ansøgningsfrist: 20.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01