search

Ekstra Bladet trykker annoncer for menneskehandlere og alfonser

Ekstra Bladet har bragt annoncer for næsten 75 procent af de bordeller, hvor en bagmand er sigtet, tiltalt eller dømt for rufferi eller menneskehandel. Ekspert i strafferet mener, at retspraksis bør ændres, så medier kan straffes for annoncerne. Hverken Ekstra Bladet eller JP/ Politikens Hus vil stille op til interview.

Ekstra Bladet har bragt annoncer for næsten 75 procent af de bordeller, hvor en bagmand er sigtet, tiltalt eller dømt for rufferi eller menneskehandel. Ekspert i strafferet mener, at retspraksis bør ændres, så medier kan straffes for annoncerne. Hverken Ekstra Bladet eller JP/ Politikens Hus vil stille op til interview.

Der er en klar forbindelse mellem ulovlig udnyttelse af prostituerede og Ekstra Bladets massageannoncer. En gennemgang foretaget af Journalisten viser, at Ekstra Bladet har bragt annoncer for næsten tre ud af fire bordeller, hvor en bagmand senere er sigtet, tiltalt eller dømt for rufferi eller menneskehandel. Sagerne er fra de seneste tre år.

Ekstra Bladet er ofte blevet anklaget for, at massageannoncerne dækker over kriminalitet, og ansvarshavende chefredaktør Poul Madsen har tidligere afvist beskyldningerne som »udokumenterede«.


ANNONCE 13-06-2011. Vietnamesiske Ngoc Anh Lu idømt fire års fængsel og udvisning for bestandigt for drift af fem bordeller med thailandske kvinder i København mellem marts 2008 og juli 2011. Kvinderne skulle betale halvdelen af indkomsten til den dømte.

Nu kan avisen ikke længere sidde problemet overhørig, mener Birgitte Kofod Olsen, ph.d. i jura og tidligere vicedirektør i Institut for Menneskerettigheder:
»Undersøgelsen viser, at Ekstra Bladet er med til at åbne markedspladsen for seksuelle ydelser hos handlede kvinder. Når Ekstra Bladet vælger at formidle annoncer, bør avisen tænke på, at nogle af dem dækker over aktiviteter, der har karakter af grove menneskerettighedskrænkelser. Avisen bør derfor vise sit samfundsansvar og bidrage til at beskytte kvinderne mod fortsatte krænkelser,« siger hun.

En af de krænkede kvinder kan man læse om i denne annonce bragt 31. juli 2011 i Ekstra Bladet:
"HERNING/SUNDS THAIMASSAGE. 1 TIME 300,-. Nye smukke piger. 5032 7342. www.happythaimassage.com."

31-årige Fon fra Thailand er blandt de nye smukke piger. Hun kom til Danmark og Sunds en sommerdag sidste år og blev, omkring klokken 20 samme aften, installeret i et bordel på Sunds Hovedgade 83. Her forstod hun hurtigt, at det ikke var almindelig massage, hun skulle give i huset i den lille jyske by. Fon begyndte sit arbejde dagen efter. Hun blev forbudt at forlade huset af de mennesker, som hjalp hende til Danmark.

Bagmændene krævede 200.000 kroner for rejsen, og den skulle betales ved, at hun arbejdede som prostitueret i bordellet. Hver dag gjorde hun rent mellem klokken 7.00 og 8.00. Bagefter betjente hun kunder indtil klokken 22, eller til strømmen af mænd tørrede ud. Midt i september 2011 sprak Fons underliv. Det sagde hun til sine bagmænd, men de tvang hende til at arbejde videre. Så flygtede Fon.


ANNONCE 21-06-2006 samt annonce 03-04-2011. Bagmand dømt to gange for rufferi først med østeuropæiske kvinder i 2008, siden med en sort kvinde, hvor dommen faldt i 2012.

Fons danske bagmænd blev dømt for omkring en måned siden, og Fons historie står i domsbogen. En af bagmændene, thailænderen Darunee Sander, fik godt to et halvt års fængsel samt udvisning for bestandigt for bordeldrift og menneskehandel. Den 31. juli 2011 har Darunee Sander endnu en annonce i Ekstra Bladet for et andet bordel, hvor forholdene var omtrent som i Sunds. Og de to annoncer står ikke alene.

Den dag er minimum 25 af Ekstra Bladets 336 massageannoncer reklamer for bordeller, hvor en bagmand i dag er sigtet, tiltalt eller dømt for at udnytte de prostituerede. Det svarer til syv procent. Et andet nedslag, to år tidligere, tegner samme billede. Den 29. marts 2009 er i alt seks procent af annoncerne for bordeller, hvor en bagmand regerede, mens annoncen blev bragt.

Sagerne fra Darunee Sanders bordeller er i den grove ende. Andre annoncer dækker over mindre dramatiske former for bagmandsvirksomhed, men sammenhængen mellem ulovlig udnyttelse af prostituerede og Ekstra Bladets massageannoncer er svær at komme uden om. Journalistens research viser, at Ekstra Bladet har bragt annoncer for næsten 75 procent af de bordeller, der har været involveret i sager om ulovlig udnyttelse af kvinder.

Resultatet står i skarp kontrast til de argumenter, chefredaktør Poul Madsen hidtil har brugt, når han har kommenteret anklager om kriminalitet bag annoncerne.
»Jeg synes sådan set, at det er en grov generalisering at sige, at der er tale om et udbredt misbrug i de her annoncer. Langt de fleste – alle de annoncer, jeg kender – er sådan set prostituerede i DK, der driver en forretning, og som har besluttet sig for at gøre det,« sagde chefredaktøren, da han optrådte i den seneste debat i DR1's Aftenshowet i maj i år.

Poul Madsen kender resultaterne af Journalistens research, men ønsker ikke at stille op til interview. I stedet understreger han i en mail, at "annoncerne i Ekstra Bladet er lovlige".
Og det er korrekt, at intet medie nogensinde er blevet retsforfulgt for at bringe annoncer for ulovlig prostitution, selv om det er muligt ifølge straffelovens § 233. Bestemmelsen kriminaliserer den, "som opfordrer eller indbyder til utugt eller stiller usædelige levevis til skue på en måde, der er egnet til at forulempe andre". I praksis rejses der dog aldrig tiltale.

Men den praksis bør tages op til revision, siger Trine Baumbach, lektor i strafferet ved Københavns Universitet:
»Den gamle praksis bygger på forældede forudsætninger om, at prostitution er folks private sag, men i dag handler prostitution også om voldsom udnyttelse og stigende menneskehandel. Resultatet af Journalistens undersøgelse understøtter, at det må være på tide at revidere den praksis, der gør, at man ikke retsforfølger for annoncering for blandt andet menneskehandel. Ellers må man beslutte, at paragraffen helt skal afskaffes,« siger hun.


ANNONCE 04-06-2010. Blessing Amenaghawon Oshodin fra Silkeborg idømt 10 måneders fængsel for rufferi af sin nigerianske au pair-pige. Pigen blev tvunget til prostitution både fra hjemmet og på en række bordeller. 

Også menneskerettighedsrådgiver Birgitte Kofod Olsen ønsker handling. Men hun peger på, at ansvaret hviler på Ekstra Bladet selv:
»Når Ekstra Bladet er positivt vidende om, at der foregår noget, som involverer menneskehandel og strafbare forhold, burde de sætte sig ned og tænke over, hvad de skal gøre her. Det kan for eksempel være at indgå et samarbejde med politiet om procedurer for screening af annoncerne.«

Journalisten har samlet detaljer om 26 sager fra hele landet, hvor en eller flere bagmænd er enten sigtet, tiltalt eller dømt for bordeldrift, menneskehandel eller begge dele. Sagerne dækker over adresser på 69 bordeller samt telefonnumre til escort. Ud af dem har 51 annonceret i Ekstra Bladet i den periode, som de er anklaget eller dømt for.

Rigspolitiet oplyser, at der i 2010 og 2011 er truffet fældende afgørelser i 91 sager om rufferi og menneskehandel – inklusive sager om gadeprostitution, hvor der ikke annonceres. Blandt Journalistens sager er der fra 2010 og til i dag faldet dom i 17 sager. Researchen er altså ikke udtømmende.

Dog fortæller både politiet og fagpersoner, der til daglig arbejder med prostitutionens skyggesider, at deres erfaringer tegner et billede, der svarer til Journalistens undersøgelse:
»Politiet ved godt, at man i Ekstra Bladet kan blive klogere på, hvad der foregår i prostitutionsmiljøet og dermed også omkring rufferi, for det er jo ikke alt sammen "selvstændige erhvervsdrivende", som annoncerer der,« siger Michael Ask, vicepolitiinspektør i Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter, NEC.

Østjyllands Politi rejste i 2011 ni sigtelser om rufferi. Ud af dem annoncerede seks i Ekstra Bladet, fortæller vicepolitikommissær Lars Jung.
»Ekstra Bladet er et vigtigt medie for rufferne,« konstaterer han.


ANNONCE 09-05-2008. To mænd får hver tre års fængsel for menneskehandel af to slovakiske kvinder på hhv. 17 og 20 år. Kvinderne blev hentet i en sigøjnerghetto i deres hjemland og tvunget og truet til prostitution ved escort.

Både hos politiet og Center Mod Menneskehandel er Ekstra Bladets massagesektion et betydningsfuldt redskab, når de ulovlige bordeller skal opspores.
»Vi finder stort set ingen ofre, der ikke er annonceret for i Ekstra Bladet. Vi bruger jo selv Ekstra Bladets annoncer til at finde stederne. I dag kender vi adresserne, så derfor behøver vi ikke købe Ekstra Bladet, hver gang vi skal på opsøgende arbejde,« siger Anette Skjoldborg, der blandt andet tager sig af den sociale indsats i forhold til ofrene i Center mod Menneskehandel.

Men selv om centret kender sammenhængen, er dokumentationen ny, påpeger hun:
»Vi er ikke overraskede. Men det er godt, at befolkningen nu bliver klar over, at det er sådan, det er. Det er jo i almenhedens interesse.«

Mistanken mod annoncerne har eksisteret længe. Politikere, organisationer og medierne selv har rejst kritikken, der især har haft et omdrejningspunkt: At Ekstra Bladet – måske – reklamerer for tvang, vold og udnyttelse.

I 2006 indrykkede fagbladet 3F en annonce for en åbenlyst mindreårig pige i Ekstra Bladet for at bevise, at avisen faktisk tager imod annoncer, der gemmer på kriminalitet. Samme år foreslog Villy Søvndal og Venstres folketingsgruppe, at der bør være henholdsvis en kontrol af aviser, der sælger sexannoncer, og en advarsel, der får de røde lamper til at lyse hos den potentielle kunde, der læser annoncerne.

I 2002 anmeldte det daværende Kvindeligt Samfund Ekstra Bladet for rufferi, og den vinkel tog også BT op i 2009, hvor avisen estimerede, at konkurrenten tjener mindst 45 millioner om året på de suspekte annoncer.
Den seneste kritik fik avisen i foråret 2012. Her gav musiker og forfatter Henrik Marstal anklagen nyt liv på sin blog på politiken.dk, og i Aftensho-wet gentog han sine pointer i debat med Ekstra Bladets Poul Madsen.

Omvendt forsvarede chefredaktøren sig med den mangel på dokumentation, der indtil nu har præget debatten.
»Jeg kan jo ikke garantere, at der ikke er den slags i de her annoncer. Omvendt vil jeg sige, at det, jeg hører, er rene påstande, udokumenterede, hvor man påstår, at der nok er noget galt,« sagde han.


ANNONCE 14-12-2010. Thailandske Darunee Sander idømt to år og seks måneders fængsel for menneskehandel. En af de piger, der reklameres for i Asylgade, blev blandt andet presset til at yde analsex og skulle betale 200 kroner, hver gang hun nægtede at give blowjob uden kondom.

Journalisten ville gerne have forelagt Poul Madsen den dokumentation, der strider mod de forestillinger, han hidtil har haft om annoncernes karakter. Poul Madsen ønsker dog kun at give sin kommentar i en mail:
"Intet dansk medie har så nidkært som Ekstra Bladet brugt journalistiske ressourcer på at afsløre menneskehandel og rufferi. Annoncerne i Ekstra Bladet er lovlige, bliver vi opmærksomme på ulovligheder, stopper vi naturligvis annoncerne. Resten overlader jeg trygt til politiet."

Journalisten har også forsøgt at få en kommentar fra Lars Munch, administrerende direktør i JP/Politikens Hus. Han ønskede heller ikke at svare på spørgsmål.

Ekstra Bladet om ansvaret for prostitutionsannoncer og produktionen af kakaobønner
Chefredaktør for Ekstra Bladet Poul Madsen bliver i Aftenshowet 29. maj 2012 konfronteret med muligheden for, at Ekstra Bladet bringer annoncer for bordeller, hvor bagmænd ulovligt udnytter de prostituerede. Han svarer blandt andet sådan her på kritikken:
»Vi kan selvfølgelig ikke garantere, at der ikke foregår ulovligheder, på samme måde som når jeg spiser noget chokolade, så kan man ikke garantere, at det ikke er blevet lavet af børnearbejdere i Afrika, som bliver udnyttet af systemet.«

Følgende er et uddrag fra Ekstra Bladets leder den 16. marts 2010. Samme dag afslører avisen, at der i dansk produceret chokolade er kakaobønner, der er høstet på afrikanske plantager under slavelignende forhold:
"Indtil videre har chokoladefabrikanterne kunnet slå beklagende ud med armene og sige: Desværre – vi ved ikke, om vores kakaobønner kommer fra slaveplantager eller ej. Hele handlen er sløret og pakket ind i en kæde af mellemhandlere. Det bliver de nødt til at få styr på."

Sådan fandt vi tallene
Journalisten har indsamlet 26 sager om escort, bordeldrift og menneskehandel, hvor en eller flere bagmænd er sigtet, tiltalt eller dømt for bordeldrift eller menneskehandel.

Langt de fleste sager handler om rufferi. Men i to sager er der faldet dom om menneskehandel. I en sag, hvor der endnu ikke er faldet dom, er der rejst tiltale om menneskehandel. Og i tre sager mente anklagemyndigheden, at der var tale om menneskehandel, men dommen blev på rufferi.
De 26 sager er fundet ved at henvende sig til 11 ud af 12 danske politikredse og bede om deres sager om escort, bordeldrift og menneskehandel samt gennem dagspressen. Ikke alle politikredse har villet udlevere alle sager.

Samtlige sager fra dagspressen er bekræftet hos politiet på nær en. Bornholms Politikreds er ikke med.
Konklusionen: "Ekstra Bladet har bragt annoncer for næsten tre ud af fire bordeller, hvor en bagmand senere er sigtet, tiltalt eller dømt for menneskehandel eller rufferi," er fundet således:
I de 26 sager fik Journalisten oplyst eller bekræftet adresser og/eller telefonnumre på de bordeller eller escortbureauer, hvor det kriminelle forhold fandt sted, samt gerningsperioden.

Derpå identificerede vi konkrete annoncer i Ekstra Bladets arkiv, der er indrykket, mens forbrydelserne fandt sted. I alt indgår 69 forskellige adresser og telefonnumre i undersøgelsens 26 sager. Syv af dem stammer fra en politikreds, der ikke ville oplyse, om der var faldet dom, eller hvor mange sager adresserne fordelte sig på.
51 af de 69 telefonnumre og adresser, der er i de 26 sager, figurerer i Ekstra Bladets massageannoncer. Det svarer til 73,90 procent, som vi har oprundet til "næsten 75 procent".

Journalistens research omfatter 17 sager, hvor der er faldet dom i perioden 2010 til i dag, samt en enkelt sag, hvor der er faldet dom i 2009, og otte sager, hvor bagmændene enten stadig er sigtet eller tiltalt.
Ifølge Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter er der i 2010 samt 2011 faldet dom i 91 sager om rufferi og menneskehandel.

Ud over de 26 sager har Journalisten også lavet punktnedslag på to konkrete datoer i Ekstra Bladets massageannoncer.
Den 31. juli 2011 er minimum 25 af Ekstra Bladets 336 massageannoncer reklamer for bordeller, hvor en bagmand i dag er sigtet, tiltalt eller dømt for at udnytte de prostituerede. Det svarer til syv procent.
Den 29. marts 2009 er i alt seks procent af annoncerne for bordeller, hvor en bagmand regerede, mens annoncen blev bragt.

Datoerne er ikke tilfældigt valgt.
Nedslagene er lavet i perioder, hvor vi var opmærksomme på, at der var en høj andel af massageannoncer, hvor bagmænd efterfølgende er sigtet, tiltalt eller dømt.
Der vil være dage, hvor tallet er lavere, ligesom der kan være dage, hvor det er højere.

Kommentarer
12
Bo Jensen
26.09.12 19:04
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer

Det kan diskuteres, hvor alvorligt et ansvar Ekstra Bladet pådrager sig i sager vedrørende frivillige sexarbejdere. De er jo interesseret i at få kunder og derfor også i at annoncere.

 

Hvis der derimod er tale om tvangsprostitution, er sagen utvetydig. Tvangsprostitution er noget svineri.

 

Det er derfor helt afgørende for jeres dokumentation, om der har været bragt annoncer for tvangsprostituerede kvinder. Om det er tilfældet, kan man desværre ikke læse ud af artiklen.

 

I nævner tvang i 3 af sagerne. To af sagerne refereres i billedtekster, den tredie handler om Fon og Darunee Sander.

 

Mit spørgsmål er derfor: Når I anvender ordene tvang og tvunget - er det så jeres vurdering af sagerne, eller er der faldet dom for tvang?

 

Hvis det er jeres vurdering, at der var tale om tvang, falder hele jeres dokumentation til jorden med et brag.

 

Hvis der er dømt for tvang i 3 sager, skrumper jeres “dokumentation” ind fra 26 sager til 3 sager.

 

mvh. Bo Jensen

Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
26.09.12 19:24
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer
Apropos vurderinger, Bo Jensen. Vurderer du, at en handlet kvinde bliver tvunget til at lade sig prostituere, eller at hun gør det frivilligt?
Fremhævet af Journalisten
Bo Jensen
26.09.12 22:05
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer

Svar til Jakob:

 

De fleste af de udenlandske kvinder, som sælger sex i DK er frivillige sexarbejdere. Nogle af dem har fået hjælp til papirarbejdet og rejsen. Hvis de undervejs har været udsat for kriminalitet, så er det menneskehandel iht. §262a.

Nogle få sager handler om kidnapning og bortførelse af kvinder mod deres vilje og at disse kvinder - som ikke opfatter sig selv som sexarbejdere - tvinges til at sælge sex. Det er tvangsprostitution, og det kaldes også menneskehandel ifølge §262a. 

Det er jo noget rod at slå mange forskellige typer af kriminalitet sammen i én kasse og kalde det hele for trafficking.

Men man kan formentlig skelne de to typer ved at se på, hvor lang straf der er givet.  Tvangsprostitution er det alvorlige, ordene ulovlig tvang vil være anvendt i dommen og forbrydelsen vil give lange straffe.

Berigelsesforbrydelser mod sexarbejdere vil give meget lavere straffe og der vil være brugt nogle af de andre begrundelser fra §262a i dommen: Frihedsberøvelse, trusler, udnyttelse, utilbørlig fremgangsmåde.

 

Strafferammen er 10 år. I de ca. 50 sager der har været ført siden vi fik §262a i 2004, har ingen fået mere end 4 års fængsel. Det betyder, at vi ikke har set alvorlige sager i Danmark endnu. Men så vidt jeg har forstået, har begrundelsen tvang været anvendt i nogle få af sagerne.

 

mvh. Bo Jensen

Fremhævet af Journalisten
Bo Jensen
28.09.12 00:15
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer

Jeg savner et svar fra SANNE MAJA FUNCH og EMIL ELLESØE DITZEL 

 

I har undersøgt 17 sager, hvor der er faldet dom. Vi I være så venlige at oplyse: i hvor mange af disse sager er ordene tvang eller tvunget brugt i selve domsafsigelsen?

 

mvh. Bo Jensen

Fremhævet af Journalisten
Bo Jensen
29.09.12 00:17
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer

Jeg savner et svar fra Sanne Maja Funch og Emil Ellesøe Ditzel.

 

I jeres artikel bruger I ordene tvang og tvunget om tre af sagerne. Er det jeres vurdering, at der var tale om tvang - eller refererer I domsafsigelser, som anvender ordene tvang eller tvunget, loyalt?

 

mvh. Bo Jensen

Fremhævet af Journalisten
Anne Rasmussen
29.09.12 20:15
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer for menneskehandlere og....

Tak til Journalisten fordi I bringer dette emne på banen. 

Bo Jensen fra seksualpolitisk Forum/SIO forsøger at bagatelisere de mange handlede kvinder, der findes i Danmark. Da Bo Jensen er medlem af Seksualpolitisk Forum/SIO (det er et fedt om det er den ene eller den anden) kan man ikke forvente andet fra den kant.

 Men jeres historie om Fon passer ganske glimrende ind i disse kundebeskrivelser, der er samlet her: http://ingenkendersandheden.blogspot.dk/p/udtalelser-fra-kunderne-om-de.html


" Det var fucking godt! hende den ene thailuder havde så stramt et hul at jeg ikke kunne få min pik ind uden det gjorde ondt på hende! det var fucking fedt! kan klart anbefales!!!!"

Åbenbart er det fucking fedt at det gør ondt på hende og han opfordrer andre til at misbruge hende fordi det var fucking fedt, at det gjorde pndt på hende.  

 Og denne lille sag:

” Den værste oplevelse jeg endnu har haft med en "glædes-"pige!!
Mit egentlige mål brændte mig af, så jeg måtte i ”panik” finde noget andet - jeg skulle bare være taget hjem, skulle jeg!!! Men jeg valgte Sawaddee (hun hedder/kalder sig vidst Vivi) i stedet. Thaipigen ser rimeligt godt ud, med en slank figur, en lækker C-skål (tror jeg) og en lille sød mås, men med en sort ”langhårs-kat” på forsiden. Hun lagde ud med at forlange 1500,- for ½ time. Det fik hun ikke, vi enedes om 1000,- for ”hele pakken”. Der var lidt for dæmpet belysning i lokalet efter min smag. Vi slikkede/suttede lidt, men da jeg ønskede græsk, ville hun have ekstra for det. Den hoppede jeg dog ikke på, så hun accepterede at det var med i ”hele pakken”. Irriterende at hun skulle prøve forhandle undervejs, om noget vi allerede var blevet enige om. Hun forsøgte også midt i det hele, at sælge mig en pige til. Alt var meget koldt og forretningsmæssigt, ingen indlevelse det handlede kun om at blive færdig.
Men men men, det værste opdagede jeg først, da jeg igen stod på gaden og tilfældigt strøg mig over ansigtet med min hånd - der var blod på hånden! Og det var ikke mit blod. Kællingen havde haft menstruation, adr!!!!!! På grund af ”belysningen”, havde jeg ikke opdaget det.
Jeg kommer IKKE igen. Aldrig!”

....... Kællingen havde haft menstruation, adr!!!! .....

Hvorfor arbejder hun når hun har menstruation? Hvem har presset hende til at arbejde?  Og hvorfor er kunden ikke i stand til at tænke længere end til sit lille egoistiske ego. Svaret er, at han er ligeglad med hende - fuldkommen ligeglad.

I disse kundebeskrivelser der er samlet på siden, ligger hele svaret på, hvorfor det er fuldkommen umuligt at stoppe kvindehandel til prostitution - fordi kunderne er rystende ligeglade med de kvinder de køber sex af.

Der er mange flere kundebeskrivelser på siden. Advarsel, man får det fysisk dårligt af at læse dem og deres kvindehad skinner meget tydeligt igennem.

.

Fremhævet af Journalisten
Bo Jensen
30.09.12 17:47
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer

I 3 sager påstår Journalistens artikel, at der var tale om tvangsprostitution, idet artiklen bruger ordene tvang eller tvunget.

 

Sag nr. 1

Artiklens påstand: “Midt i september 2011 sprak Fons underliv. Det sagde hun til sine bagmænd, men de tvang hende til at arbejde videre.”

Darunee Sander er ikke dømt for tvang, men for trusler. Derfor har hun kun fået 2,5 års fængsel efter §262a, som kan give 10 års fængsel.

“Med trusler om vold og mafiadrab har et ægtepar fra Frederikshavn holdt thailandske prostituerede i et jerngreb. Det koster dem nu en dom for menneskehandel. Retten i Hjørring sendte onsdag eftermiddag den 44-årige kvinde Darunee Sander og hendes knap 12 år yngre mand Wittaya Mala to et halvt år i fængsel.”

Citat fra

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-53757918%3Aægtepar-dømt-for-menneskehandel.html?rss

 

Sag nr. 2

Artiklens påstand: “Blessing Amenaghawon Oshodin fra Silkeborg idømt 10 måneders fængsel for rufferi af sin nigerianske au pair-pige. Pigen blev tvunget til prostitution både fra hjemmet og på en række bordeller.“

Det er direkte forkert. Oshodin blev tværtimod frifundet for anklagen om tvangsprostitution.

“Blessing Amenaghawon Oshodin, erkendte i retten, at hun havde bistået den unge kvinde i forbindelse med prostitution. Men den unge kvinde havde prostitueret sig frivilligt. Det valgte retten at tro på, og kvinden blev derfor kun dømt for rufferi.”

Citat fra:

http://www.mja.dk/artikel.php?node_id=55033&click_origin=article_next

 

Sag nr. 3

Artiklens påstand: “To mænd får hver tre års fængsel for menneskehandel af to slovakiske kvinder på hhv. 17 og 20 år. Kvinderne blev hentet i en sigøjnerghetto i deres hjemland og tvunget og truet til prostitution ved escort.”

Det er korrekt. Retten har dømt for tvangsprostitution.

“Dom 2.4. (-) Ved strafudmålingen lagde landsretten vægt på [at] de tiltalte (-) tvang kvinderne til at bo hos dem og arbejde som prostituerede.

Citat fra

http://www.rigsadvokaten.dk/media/Domspraksis_-_overtradelse_af_stfl.___262_a.pdf

 

KONKLUSION:

I to af de sager, hvor Journalisten påstår, at der var tale om tvang, er det forkert (sag nr. 1+2). Journalistens dokumentation består ikke (som påstået) af 26 sager, men af EN sag (sag nr. 3), som handler om tvangsprostitution, og hvor kritikken mod Ekstra Bladet derfor er berettiget.

Journalisten har virkelig gravet dybt og gjort et stort arbejde for at finde alvorlige eksempler på menneskehandel. De har fundet EN sag, som handler om tvangsprostitution, men hvor der åbenbart har været formildende omstændigheder, idet de anklagede kun fik 3 års fængsel, hvor strafferammen er 10 år.

Vi har derfor endnu ikke set alvorlige sager med kvinder som er menneskehandlet til Danmark og derefter tvunget til at sælge sex mod deres vilje.

 

Fortællingen om trafficking trækker store overskrifter, men ser man nærmere til, viser det sig, at der mestendels er tale om moralsk panik. I hvert fald i Danmark.

De danske medier løber med på den moralske panik og kaster brænde på bålet - i stedet for at levere analyse. Således nu også Journalisten.

Med hvilken hensigt?

 

mvh. Bo Jensen

Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
01.10.12 17:32
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer

Præcisering: Blessing Ameghanaowon Oshodin er dømt for rufferi, ikke tvang.

Teksten i Journalisten nr. 11 og i artiklen bragt på web er baseret på den beskrivelse af sagen Journalisten fik under researchen og ikke på ordlyden i den endelige domfældelse.

Fremhævet af Journalisten
Sten Thorup Kristensen
02.10.12 07:52
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer
"Præcisering" ? Hedder det ikke en rettelse, når man skriver noget, der er lodret forkert?
Fremhævet af Journalisten
Bo Jensen
02.10.12 09:08
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer

Jeg takker for rettelsen.

Med Journalistens rettelse er vi kommet dertil, at det kan diskuteres, om “dokumentationen“ består af én eller to sager. Jeg siger én sag med formildende omstændigheder, Bo Elkjær siger to sager.

Dermed er vi enige om, at der ikke er tale om 26 sager, om 17 domfældelser eller om at Ekstra Bladet begår noget moralsk forkasteligt i “næsten 75 procent” af tilfældene.

Altså er alle artiklens centrale tal og påstande forkerte.

mvh. Bo Jensen

Fremhævet af Journalisten
Anne Rasmussen
03.10.12 11:30
Re: Ekstra Bladet trykker annoncer for menneskehandlere og ...

Jeg vil lige for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at det relativt lave antal af tvangsprostitutions sager i Danmark på ingen som helst måde kan bruges som målestok for hvor mange der virkeligheden findes - endsige bruges som et bevis for, at der ingen sager er af den slags i danmark. De er der og de er grove. 

Er man i tvivl om det er Ka. Erik Hauervig fra Station City en glimrende  kilde at få viden af. Han kan også fortælle hvorfor der ikke er flere tvangsprostitutionssager på bordet.

Problemet er, at politiet ikke har ressourcerne til at samle nok bevismateriale sammen i de oftest meget vanskelige sager om tvangsprostitution , der finder sted i et ekstremt og oftest hermetisk lukket miljø, hvor man bare ikke taler med politet eller andre personer udenfor - det handler jo lige netop om tvang og trusler mod familien og ofret selv.  Politiet er oftest nødt til at samle alt bevismateriale selv, med mange timers - oftest måneders aflytninger med tolkebistand (koster mandetimer, der går fra andre sager, og løn til tolken) før der er materiale nok. Politiet har hverken mandskab eller penge til den slags sager og derfor ender sagerne oftest med den lettere beviselige rufferidom. 

Selvom politiet VED, at der er tale om tvang. 

 

Fremhævet af Journalisten
jann sørensen
27.07.13 14:33
disse annoncer,må da være en
disse annoncer,må da være en gave for politiet?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen