Ekspert: Færre, men bedre lønnede journalister

Amerikansk økonom forudser, at mediekoncerner fremover vil have færre ansatte, ligesom der generelt er udsigt til færre journalister. De tilbageværende vil til gengæld være meget værd.

Amerikansk økonom forudser, at mediekoncerner fremover vil have færre ansatte, ligesom der generelt er udsigt til færre journalister. De tilbageværende vil til gengæld være meget værd.

Ikke mindst i USA kostede 2009 mange journalister deres faste stillinger. 2010 bliver med al sandsynlighed også et hårdt år – ikke blot på grund af den økonomiske krise, men også fordi den teknologiske udvikling til stadighed presser de etablerede mediehuse.

Konsekvensen bliver, at de store mediekoncerner, vi kender i dag, fremover vil blive mere opsplittede og have færre fastansatte. Det vurderer økonomen Lisa George fra Hunter College i New York, der har forsket i medieøkonomi de seneste otte år.
"Færre journalister kommer til at arbejde for medieselskaber, og derudover vil journalister arbejde selvstændigt og som uafhængige eksperter. Der vil formentlig være færre journalister fremover, men de, der bliver på markedet, vil tjene meget mere," siger Lisa George i et interview med websitet Sustainablejournalism.org.

Forklaringen er, forklarer den amerikanske økonom, at læserne på nettet ikke er bundet af, hvilke medier der udkommer lige i nærheden af, hvor de bor. I stedet kan de vælge de bedste kilder.
"Det betyder, at en journalist, der før havde sine artikler bagerst i 2. sektion af en gennemsnitlig avis, fremover næppe kan forvente særlig mange læsere. Omvendt vil de journalister, der kan skabe sig et navn på landsplan, få en god indtjening fra både deres egne medier og fra bøger og foredrag," forudser Lisa George.

0 Kommentarer