search

Debat: Manden, der sprøjter med champagne

I begrundelsen for valget af Årets Pressefoto nævnte juryen blandt andet, at festen og farverne står i stærk kontrast til statistikkerne om unges depressioner, stress og manglende robusthed. Det er ”store ord, som jeg ikke ser forankret i billedet”, skriver fotojournaliststuderende Katinka Klinge Albrectsen

Det er nu tre uger siden, at uddelingen af Årets Pressefoto fandt sted i Den Sorte Diamant.

Og der er ét billede, som stadig ikke har bundfældet sig i mine tanker. Manden sprøjter, mens kvinderne viger til side. Vinderen af Årets Pressefoto 2018 har med sit ’champagnebillede’ fanget en umiddelbar festsituation med billedteksten ”Realitystjerner fester igennem til Reality Awards”. Der var stilhed i salen, da billedet blev projiceret stort op til ’fotojournalistikkens festdag’, og dette indlæg i rækken af ÅP-kommentarer skal handle om netop det: Årets Vinderbillede.

Ser ikke det, som juryen ser

Juryen skriver til Årets Pressefoto, at billedet viser ”en problemstilling, der gør det til Årets Pressefoto: Ungdomskulturen og den digitale revolutions ubønhørlige krav om selviscenesættelse, perfektionisme og facaden, der skal holdes for enhver pris, hvis man vil frem i verden”. Ingen af delene ser jeg i det valgte billede.

Årets Pressefoto viser en umiddelbar festsituation. Manden står oprejst, er klædt i sort og har et målrettet, fast blik, mens kvinderne sidder foran ham i korte røde og leopardmønstrede kjoler. Han gør noget ved dem, kvinderne: Sprøjter med champagne, så de vender sig væk. Fotografiet har en klar lyd: Man kan høre kvinderne sige ’aaah’ i deres venden-sig-væk. Der er ikke langt i associationskæden fra flaskens grå champagnedråber til pikkens grå spermdråber. Og billedet fortæller mig én ting: At der blandt de fire mennesker til festen hersker stereotype kønsroller.

Hvad er de vigtigste og mest velfortalte visuelle historier i det forgangne år? Det skal kåringen af Årets Pressefoto gerne svare på. Og svaret undrer mig af to årsager, selv om champagnebilledet er flot fotograferet. Dels det samfundsvæsentlige valg af billedet, dels begrundelsen for valget.


Foto: Bax Lindhardt

”Intet ekstraordinært, nyt, spændende eller udfordrende”

”Det er ekstremt for at være ekstremt,” skriver juryen. Og ”billedet åbner op for et dybere blik ind i den verden, der kun ser sådan ud på overfladen”. Jeg har svært ved at se en dybereliggende mening. Nattelivet ser ud til at huse de samme kedelige machomænd, som nattelivet længe har huset. Manden agerer, kvinderne reagerer. Der er intet ekstraordinært, nyt, spændende eller udfordrende i indholdet eller formen af billedet.

Juryen nævner i begrundelsen også tendenser om unges depressioner, stress og manglende robusthed, hvis modsætning festbilledet skulle vise. Store ord, som jeg ikke ser forankret i billedet. Når hverken champagnebilledet i sig selv, billedteksten eller juryens argumentation formidler den nødvendige kritik af den hierarkiske festsituation, som billedet – efter min læsning – udstiller, bør Årets Pressefoto handle om noget andet.

Og det er netop ærgerligt, som de tre herrer Lorenzen, Ryge og Hove også nævner i deres refleksioner over Årets Pressefoto. At der i andre kategorier i Årets Pressefoto er mange væsentlige fotohistorier nomineret. Et ærligt portræt af hvidvaskskandalens hovedperson. Sirligt komponerede fotografier fra det lukkede Nordkorea, hvor formen mimer indholdet. Eller – for at blive ved samme emne som champagnebilledet: En række respektfulde portrætter af mænd, der reflekterer over deres (måske) seksuelt krænkende adfærd i ’Grænseland’. Som netop peger på den debat og revurdering af det seksuelle rum, som 2018 har båret præg af.

Påstande uden belæg

”Det er noget vrøvl, der står,” sagde min morfar meget lige ud af posen, da jeg dagen efter ÅP-kåringen stak kataloget for Årets Pressefoto i hånden på ham. Og det er ikke for at sige, at alle begrundelserne for valgene af Årets Pressefoto i alle kategorier er noget vrøvl. Men det er kritisabelt, især i begrundelsen for Årets Pressefoto: At det, der står, er upræcist, ikke forankret i billedet og med påstande uden belæg.

For det er dét, vi fotojournalister også kan. Beskrive billeder og pege på, hvilke elementer der gør netop disse billeder væsentlige i forhold til tusindvis af andre billeder. Det er dét, aviserne gør dagligt, når de udvælger fotografier, som skal repræsentere vores fælles virkelighed. Det er vigtige valg. Og når det gælder Årets Pressefoto, er det valg, som jeg håber vil blive begrundet med præcision og omhyggelighed fra de fremtidige års juryer.

Katinka Klinge Albrectsen er fotojournaliststuderende på DMJX 

 

Kommentarer
11
Jens Kloster
22.03.19 09:34
Helt enig, Katinka!
Helt enig, Katinka! "Manglende robusthed"? Intet i deres udtryk indikerer robusthed, tværtimod kun en liggen under for kønsroller og en utilpashed ved situationen.
Fremhævet af Journalisten
Peter Filtenborg
22.03.19 10:48
Godt brølt løvinde! Valget af
Godt brølt løvinde! Valget af "Årets pressefoto" er en fuser begrundet med ordskvalder.
Fremhævet af Journalisten
Jørn Stjerneklar
22.03.19 11:32
Tak for det Katinka. Dommerne
Tak for det Katinka. Dommerne må have tabt sutten et splitsekund. Lige der da champagnen knaldede. Langt ude at det skulle ende som vinder.
Fremhævet af Journalisten
Lars Bahl
22.03.19 13:09
Albrectsen's analyse er for
Albrectsen's analyse er for dansklærer-agtig og jeg er Ikke enig. Det er ikke et dårligt valg. Det er et skud der, i min forstand, henviser til en problematik der sjælden omtales. Nemlig hvad enorme mængder af billed-delinger gør ved os. Tænk på alle de foto der ikke har høj kvalitet, men hvor kvantiteten påvirker. Billeder som unge selv viser på sociale medier. Personerne på vinderbilledet er bare unge der har en fest. Vi er alle menneskedyr som deler billeder af liv og drømme. Årets pressefoto (og Nyhedsmedier som sådan) har i for mange år vist dramatiseringer i en grad der er urealistisk. Vi skal lære at læse hinandens billeder, for at få en nuanceret forståelse af, hvad vi menneskedyr går og drømmer om og at verden ikke altid er farlig. Nu har ÅP slået hul, tak.
Fremhævet af Journalisten
Jacob Ehrbahn
22.03.19 19:59
Kære Lars Bahl, er du sød at
Kære Lars Bahl, er du sød at uddybe det her i forhold til ÅP "Årets pressefoto (og Nyhedsmedier som sådan) har i for mange år vist dramatiseringer i en grad der er urealistisk" Måske du kan komme med nogle eksempler.
Fremhævet af Journalisten
Martin Lehmann
22.03.19 22:36
Katinka Klinge Albrectsen. Du
Katinka Klinge Albrectsen. Du er ung.
Du er fotojournaliststuderende.
Her til dit debatindlæg, er der et billede af dig, hvor du sidder i en rød trøje, med håret bag ørene. Der er direkte flash på dig og dine øjne, som kigger lige ind i kameraet. Du har hovedet en anelse på skrå. På billedet ser du lidt mut ud – måske er du, som så mange andre unge studerende ramt af depression, stress og manglende robusthed.
Jeg ved det ikke.
Og jeg har ingen belæg for at læse det ind i billedet.
Men jeg ved, at dine øjne, som på billedet af dig, ser trætte ud – udmærket kan se.
Og tak for at du skriver hvad du ser.
Det er jo eventyret om Kejserens nye klæder, vi ser i år, i Årets Pressefoto.

Dig og din morfar ser på billederne. I læser teksterne. I kan jo godt se at det er helt sort, det her.
Det er jo pinligt, at voksne mennesker, der har siddet i flere dage og bedømt en række billeder, ender med at operere sig selv ind i deres egne navler, for her at trække en rigtig klog holdning ud, og klistre den under disse jævnt kedelige og uinteressante billeder – her tænker jeg både på selve Årets Pressefoto og de 5 billeder, der blev kåret til Årets Pressefotograf.

Ikke fordi Årets Pressefoto ikke har haft brug for et kærligt los bag i – måske et meget hårdt (men stadigt kærligt) los - men det her statement, som dommerne her laver, udstiller bare dommerpanelet for manglende robusthed.
Måske de har været lidt deprimerede og stressede.

Fremhævet af Journalisten
Flemming Sørensen
23.03.19 05:34
Århh altså! Drop nu den
Århh altså! Drop nu den kønschauvinisme. Jeg bliver så træt af offermentalitet (og mandlige medløbere). Du er trist. ok så!
Fremhævet af Journalisten
Per Daugaard
23.03.19 13:08
Hej Martin og alle andre.

Hej Martin og alle andre.
Skal vi tale om kejserens nye klær, bør vi vende blikket mod de 5 fotos som har gjort en PF-er til årets pressefotograf.
Det er den tyndeste kop the jeg nogensinde har drukket, og jeg skal bestemt ikke have mere af den slags.
Med højagtelse. Per Daugaard
Fremhævet af Journalisten
Lars Bahl
24.03.19 20:20
Kære Jacob Ehrbahn. Jeg har i
Kære Jacob Ehrbahn. Jeg har i mange år talt billeder som kvantitet. Det har givet mig et indblik i hvordan vi ser og formidler verden til hinanden. Hvis jeg forestiller mig verden, før nogle begynder at fotografere, så vil der være mest vand, en del natur og landbrug, derefter nogle ting som mennesker har lavet (mest bygninger og veje). Til sidst er der så menneskene.
I medierne er det lige omvendt, der er flest mennesker, en del konflikter mellem dem, ting vi har lavet og så alt det andet. En af de historier vi er kommet for sent med, er historien om de vilkår der er forudsætningen for vores liv. Naturen ja. Siden 2. verdenskrig har det mere handlet om modsætninger mellem mennesker. Problemet er at medierne ikke fastholder en "normal tilstand" der for det meste er kedelig. Tænk hvis vi havde prist biodiversiteten i medierne for 70-80 år siden, så var vi ikke havnet hvor vi er nu. B.la. fordi medierne ikke kan fortælle en u-dramatisk historie uden at kede de fleste. Hvis jeg ser på ÅP billederne gennem årene, så ligner verden et sted hvor man dør af aggression. Årets vinderbillede er en frisk modsætning til dette. Nå siger den gamle mand her: klimakatastroferne står for snuden af fremtidens fotografer lige til at vinde priser på ..... gab
Fremhævet af Journalisten
Ivan Boll
26.03.19 17:30
Hatten af Katinka! Det er
Hatten af Katinka! Det er skønt med et velargumenteret syn på det!
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Meister
27.03.19 14:28
Tak for veloplagt nedrivning
Tak for veloplagt nedrivning af juryens ordkasteller. Helt enig med dig og din morfar.
Fremhævet af Journalisten