BT beklager og trækker 287 artikler i Qureshi-sag

BT tilbagekalder 287 artikler skrevet af Michael Qureshi. Der er etiske problemer med mindst 155 af 283 navngivne udenlandske kilder, lyder det. Politi og SKAT inddrages, da artikler kan være købt via Qureshi på et falsk grundlag
  • Bax Lindhardt/Scanpix
    Michael Qureshi indrømmer at have brugt falske navne på en række kilder. Men han fastholder, at kilderne findes.
04.03.2016 · 07:31

BT tilbagekalder og beklager 287 artikler. Det skriver avisen i dag. De 287 skal lægges til 22 artikler, som Berlingske Media allerede har trukket tilbage.

BT har foretaget en større intern undersøgelse af i alt 6.500 artikler skrevet af den tidligere sportsreporter Michael Qureshi. Heraf er cirka 4.000 forskellige artikler, når der renses for gengangere.

Ud af i alt 283 navngivne udenlandske kilder, som er citeret i artiklerne, er der ifølge BT etiske problemer med mindst 155 kilder.

"Flere af dem afviser at have udtalt sig til Qureshi. Andre er formentlig opdigtede," skriver BT i dag.

Chefredaktør: Systematisk ført bag lyset

Derudover inddrager avisen både politi og SKAT i en del af sagen. BT har via Michael Qureshi købt artikler, som angiveligt var skrevet af udenlandske journalister, for i alt 40.000 kroner. Men de er muligvis købt på "et falsk grundlag", lyder det.

"Michael Qureshi har systematisk ført både sine kolleger, chefer og mig bag lyset og løjet om antallet af opdigtede kilder. Han kan have bedraget BT's moderselskab, Berlingske Media, for et mindre femcifret beløb, men endnu værre er hans uhørte svigt over for vores etiske regler og over for jer, læserne," skriver chefredaktør Olav Skaaning Andersen i dagens avis.

Dermed afslutter BT sin undersøgelse, som startede, da TV3 afslørede, at Michael Qureshi har opdigtet navne på kilder. Qureshi blev bortvist fra Ekstra Bladet i december, og siden har Egmont Publishing også trukket en række artikler tilbage, han har skrevet for fodboldbladet GOAL.

BT har lagt en grundig beskrivelse af sin undersøgelse frem på bt.dk. Den kan læses her.

Michael Qureshi har via sin advokat oplyst BT, at han ikke har ønsket at kommentere de nye oplysninger over for avisen.

Kort efter afsløringerne var Journalisten i kontakt med Michael Qureshi. Her beklagede han sagen dybt og fastholdt, at han kun havde opdigtet navne på kilder - men ikke selve kilderne. Han har dog afvist at fremlægge de rigtige kilder bag sine pseudonymer. Siden er sagen vokset til også at handle om penge, da Michael Qureshi har formidlet kontakt til udenlandske journalister, som solgte artikler til danske medier.

Journalisten har siden forsøgt at få opfølgende kommentarer fra Michael Qureshi, senest her til morgen.

Kommentar

04/03/2016 - 10:02

Christian Vangsø Bentsen

http://www.b.dk/nationalt/bt-beklager-og-tilbagekalder-287-artikler

Det er vist forbeholdt medier at kunne rense sig selv.

Andre virksomheder hyrer eksterne folk til at gennemgå det eventuelt kompromitterende materiale.

Fejlmarginen er på omkring 5 % procent og det mulige - gentager - mulige gedulgte beløb angiver BT til at være 40.000 kr..

Hvorfor ævler Olav om at Q første gang var i kontakt med BT som "vaks læser fra Køge"? Det er da noget suspekt noget at skrive i en redegørelse?

Berlingske Medias redegørelse stinker fælt. Man efterlades med indtrykket af Berlingskes helt egen undersøgelse at ingen i ledelsen har lavet ged i den. Kun Q har misbrugt tillid... Right. Hvem godkendte total-summen på de 40.000 kr.?
Hvilke andre udgifter er godkendt men ikke omfattet af redegørelsen?
Hvilken chef på BT har godkendt de kompromitterende bilag?

Der er masser af spørgsmål en kritisk presse ville stille til andre virksomheder....

Olav, nogen tror jeg ikke kan lide dig. Det passer ikke. Jeg kender dig ikke men skal da ikke lægge skjul på at jeg synes du ta'r dig umanerligt dårligt ud på TV. Du er yderst sjældent i stand til at fremføre noget der minder om et argument og så tyder dit kropssprog på at du altid har en dårlig sag.

Du er, synes jeg, en skamplet på journaliststanden og så kan du kende nok så mange! Men at du publicerer en undersøgelse hvor du har undersøgt dig selv er ganske enkelt en publicistisk skamplet!

04/03/2016 - 16:45

John Bendtsen

Hvor ville det dog klæde folket på Viasat, som har bragt denne sag frem, at grille deres egne kolleger og chefer, som har været både kolleger til og chefer for Qureshi. Det er rigtig godt, at sagen er kommet frem, det er rigtig, rigtig ulækkert at de selv sidder og gemmer sig.

Seneste nyheder

05.12.2016 · 14:55

EU kritiserer had på sociale medier

Jakob Albrecht
05.12.2016 · 11:29

K imod 5 procent beskæring af licensen

Jakob Albrecht
05.12.2016 · 09:54

Breitbart News opfordrer til boykot af Kelloggs

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Skarp og digitalt stærk journalist

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 13.12

DIGITAL PRODUCER

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12

TV-JOURNALISTER/VÆRT

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12

Social- og sundhedsreporter til Fagbladet FOA

FOA
Ansøgningsfrist: 04.01

Pressechef til Børne- og Socialministeriet

Børne- og Socialministeriet
Ansøgningsfrist: 16.12

Journalist til Avisen.dk/Ugebrevet A4

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 15.12

Redaktør for sociale medier på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 15.12

Vil du være en af Dansk Journalistforbunds netværkskoordinatorer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 15.12

Digital Community Manager og Digital Community Manager Assistent

MakeItBee Production
Ansøgningsfrist: 12.12

Visuel teamleder til dr.dk

DR
Ansøgningsfrist: 16.12

Journalist

CBS - Copenhagen Business School
Ansøgningsfrist: 13.12

Kommunikationskonsulent

Kolding Kommune
Ansøgningsfrist: 07.12

Nyhedssulten journalist til Christiansborg

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 09.12

Kommunikationsmedarbejder til Naturstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 07.12

Økonomi-reporter til landbrugets avis

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 09.12

Presse- og SoMe-konsulent til Teknik- og Miljøforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 08.12

Celebrityvagthund

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 09.12

KNR Radio søger to journalister

Kalaallit Nunaata Radioa
Ansøgningsfrist: 09.12