search

Uffe Gardel stiller op som formand for DJ

Der bliver kampvalg om formandsposten i DJ. Uffe Gardel, tillidsmand på Berlingske, har fredag morgen meddelt, at han stiller op mod Lars Werge (Senest opdateret kl. 9.40)

Berlingskes tillidsmand Uffe Gardel vil være formand for Dansk Journalistforbund. Det har han her til morgen meddelt Journalisten via mail. Han vil senere i dag sende sin opstillingserklæring til DJ.

DJ's nuværende næstformand, Lars Werge, var ellers eneste kandidat til posten som formand, efter at Mogens Blicher Bjerregård har besluttet at stoppe.

Uffe Gardel er ud over mangeårig tillidsmand på Berlingske også tidligere medlem af DJ's hovedbestyrelse. Han var kandidat til næstformandsposten tilbage i 2002, hvor han tabte et kampvalg til Fred Jacobsen.

Fusionen skal skrinlægges

Han sendte i slut 2014 et oplæg til debat til DJ's ledelse, hvor han pegede på syv ting, som han mener, DJ kan gøre bedre. Her lød det blandt andet, at DJ's formandskab burde skiftes ud.

Øverst på Gardels syvpunkts-liste stod aftaledækning for freelancere, en beslutning om, hvad "kommunikation" er, og en plan for aftaledækning af forbundets kommunikatører.

Uffe Gardel foreslog også, at DJ opdeles i søjler efter fagområde og samarbejde med andre hovedorganisationer. Sidst i planen skrev Uffe Gardel, at fusionen med forbundet Kommunikation og Sprog burde skrinlægges, og at DJ burde få ny ledelse.

»Fusionen bliver ikke til noget nu. Om den bliver til noget om fem eller ti år, ved ingen. Men det er dumt, hvis vi låser os fast på et mål, vi ikke ved, om vi kan nå. Derfor skal vi lægge den fusion til side. Det betyder ikke, at jeg udelukker, at vi kan nå til den fusion på et tidspunkt. Jeg vil gerne holde alle muligheder åbne,« sagde Uffe Gardel til Journalisten.

Stiller op mod Werge

Dengang afviste næstformand Lars Werge – som nu er Gardels modkandidat til formandsposten – kritikken.

»Jeg synes også, at vi har rejst de her debatter, men det har åbenbart ikke været fortalt tydeligt nok, at vi har gjort det og gør det, når ikke Uffe Gardel har opdaget det. Der må jeg så pege på mig selv og sige, at det må jeg gøre bedre,« sagde Lars Werge.

Du kan læse mere om syvpunkts-planen og den debat her.

Lars Werge meddelte på et hovedbestyrelsesmøde i slut januar, at han stiller op som formand. Nuværende formand Mogens Blicher Bjerregård har besluttet at stoppe efter 16 år på posten.

Indtil nu har Werge været eneste kandidat til formandsposten. Til gengæld er der hele seks kandidater til posten som næstformand. Du kan læse interview med alle seks her.

Senest opdateret klokken 9.40.

Kommentarer
12
Finn Arne Hansen
10.04.15 06:26
Som jeg forudså. Godt med
Som jeg forudså. Godt med kamp om posterne. Håber, Uffe vil indse, at fusionen med KS alligevel er sund fornuft. Der er 7.000 medlemmer og 30 mio. kontingentkroner, som ellers ryger til DM eller DJØF.
Fremhævet af Journalisten
Holger Jepsen
10.04.15 06:36
Finn Arne. Volumesyge er
Finn Arne. Volumesyge er skidt. Hvad hjælper det med flere medlemmer og penge, hvis journalister føler sig fremmede i deres eget forbund?
Fremhævet af Journalisten
Ole Sønderby
10.04.15 06:47
God kamp. Fint med et
God kamp. Fint med et kampvalg mellem så dygtige og kvalificerede kandidater til en så vigtig funktion i et forbund i turbulent udvikling.
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
10.04.15 08:18
Holger, verden ændrer sig. Vi
Holger, verden ændrer sig. Vi er nu 2.500 kommunikatører i forbundet, mange af os er uddannede journalister. Og ja, vi ændrer rolle, når vi sidder på den anden side af fødekæden og gerne vil have jer journalister til at tage de historier, vi laver. Men er det ikke bedre, at der sidder kvalificerede kommunikatører på de mange job? Eller mener du i ramme alvor, DJ bare stille og roligt skal skrumpe som i Norge? Allerede nu kører forbundet med et minusbudget for i år, selv om strejkekassen misbruges i stor stil. Vil du have stigende kontingent eller lavere service? Jeg betaler alt inklusive 600 kr. om måneden som lavtlønnet deltidsansat, fordi jeg også er selvvalgt I-medlem af Freelancegruppen. Hvis vi fusionerede med KS, kunne alle komme ned på 482 kr.
Desuden: Hvis KS går sammen med Dansk Magisterforening eller DJØF, vil vi miste muligheden for at få de kommunikatører, der er i KS. Og mange kommunikatører i DJ vil måske sive til konkurrenten. DM er faktisk slet ikke så dårlig. Min bedre halvdel er medlem, og de er faktisk dygtige. Så det kloge vil være en fusion mellem DJ og KS, også for journalisternes skyld.
Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
10.04.15 09:04
Dette her er en helt
Dette her er en helt meningsløs diskussion. DJ har to organisationsområder: kommunikation og journalistik. De er ligeværdige. Intet menneske ved sin fornufts fulde brug ønsker at reducere DJ til et forbund kun for journalister. DJ er lige så meget et forbund for kommunikatører som for journalister. Punktum.

Men det er ikke det samme som at vi skal fusionere med KS. Jeg kan ikke se den fusion for mig, som tingene står i dag. Jeg vil ikke udelukke at fusionen igen kan blive aktuel, men det er den ikke nu, og nu skal vi videre med nogle andre opgaver. For eksempel kan vi prøve om KS og vi er i stand til at indgå nogle overenskomster i fællesskab.
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
10.04.15 09:32
Godt, Uffe!

Godt, Uffe!

VH
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Maj Munk
10.04.15 09:40
CTRL-ALT-gerDEL - DJ trænger
CTRL-ALT-garDEL - DJ trænger til en genstart
Fremhævet af Journalisten
Kim Jensen
10.04.15 09:42
Jeg er ikke delegeret i år,
Jeg er ikke delegeret i år, så jeg slipper for at vælge mellem de to kompetente kandidater, og jeg kan glæde mig over to ting:
1) Skønt med et kampvalg. Det vidner om saft og kraft i et forbund og det er vigtigere end bekymring om splid.

2) Hvor er det skønt at se en kandidat fra et nyhedsmedie tale om fællestræk mellem journalister og kommunikationsfolk. (Se evt. det relaterede link) Mit fagforbund skal kæmpe for bedre arbejdsforhold for medlemmerne. Medlemmerne formidler historier. Nogle gør det i aviser, andre gør det i medlemsblade eller andre platforme. Vi har det til fælles, at vi er under pres og har krav på acceptable vilkår.
Jeg er medlem af en fagforening og ikke en brancheorganisation.

God valgkamp til begge kandidater
Fremhævet af Journalisten
Kurt Westh Nielsen
10.04.15 11:09
Så er det mest aktuelle jo,
Så er det mest aktuelle jo, hvordan hoben af næstformandskandidater reagerer på den nye kandidat til formandsposten. Glæder mig til at høre kandidaterne melde ud om det.
Fremhævet af Journalisten
Maria Becher Trier
10.04.15 11:19
Kære Kurt,

Kære Kurt,

Godt spørgsmål. Jeg har meldt ud, at jeg støtter Lars Werge som formand. Det gør jeg stadig. Men jeg hilser Uffe Gardel velkommen i valgkampen og ser frem til et spændende delegeretmøde.

Bedste hilsner fra

Maria Becher Trier (kandidat til næstformandsposten - se mere på www.mariabechertrier.dk)
Fremhævet af Journalisten
Ida Sønderby Rosgaard
11.04.15 10:09
Tak for det, Uffe!

Tak for det, Uffe!

Det er en rigtig glædelig udmelding og handling - både for fastansatte og freelancere i DJ.

Mange hilsner
Ida Sønderby Rosgaard
Fremhævet af Journalisten
Tonny Foghmar
11.04.15 11:02
Må jeg blot minde om at DJ
Må jeg blot minde om at DJ står for Dansk Journalistforbund medier og kommunikation.

Det vil sige et forbund der rummer medlemmer der tegner, skriver, fotografer, kommunikerer, redigerer osv... ja og også medlemmer der måske laver noget helt andet!

God valgkamp og vi ses til årets delegeretmøde.

Mange hilsener
Tonny Foghmar
Næstformand DJ-Fotograferne
Tillidsmand Region Midtjylland

Fremhævet af Journalisten