To nye medier ud over rampen

Denne uge byder på to dugfriske danske medier: En ren online-radiostation, der vil være det største digitale radiobrand i Danmark og en trykt ugeavis til københavnerne

En trio af erfarne radiofolk lancerer i morgen en rent online-baseret musikradio, Music Nation.

De tre er Thomas Madvig, der har erfaring fra P3 og MTV, Mikkel Ellgaard, der har hentet sine erfaringer fra Voice, Sky og VH1, og Alexander Nygart, der har en fortid hos Radio NRJ og amerikanske White Shark Media.

De tre radiofolks nye station hedder Music Nation. Den er rent online og app-baseret. I alt er der fem kanaler, fordelt på pop, hits, rock, street og lounge. En sjette kanal lanceres i løbet af få uger. Her vil lytterne få lov til at afgøre, hvad formatet skal være.

Det er Music Nations ambition at tage kampen op mod konkurrenterne på DAB og FM-båndet og blive det største, digitale radiobrand i Danmark.

"Lige nu tales der meget om DAB, men det er stadigvæk kun DR og landets store kommercielle spiller SBS, der har adgang til det. Så her er det pengepungens størrelse, der afgør, hvad lytteren kan høre på. Som online og app-baseret radio kan vi bryde monopolet og håber på, at vi kan være med til at markedsføre et mere indholdsstyret radiomarked snarere end udbudsstyret," skriver Alexander Nygart i en pressemeddelelse for den nye radio.

Det er mobil- og tabletmarkedet, de tre radiofolk sigter efter.

"Den nye og yngre generation er allerede tilpasset dette medie. Online radio er tilgængelig for alle, uanset hvor man befinder sig. Og hvor FM før havde patent på bilradioen og radiolytningen i hjemmet, kan stort set alle bilradioer nu synkroniseres med din smartphone eller tilgås via et simpelt stik – og i hjemmet, ja, der sætter man bare sin smartphone i sin dock og trykker på play," hedder det i pressemeddelelsen.

Den nye radiokanal er ikke det eneste nye indslag på den danske medieflade i denne uge. Flere tidligere Berlingske Media-folk har lanceret en ny trykt ugeavis til københavnerne.

Den nye avis hedder Cph Info. Bag avisen står en række tidligere ansatte i Berlingske Media. Det første nummer kom på gaden onsdag. Den nye avis bliver husstandsomdelt i København K og sætter fokus på temaer som mode/design, arkitektur/historie, sundhed/velvære, bolig og københavnerbegivenheder.

0 Kommentarer