Så er det slut med at spare på billetten, når familien skal i Legoland. Når den nye sæson starter, skal journalister akkrediteres på forhånd for at få presseadgang til parken. Fårup Sommerland og Djurs Sommerland indfører samme regel.
Ændringen kommer, fordi de tre parker har oplevet, at pressekortet i høj grad er blevet brugt til private besøg.
»Når man kommer, udfylder man en seddel ved indgangen om, hvilket arbejdsrelateret øjemed, man er der i. Efter sæsonen kan jeg se, at der er forsvindende få besøg, der udmønter sig i journalistisk arbejde,« lyder det fra Jonas Søndergård, som er PR & Press Manager i Legoland.
Derfor er det en naturlig konsekvens at lukke for muligheden for at få fripas ved indgangen, siger han.
»Men vi lukker bestemt ikke for presseadgang. Der skal bare være en aftale på forhånd. Pressekortet er ikke en rabatkupon, det er et arbejdsredskab,« siger han.
Skal aftale på forhånd
Journalister, der ønsker presseadgang til parken, skal blot henvende sig på forhånd og fortælle, hvornår man kommer, og hvilket medie, man kommer fra.
»Har man en historie, man skal lave i parken, er det ikke noget problem. Formålet er ikke at genere nogen, men at informere på forhånd, så man ved på forhånd, hvordan retningslinjerne er.«
Forventer du nogen sure miner?
»Jeg er spændt på reaktionen. Vi har et godt samarbejde med journalister, der laver historier fra parken, dem er der ikke nogen ændringer for. Det handler om at begrænse de private besøg på pressekortet. Det er vigtigt at fortælle om det, så der ikke står så mange skuffede folk ved indgangen. Langt de fleste kan smertefrit lave en aftale på forhånd,« siger Jonas Søndergård og fortsætter:
»Det er bare et spørgsmål om, at man får adgangsbilletter på en anden måde, der er ikke nogen restriktioner på det, hvis vi vurderer, at besøget er relevant. Det er ikke sådan, at vi frasorterer den negative omtale, vi vil bare sikre os, at man er der i arbejdsmæssig relation.«
Tivoli gjorde det samme for år tilbage, hvorfor gør I det først nu?
»Vi har igennem nogle år holdt øje med, om det bliver brugt til arbejdsrelaterede besøg, og det gør det ikke. Nu står vi foran en ny sæson, og så er tiden moden til det.«
21 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
@Susanne: Thumbs up!
Er det rimeligt, at journalister kommer gratis ind på forlystelser i privat sammenhæng og endda kan tage deres familier med? Nej. Som andre har skrevet: Vi er som gruppe ganske pænt lønnet.
Er det hensigtsmæssigt, at vi skriver mere om forlystelser, bare fordi vi kan komme gratis ind? Set fra et journalistisk synspunkt: Absolut nej.
Ergo kan det kun være til fagets og læsernes fordel, at Legoland begrænser brugen af pressekortet som fripas.
Det er en anelse deprimerende at læse, at en faggruppe, der dagligt skriver forarget om danskernes grådighed, og om lægerne der tager imod sponsorgaver, selv er ved at krepere ved tanken om at få frataget et privilegium.
@Jesper Borup: Mogens Laiers kommentar illustrerer ganske godt at der på et par områder er et vist sammenfald af interesser...
Vil det sige at familien er blevet lukket gratis ind indtil nu, det lyder vanvittigt. Men jeg må gøre Lego opmærksom på at Tivoli i København, har mistet næsten 40 % omtale siden de standsede Pressekortet som gratis kort.,
Tak i lige måde, Peter Andreas - journalister og reklamefolk har sjældent sammenfaldende interesser.
Flere