search

Slut med fripas til Legoland

Pressekort giver ikke længere gratis adgang til Jyllands tre største forlystelsesparker. For mange journalister har brugt kortet til private besøg, lyder det fra Legoland. »Pressekortet er ikke en rabatkupon, det er et arbejdsredskab,« siger pressechefen

Så er det slut med at spare på billetten, når familien skal i Legoland. Når den nye sæson starter, skal journalister akkrediteres på forhånd for at få presseadgang til parken. Fårup Sommerland og Djurs Sommerland indfører samme regel.

Ændringen kommer, fordi de tre parker har oplevet, at pressekortet i høj grad er blevet brugt til private besøg.

»Når man kommer, udfylder man en seddel ved indgangen om, hvilket arbejdsrelateret øjemed, man er der i. Efter sæsonen kan jeg se, at der er forsvindende få besøg, der udmønter sig i journalistisk arbejde,« lyder det fra Jonas Søndergård, som er PR & Press Manager i Legoland.

Derfor er det en naturlig konsekvens at lukke for muligheden for at få fripas ved indgangen, siger han.

»Men vi lukker bestemt ikke for presseadgang. Der skal bare være en aftale på forhånd. Pressekortet er ikke en rabatkupon, det er et arbejdsredskab,« siger han.

Skal aftale på forhånd

Journalister, der ønsker presseadgang til parken, skal blot henvende sig på forhånd og fortælle, hvornår man kommer, og hvilket medie, man kommer fra.

»Har man en historie, man skal lave i parken, er det ikke noget problem. Formålet er ikke at genere nogen, men at informere på forhånd, så man ved på forhånd, hvordan retningslinjerne er.«

Forventer du nogen sure miner?

»Jeg er spændt på reaktionen. Vi har et godt samarbejde med journalister, der laver historier fra parken, dem er der ikke nogen ændringer for. Det handler om at begrænse de private besøg på pressekortet. Det er vigtigt at fortælle om det, så der ikke står så mange skuffede folk ved indgangen. Langt de fleste kan smertefrit lave en aftale på forhånd,« siger Jonas Søndergård og fortsætter:

»Det er bare et spørgsmål om, at man får adgangsbilletter på en anden måde, der er ikke nogen restriktioner på det, hvis vi vurderer, at besøget er relevant. Det er ikke sådan, at vi frasorterer den negative omtale, vi vil bare sikre os, at man er der i arbejdsmæssig relation.«

Tivoli gjorde det samme for år tilbage, hvorfor gør I det først nu?

»Vi har igennem nogle år holdt øje med, om det bliver brugt til arbejdsrelaterede besøg, og det gør det ikke. Nu står vi foran en ny sæson, og så er tiden moden til det.«

Kommentarer
21
Rasmus Kjølby
17.03.14 09:01
Har ikke meget sympati med
Har ikke meget sympati med Legoland, der selv har opfordret til at man gjorde den slags - selvom opkaldet kun handlede om et telefoninterview. Men der er vel kommet nye mennesker i deres kommunikationsafdeling og det lyder som en god ting.

Hvilken journalist kunne forøvrigt tage imod 4-500 kroner i kontanter fra en kilde? Så kan man heller ikke tage imod to gratis billetter til Legoland...
Fremhævet af Journalisten
Jesper Borup
17.03.14 09:53
En journalist er altid på
En journalist er altid på arbejde.

Men jeg vil da prøve, om jeg fremover kan holde op med at lade mig inspirere og få ideer til historier, mens jeg befinder mig i Legoland.

Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
17.03.14 11:01
Yep. Nu er det 10 år siden at
Yep. Nu er det 10 år siden at Tivoli i København gjorde det samme og de har fået betydelig mindre gratis omtale siden. Fred være med det. Enhver skal da have lov til at bestemme hvem og hvordan man lukker sine gæster ind.

Må lige nævne, at jeg selv aldrig har været på besøg i Legoland, selv om jeg kom til Danmark i 1976 og har boet her siden 1978. Vi legede med Lego i Dallas som børn. Det er sjovt.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Borup
17.03.14 11:28
@Jeppe: Ja. Rigtigt forstået.
@Jeppe: Ja. Rigtigt forstået.
Fremhævet af Journalisten
Nikolaj VVraa
17.03.14 11:28
Hvad om Jonas Søndergård kom
Hvad om Jonas Søndergård kom med nogle tal for journalist-besøg? Sidst jeg var i Legoland - i forbindelse med nogle kongeliges besøg - betalte vi for at komme ind, fordi vi ikke orkede at udfylde stedets ansøgning om journalistisk adgang. En almindelig billet kostede omkring 300 kroner pr. person. Jeg oplevede i øvrigt stedet som overrendt, beskidt og uden mulighed for at få noget ordentligt at spise. At Søndergård gerne vil gøre op med tidligere tiders largesse omkring journalister og familie synes jeg er fint, men drop dog den forsmåede attitude.
Fremhævet af Journalisten
Marianne Thorø
17.03.14 11:31
@Jesper Borup: Lige som Jeppe
@Jesper Borup: Lige som Jeppe Sørensen vil jeg også høre en uddybning af dit indlæg.
Hvornår har du eksempelvis sidst ladet dig inspirere til en historie ved at gå rundt i Legoland? Vel at mærke en historie du med garanti aldrig var kommet i tanke om i Kvickly?
Men ja, en journalist er altid på arbejde. Det betyder dog ikke jeg skriver 24 timer på min timeseddel til chefen....
Fremhævet af Journalisten
Henrik Larsen
17.03.14 11:41
Jesper Borup skal man fange
Jesper Borup skal man fange en form for logik i dit indlæg, må man vel nærmest konkludere, at mennesker med et pressekort, skal have gratis afgang til samtlige forlystelser i Danmark. Eller hvor går grænsen?
Fremhævet af Journalisten
Russel Marks
17.03.14 12:22
@Jesper Borup: Hold nu op en
@Jesper Borup: Hold nu op en gang ævl. Hvis journalister skal på museum/forlysterser eller lign. sammen med familien eller andet, så host op - vi journalister tjener jo ganske fornuftigt. Hvis du er der i forbindelse med en konkret opgave og ikke bare "inspiration" så kommer man naturligvis gratis ind/får arbejdspladsen til at betale. Den der journalister-skal-have-gratis-adgang-til-alt-også-i-fritiden holdning er til at kaste op over.
Fremhævet af Journalisten
Kim Henningsen
17.03.14 13:23
Fantastisk: Grundige, seriøse
Fantastisk: Grundige, seriøse historier om journalisters løn- og arbejdsforhold i ind- og udland kaster sjældent kommentarer af sig. Men når vi ikke længere kan gå i Legoland på kortet, kommer folk til tasterne :-)
Husker stadig med et smil på læben historien om en københavnsk kulturjournalist, der i forbindelse med et efteruddannelseskursus i Hirtshals skulle besøge det lokale museum. Ved indgangen hev han pressekortet frem og sagde, at han skulle gratis ind, fordi han var journalist. Uden at blinke svarede den venlige dame ved indgangen: "Her kommer alle gratis ind....."
Fremhævet af Journalisten
Jesper Borup
17.03.14 14:33
@Jeppe, Marianne og Henrik:

@Jeppe, Marianne og Henrik:
På en eftermiddag i Legoland er man i sjælden grad i selskab med en blanding af høj og lav. Man kan se, hvem der har råd til at indtage frokosten på restaurant og hvem, der må nøjes med medbragte madpakker. Man får indblik i, hvordan forskellige typer forældre reagerer på uregerlige børn i køen til bådene, om det er udbredt at ruske sit barn eller måske ligefrem slå, og man kan se, hvor socialt acceptabelt det for tiden er for familiefædre at drikke sig fulde på tur med familien.
Sådan giver Legoland et unikt indblik i, hvordan familien Danmark aktuelt er skruet sammen.

Vi er offentlighedens repræsentanter, hvad enten vi befinder os i Legoland, på biblioteket, bag en politiafspærring eller på Statens Museum for Kunst. Og medlemmer af samfundet - institutioner, parter og organisationer - bør naturligvis byde offentlighedens repræsentanter velkommen indenfor uden at stille spørgsmål.

Jeg er klar over, at de mange kommunikationsfolk ude i virksomhederne skal have noget at lave, og hvis man ikke finde på noget interessant at fortælle omverdenen om sin virksomhed, kan man jo bruge sin arbejdstid på at sortere i offentlighedens repræsentanter. Det har som sidegevinst at man på længere sigt nemmere kan styre, hvad der bliver fortalt. Når man begynder at invitere udvalgte journalister til særlige arrangementer og så videre. Jeg synes, det er en kedelig udvikling.
Fremhævet af Journalisten
Christian Kjeldsen
17.03.14 15:47
Det her er den mest
Det her er den mest vanvittige tråd, jeg i mine dage har set.

Hvordan i alverden kan man klandre en privat virksomhed, at den tillader sig at stramme lidt op på fri adgang for journalister, der tilsyneladende ikke alle producerer så vanvittigt meget under deres besøg.

Og Jesper - nej - journalister skal da ved gud ikke have gratis adgang til alt, der foregår i Kongeriget. Det vil aldrig få gang på jord. Prøv og spørg Live Nation og ICO. De kan da ikke lade alle journalister får gratis adgang til deres koncerter, fordi "journaliststanden kan hente inspiration".

Stærkt underholdende tankegang :-)
Fremhævet af Journalisten
Jesper Borup
17.03.14 16:10
@ Kjeldsen: "Den mest
@ Kjeldsen: "Den mest vanvittige tråd, jeg i mine dage har set."
Virkelig?
Så trænger du vist til at komme ud at opleve noget. Må jeg foreslå en tur i Legoland.
Og må jeg erindre om, at Legoland indtil nu har haft gratis adgang for journalister OG deres familier. Mere vanvittig er tankegangen altså ikke.
Fremhævet af Journalisten
Peter Andreas
17.03.14 19:32
@ Jesper Borup: Jeg vil gerne
@ Jesper Borup: Jeg vil gerne have mig frabedt at du på nogen måde repræsenterer mig nogle som helst steder.

På forhånd tak.
Fremhævet af Journalisten
Ole Knudsen, sjurnalist
17.03.14 19:42
Jesper, det mener du ikke for
Jesper, det mener du ikke for alvor, vel?

I givet fald kan jeg stærkt anbefale dig at få nogle fritidsinteresser, der kan bringe dig lidt ud af din normale (øvre middelklasse) virkelighed og møde andre mennesker end dem, der normalt færdes i den - sådan helt (op)rigtigt.

Og at Legoland har haft åbne sluser for journalister indtil sidste år er vel en ren og skær cost-benefit analyse. Nu mener man så, at man ikke får nok for pengene mere. Længere er den vist ikke.
Fremhævet af Journalisten
Marianne Thorø
17.03.14 20:01
Jesper Borup: du kan lave
Jesper Borup: du kan lave selvsamme studie om Familien Danmark i den udmærkede Madsby Legepark i Fredericia (gratis adgang), til Vorbasse Marked (gratis adgang) eller ved Nyhavn. Du behøver ikke slæbe hele familien gratis med i Legoland for at gøre den slags studier.
Fremhævet af Journalisten
Henning Thiim
17.03.14 20:03
Jeg stod som lydmand og
Jeg stod som lydmand og pakkede kabler sammen på et stort spillested i vestjylland. Pludselig kommer en kendt ( i vestjylland ) journalist hen og ber om adgang bagstage sammen med 3 teenagere. Da jeg nægter at lade dem komme ind, siger han : skal jeg trække jokeren ( pressekort ) ?

Han kom IKKE ind....
Fremhævet af Journalisten
Jesper Borup
17.03.14 20:32
Tak i lige måde, Peter
Tak i lige måde, Peter Andreas - journalister og reklamefolk har sjældent sammenfaldende interesser.
Fremhævet af Journalisten
Mogens Laier
18.03.14 14:32
Vil det sige at familien er
Vil det sige at familien er blevet lukket gratis ind indtil nu, det lyder vanvittigt. Men jeg må gøre Lego opmærksom på at Tivoli i København, har mistet næsten 40 % omtale siden de standsede Pressekortet som gratis kort.,
Fremhævet af Journalisten
Peter Andreas
18.03.14 20:20
@Jesper Borup: Mogens Laiers
@Jesper Borup: Mogens Laiers kommentar illustrerer ganske godt at der på et par områder er et vist sammenfald af interesser...
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
19.03.14 06:13
Er det rimeligt, at
Er det rimeligt, at journalister kommer gratis ind på forlystelser i privat sammenhæng og endda kan tage deres familier med? Nej. Som andre har skrevet: Vi er som gruppe ganske pænt lønnet.
Er det hensigtsmæssigt, at vi skriver mere om forlystelser, bare fordi vi kan komme gratis ind? Set fra et journalistisk synspunkt: Absolut nej.
Ergo kan det kun være til fagets og læsernes fordel, at Legoland begrænser brugen af pressekortet som fripas.
Det er en anelse deprimerende at læse, at en faggruppe, der dagligt skriver forarget om danskernes grådighed, og om lægerne der tager imod sponsorgaver, selv er ved at krepere ved tanken om at få frataget et privilegium.
Fremhævet af Journalisten
Jeppe Nyrup
19.03.14 10:01
@Susanne: Thumbs up!
@Susanne: Thumbs up!
Fremhævet af Journalisten