search

Selvcensur på Se & Hør

 

 

Ugen efter SE og HØRs grænseoverskridende artikel om Stig Tøfting pillede bladet forside-historien af: "Vi ændrer stil og passer på de kontroversielle historier," siger den konstituerede chefredaktør, Peter Dall.

Jade-Kira, Alexandra og undskyldningen til Tøfting. Men hov. Hvor er ugens sladderhistorie om, at Shubidua-forsangeren Michael Bundesen er blevet skilt fra sin gravide kæreste? Den er på Billed-Bladets forside, men ikke på SE og HØRs!

"Michael Bundesen bad os om at pille den af forsiden," forklarer journalist Anders Sundling.

En sådan handling burde få en ordentlig ugebladssjakal til at beklage sig over lugten i lighuset.

Men åbenbart ikke.

"Det er ikke afgørende for mig, om min historie kommer på forsiden," svarer han.

– Hvorfor ikke?

"Det er et spørgsmål om økonomi og oplagstal. Hvis vi endnu engang går over grænsen, så risikerer vi bladets fremtid," forklarer Anders Sundling, der har været journalist på ugebladet i ti år, og er bladets økonomiske medarbejder. Han skriver blandt andet historierne om, hvad de kendtes huse koster.

Det er altså ikke medieorkanen, der har suget sladderen ud af munden på de ugentlige dyneløftere. Historien ville under normale omstændigheder være blevet bragt på forsiden, uanset om Michael Bundesen havde gjort indsigelser. Selvcensuren skyldes et helt bevidst stilskifte på SE og HØR, forklarer den konstituerede chefredaktør Peter Dall.

"Oven på den her historie har vi besluttet at holde en lidt lavere profil og især være meget påpasselige med kontroversielle historier," forklarer Peter Dall.

Vil det sige, at bladet bliver tandløst?

"Nej, vi skal stadig være et pågående, frækt og dynamisk blad. Men jeg har opfordret bladets journalister til at fokusere på de mere positive historier," siger Peter Dall.

SE og HØR har netop været gennem et bladudviklings-projekt. Derfor er stilskiftet, ifølge Peter Dall, ikke kun en følge at Tøfting-historien.

"SE og HØRs oplag er faldet især på grund af Kig Ind og Her og Nu. Derfor er det helt naturligt, at bladet tilpasser sig den situation."

Siden 1999 er SE og HØRs oplag faldet fra cirka 245.000 til omkring 210.000 i dag. En lille million danskere læser SE og HØR hver uge.

Det famøse blad med Tøfting-artiklen kostede, ifølge konkurrenten Egmonts målinger, SE og HØR et oplagsfald på omkring 30.000. l

 

6. JUNI SKREV PRESSEN OM SE OG HØR:
– B.T. – leder
"At SE og HØR er blottet for etisk rygrad, må være kendt for de fleste. Men dagens forbrydelse er dog uden sidestykke i nyere dansk pressehistorie. At finde en ældgammel historie frem om Stig Tøftings familietragedie er så smagløst og samvittighedsløst, at bladets chefredaktør, Peter Salskov, har sat ny standard for bundniveauet for danske medier."

– Ekstra Bladet – kommentar
"Når den gruelige sandhed nu er sluppet ud i offentligheden, må vi – midt i medfølelsen med chokket for Tøftings børn – konstatere, at respekten for mennesket Stig Tøftings format og overlevelsesevne er steget til nye højder."

– Berlingske Tidende – kommentar
"Det er ikke blot usselt og kujonagtigt, når SE og HØR giver fanden i menneskeskæbner og udnytter landsholdets øjeblikkelige succes til at løfte sit skrantende oplag."

– Politiken
ingenting

– Jyllands-Posten
ingenting

Læs også: "Folk elsker at hade os", Udenlandsk presse: Intet privatliv til Tøfting og De hemmelige journalister.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen