search

Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

De kommende praktikanter fra Journalisthøjskolen bruger op mod 3.000 kroner på at forberede sig på praktiksøgning. Pengene går til hjemmesider, domæner, visitkort og fotografer.

De kommende praktikanter fra Journalisthøjskolen bruger op mod 3.000 kroner på at forberede sig på praktiksøgning. Pengene går til hjemmesider, domæner, visitkort og fotografer.

Praktiksøgning kan være en dyr omgang som journaliststuderende. Kampen for at få promoveret sig selv, så alt ikke står og falder med ansøgningen, blev skudt i gang for flere måneder siden. I år har næsten alle de studerende personlige hjemmesider, hvor praktikstederne kan læse lidt om de studerende og se nogle produktioner.

Cecilie Gremaud læser på tredje semester på Journalisthøjskolen og er netop nu i gang med praktiksøgning. Hun startede forberedelserne til hjemmesiden allerede i juni, selvom den store panikdag først er 28. oktober.

»Jeg har ikke rigtig følt, at jeg havde et valg. En god praktikplads er rigtig vigtig for mig, og jeg har nok bare følt, at jeg skulle investere det, det krævede. Jeg synes, jeg har gjort, hvad jeg kunne, og det har jeg det bedst med,« siger hun til Journalisten.dk.

For bare tre år siden var hjemmesider for praktiksøgende helt uset. Siden er det gået langsomt frem, og sidste år havde næsten alle praktiksøgende en hjemmeside. Journalisthøjskolen har i år fjernet deres gratis hjemmesidetilbud, og Cecilie Gremaud havde aldrig selv lavet en hjemmeside. Derfor har hun hyret hjælp udefra.

»Min hjemmeside blev noget dyrere, end jeg havde regnet med. Den kom til at koste 2.500 at få lavet. Det var en fotojournaliststuderende, der tog billederne til siden, og deres standardpris er 500. Så har jeg givet cirka 200 kroner for visitkort,« siger hun.

Udgifter i den størrelsesorden er almindelige blandt de studerende. I år er der særligt pres på de studerende, fordi der er krise i branchen.

»Der er finanskrise, og vi får tudet ørerne fulde om, at der ikke er nok praktikpladser, og så tror jeg ikke, folk har turdet tage chancen,« siger Cecilie Gremaud.

Peter Faurholdt-Löfvall er projektchef på Radioavisen i DR Nyheder, der er et af de mest populære praktiksteder. Han er med til at kigge de praktiksøgendes hjemmesider igennem og er med, når DR Nyheder skal ansætte deres fire nye praktikanter onsdag den 28. oktober.

»Vi går ind og kigger grundigt på hjemmesiderne. Og selvfølgelig betyder det noget, at de er overskueligt præsenteret. Det fortæller noget om, hvor meget praktikanten vil det, og hvor meget energi de vil lægge i præsentationer og søgningen,« siger han til Journalisten.dk.

Han mener dog, at det begynder at tage overhånd, hvis de studerende føler sig presset til at betale professionelle for at lave siderne.

»Det skal aldrig udvikle sig til en konkurrence om, hvem der har råd til at lave den flotteste hjemmeside. Det er der ingen grund til. Det, vi kigger mest på, er jo, hvad de lægger ud af produktioner, og hvad de skriver om sig selv,« siger Peter Faurholdt-Löfvall.

Link til de studerendes hjemmesider bliver lagt ud på Journalisthøjskolens forside. De kan ses her.

Kommentarer
12
Henrik Lind Jørgensen
22.10.09 11:00
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

Jeg er glad for at kunne sidde på min veltilfredse røv og sige, at "verden er af lave". At journalistpraktikanter mener, det er nødvendigt at fremstille hjemmesider og visitkort for at få en "god praktikplads" viser vel blot, at journalisthøjskolen (eller hvad den nu hedder) ikke magter at klæde de kommende praktikanter på til, hvad de får ud af at søge det ene eller det andet.

Når Peter Faurholdt-Løfvall fra Radioavisen kan sige (citat) »Vi går ind og kigger grundigt på hjemmesiderne. Og selvfølgelig betyder det noget, at de er overskueligt præsenteret. Det fortæller noget om, hvor meget praktikanten vil det, og hvor meget energi de vil lægge i præsentationer og søgningen«, så er der gået X Factor i Radioavisen. Det handler om "søgning" og "præsentation".

God fornøjelse.

De praktikanter, der mener, det handler om andre værdier, kan sikkert finde steder, der prioriterer det. Så kan de 3000 kroner bruges til noget mere fornuftigt.

Fremhævet af Journalisten
Troels Gadegaard Frølich
22.10.09 14:51
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

Når der er studerende, som føler sig pressede til at smide så mange penge efter en hjemmeside, er det nok i virkeligheden et symptom på, at hele praktiksøgningen stadig er alt for tilfældig. Hjemmesiden er noget nær den eneste chance, de studerende har for at præsentere sig selv for praktikstederne, og så kommer den til at betyde urimeligt meget.

Jeg forstår heller ikke, at medierne er tilfredse med det spinkle indtryk, de kan nå at danne sig af ansøgerne gennem en hjemmeside og i en orkan af stress, sved og tårer på panikdagen. Det er de færreste andre virksomheder, der ansætter personale på sådan et grundlag.

Lad os da i stedet lave et system, hvor praktiksteder og ansøgere har mulighed for at mødes og få et ordentligt indtryk af hinanden. Alle har været glade for det læsevindue, der er blevet indført, så hvorfor ikke tage skridtet videre og få et 'samtalevindue' - eller en lignende praksis, hvor praktiksteder og ansøgere kan lære hinanden at kende i ro og mag.

Der er allerede medier, bl.a. Ekstra Bladet og Information, som på trods af mange ansøgere holder individuelle samtaler i løbet af åbent hus-ugen. Netop Ekstra Bladet tillægger efter sigende heller ikke hjemmesiderne den store vægt - måske fordi de tager sig tid til at researche ordentligt på deres kommende medarbejdere. Omskostningerne er måske lidt større, men Falbert synes åbenbart, at det er umagen værd. Og tak for det!

Jeg tro ikke, vi kan undgå panik, når kontrakterne skal underskrives. Men vi kan i det mindste sikre, at praktikstederne og deres kommende medarbejdere har en rimelig chance for at vurdere, om det er et rigtigt match, når de forpligter sig til at tilbringe hele og halve år sammen. Et samtalevindue vil måske også åbne nogle ansøgeres øjne for, at der kan være store gevinster at hente ved at søge andre steder end de klassisk højtprofilerede.

 Troels Gadegaard Frølich
Formand, Kredsen af Journaliststuderende

Fremhævet af Journalisten
Berit Ertmann
22.10.09 15:49
Er det virkelig så slemt?

Uden at gå ind i en dybere diskussion om detaljer ifm. praktiksøgning og praktik/panikdag, fordi jeg i store træk er enig med Troels, vil jeg lige komme med det indspark, at det virker fuldstændig ude i sovsen, at en praktiksøger bruger så mange penge på at lave hjemmeside og visitkort.

Hvorfor få en fotojournalist til at tage billeder til hjemmesiden? Hvorfor købe et design? Hvorfor skal det blive så dyrt? 

 Jeg er på 6. semester nu, og da jeg søgte praktik, købte jeg et dk-domæne, der så vidt jeg husker ikke kostede mere end 100-150 kr. Jeg smækkede nogle billeder, jeg havde taget ganske gratis med mit eget kamera på og fandt et gratis design et sted på nettet. Det fik jobbet gjort. Jeg fik det praktiksted, jeg helst ville have på trods af, at min hjemmeside måske ikke var top-professionel at se på, og jeg brugte under 400 kr. på det hele samlet. 

 Jeg tror, Peter Faurholdt-Löfvall har ret, når han siger, at det, praktikstederne kigger mest på, er, hvad de studerende lægger ud af produktioner, og hvad de skriver om sig selv. Ergo burde der ikke være nogen, der "presser" os til at lave dyre hjemmesider. Jeg køber simpelthen ikke den præmis.

Fremhævet af Journalisten
Ernst Poulsen
23.10.09 08:27
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

Er det et problem, at journalist-studerende presses til at lave en hjemmeside?

Nej, det ville vel snarere være et problem, hvis journaliststuderende ikke blev presset til at lave hjemmesider.

Det lyder faktisk fremragende, at de journalist-studerende får gjort sig selv synlige på nettet, så man kan finde dem i en Google-søgning. Det er ganske sundt at få lidt www-erfaring op under neglene ved at rode lidt med blogs, hjemmesider, domænekøb, billedredigering og prioritering af en side.

Der er ikke noget hokus-pokus i at åbne en blog, at købe et domæne eller at købe plads på et webhotel. Det er i dag alt sammen point-and-click. Blogs er gratis og webhotel med eget domæne koster vel 500,- kr/år. Og jeg er sikker på, at et hjemme-strikket foto ikke er diskvalificerende til dette formål.

Egentlig synes jeg det lyder glædeligt, hvis alle DJH'ere nu har en hjemmeside. Det er som det skal være. Et basalt fem-siders "visitkort" kan sikkert gøre det for de fleste. Skulle de rode sig ud i lidt ekstra synlighed på Facebook, Twitter, mailinglister og blogindlæg, så skader det sikkert ikke med et styrket netværk.

Skulle der være nogle, der har helt andre skarpe talenter, de gerne vil fokusere på, så skal de nok overleve i branchen, hvis det talent er godt nok.

Men, hjælper det sådant rent statistisk set på ens chancer for at få en praktikplads og et job senere, hvis man har lidt erfaring med nettet og er synlig på nettet?

Ja, det skal nok passe, og det er vel ikke et problem.

Fremhævet af Journalisten
Pernille Holbøll
23.10.09 08:51
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

DJH's 'tilbud' om gratis hjemmesider var alligevel ubrugelig - så at det er faldet bort, kan jeg ikke begræde. Jeg ved ikke hvordan Cecilie Gremaud har formået at bruge 2.500 kroner på at 'få lavet' en hjemmeside, men det er helt hen i vejret. Men forhåbentlig en (dyr) læresteg der gør, at hun begynder at sætte sig ind i køb af domæner og f.eks køre wordpress.

Ellers skal hun nok lære det på Online-workshop på 7. semester. 

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan de forskellige praktiksteder vurderer ansøgerne, men jeg ville kun syntes en 'professionel' hjemmeside var et plus, hvis den studerende selv havde lavet den.

Og der er, som nævnt i et andet indlæg, masser af andre gratis muligheder for at præsentere sig godt på nettet. 

Panikdagen vil sikkert altid være omgærdet af... panik. Og det er altså en panisk løsning at bruge flere tusinde kroner på hjemmeside, billeder, visitkort etc. 

Måske det ville give mere ro i maven (og mindre pres...) at vende situationen om. Research på de steder der er interessante for dig, udvælg et par eller tre af dine bedste produktioner fra DJH og smid dem på din blog/hjemmeside/whatever og vær kreativ, personlig og målrettet med din ansøgning(er).

 

Pernille
7.sem DJH
Praktik på Ekstra Bladet

 

Fremhævet af Journalisten
Cecilie Gremaud
24.10.09 11:36
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

Først og fremmest vil jeg gøre opmærksom på, at jeg ikke ser de 2500 for hjemmesiden som en 'dyr lærestreg'. Selvom jeg i interiewet udtaler, at jeg ikke følte at jeg havde noget valg, mente jeg ikke i forhold til pengene - men i forhold til at gøre mig umage. Jeg har selv valgt at betale de penge for hjemmesiden, fordi jeg ville have nogle professionelle til det, der kunne lave det ordentligt og lige præcis, som jeg gerne vil have det. Og nej, jeg tror ikke et flot design sikrer mig en praktikplads, men jeg vil have, at indholdet skal tage sig flot og overskueligt ud - så det netop er indholdet man lægger mærke til.

Så Pernille, du behøver ikke fortælle mig, hvad der ville have været bedre at gøre. Jeg handlede ikke i panik, men ud fra grundige overvejelser. Og derudover vil jeg sige,  at 2500 ikke er dyrt i forhold til, at betaling for at få lavet en hjemmeside kan løbe op i 10.000 kroner.

Jeg synes, det er fint, hvis folk selv kan kode og designe en hjemmeside. Men mit fokus var at bruge tid på indholdet og fik derfor hjælp til hjemmesidens udseende. 

 - Cecilie

Fremhævet af Journalisten
Håkon Stolberg
25.10.09 15:07
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

Er meget enig med Troels, Berit og Ernst. Men mon ikke de 2.500 er ganske godt givet ud med al den omtale :)

 

Fremhævet af Journalisten
Jesper Nørby
26.10.09 08:55
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

"Udgifter i den størrelsesorden er almindelige blandt de studerende. I år er der særligt pres på de studerende, fordi der er krise i branchen."

Hvor er dokumentationen for, at det er normalt for de studerende at bruge i omegnen af 2500 kroner for at få lavet en hjemmeside?

For mig virker udsagnet ret underligt. Jeg håber da, det er en undtagelse at en journaliststuderende  bruger så mange penge på at få lavet en hjemmeside (som i øvrigt til forveksling ligner de gratis hjemmesider, mange andre journaliststuderende - inklusive jeg selv og mine medstuderende for 1½ år siden - lavede).

Om hjemmesidens url er navn.dk eller f.eks. navn.wordpress.com er forhåbentlig fuldstændig ligegyldig for praktikstederne.

Fremhævet af Journalisten
Pernille Holbøll
26.10.09 11:52
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

Hej Cecilie,

Jeg prøvede ikke at fortælle dig, hvad der havde været bedre at gøre. Jeg ytrede min holdning til emnet.
Det virker til, at du har overvejet dine muligheder. Selvom kodning overhovedet ikke behøver være en del af det at lave en hjemmeside....

Men at en hjemmeside kan løbe op i 10.000 kr. syntes jeg ikke er et argument for, at du bruger 2.500 kr. 

Og folk der laver deres egen side bruger altså (forhåbentligt!) også tid på indhold. 

Held og lykke med praktik og psssssst.... hvorfor smider du ikke et link til din hjemmeside her...?

Fremhævet af Journalisten
Håkon Stolberg
28.10.09 11:28
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

Jeg synes, det er ærgeligt at denne debat er kommet til at handle om en enkelt studerende. Det er ikke hende, der har vinklet artiklen. Det er ikke hende, der har skruet praktiksystemet sammen. Hun udtaler sig blot som erfaringsekspert. Historien om studerende i panik er et symptom på et system, der ikke er til at gennemskue og agere indenfor.

Men tillykke med pladsen på TV 2 Nyhederne til Cecilie.

Fremhævet af Journalisten
Jens Anton Bjørnager
29.10.09 17:52
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

 

Relateret artikel fra Panikavisen okt 09, Journalisthøjskolen Århus. Indeholder blandt andet en undersøgelse, der modsiger ovenstående artikel. 

http://illbunker.dk/archives/440

 VH

Jens Anton

Fremhævet af Journalisten
Signe Marie Richter
06.11.09 23:29
Re: Praktiksøgende presses til at lave dyre hjemmesider

Jeg synes egentlig det er mere foruroligende at DJH (stadig) ikke formår at smide et crash-kursus i wordpress og analytics ind på et af studiets første semestre. Det er helt essentielt for de studerendes fremtid at de får stiftet bekendtskab med nettet og hvordan man gebærder sig der (som bidragende, og ikke bare beskuende, vel at mærke).

Det behøver ikke kræve mere end en dags undervisning. Det er så let som at klø sig i nakken at lave en simpel, men flot hjemmeside selv - men det er selvfølgelig kun let, hvis der er nogle til at vise en hvordan man gør. Jeg ville virkelig ønske jeg havde vidst hvordan da jeg gik på første semester, tænk hvor velbevandret udi netarbejde man så kunne have været nu. Akja.

Fremhævet af Journalisten