Politiken.dk hæver prisen for digitalt abonnement

Fremover kan du ikke købe adgang til politiken.dk uden også at få adgang til e-avisen. Nu koster det billigste helugesabonnement 299 kroner om måneden. »Det rene, digitale abonnement til 79 kroner om måneden tager vi af hylden,« siger Christian Jensen

Fra i dag stiger prisen på et digitalt abonnement hos Politiken. Avisen har relanceret hele sit onlineunivers, og med den relancering følger også en stigning i prisen. Hvor man før for 79 kroner kunne få adgang til politiken.dk i en måned, sælges Politiken fremover som én samlet pakke, hvor abonnenterne får adgang til både politiken.dk og e-avisen. Det kommer til at koste 299 kroner om måneden, altså næsten fire gange mere, end det billigste abonnement kostede før. 

»Det rene, digitale abonnement til 79 kroner om måneden tager vi af hylden. Vi kan se, at adgang til politiken.dk i kombination med e-avisen er et attraktivt produkt. Samtidig har vi erkendt, at vi må tage en højere pris for vores journalistiske indhold for at sikre den nødvendige omsætning for at producere journalistik af høj kvalitet,« siger chefredaktør på Politiken Christian Jensen.

E-avisen er attraktiv lige nu

For 299 kroner får man fremover adgang til hele politiken.dk samt e-avisen. Et kombinationsabonnement, hvor læseren både får politiken.dk og e-avisen alle ugens dage samt papiravisen i weekenden, kommer til at koste 449 kroner om måneden. Den komplette abonnementspakke med fuld adgang til print og digitalt hele ugen koster 549 kroner om måneden. 

»Vi har i 132 år levet af at sælge vores journalistiske indhold, og det er klart, at vi skal have den rette pris for det. For os står det klart, at vi også i fremtiden primært skal leve af at sælge journalistik,« siger Christian Jensen.

Hvad får dig til at tro, at folk vil betale så mange penge for det?

[quote:0]

»Det er en model, som er velafprøvet med gode resultater på blandt andet Aftenposten og Dagens Nyheter, og det får os til at tro på det. Vi har samtidig set, at e-avisen er et attraktivt produkt for mange lige nu,« siger han.

Politiken indførte i sommers den såkaldte freemium-model. I freemium-modellen er det meste indhold på hjemmesiden forbeholdt abonnenter – preemium – mens en mindre del er tilgængeligt for alle. 

Satser på native

Der vil stadig være gratis adgang til en mindre del af historierne på politiken.dk.

Den nye abonnementssmodel kommer samtidig med relanceringen af politiken.dk. Det nye site vil være designet først og fremmest til visning på mobil. Relanceringen byder blandt andet på kant-til-kant-billeder, lister på forsiden, såkaldte "x-faktor-bokse" med skiftende indhold og større billeder. Og så vil avisen have øget fokus på sponsoreret og betalt indhold – såkaldt native advertising.

Er native indhold noget, I satser på at tjene flere penge på i fremtiden?

»Native er et område, hvor vi ser en mulighed for at løfte omsætningen. På Politiken går vi foran med vel nok branchens tydeligste markering af native-annoncer for at værne om troværdigheden og integriteten. Det er afgørende, at vi tydeliggør over for læserne både i ord og grafik, at der er tale om betalt indhold,« siger Christian Jensen.

I sommers bragte Politiken omtale af et EM-spil, hvor avisen samtidig fik penge for at trække nye spillere til. En ekspert vurderede, at det var ulovligt, og Politiken kaldte det "tosset", at avisen ikke havde markeret det som "sponsoreret".

5 Kommentarer

Hanne Elena Rørbech
9. JANUAR 2019
Jeg er fuldkommen enig i at
Jeg er fuldkommen enig i at det er for dyrt med den digitale udgave fra nu af - vil gå tilbage til Zetland hvis jeg ikke kan få et godt tilbud
Oleg Thomas Mose
10. MARTS 2017
DEN LEVENDE BLIVER DEN DØENDE
DEN LEVENDE BLIVER DEN DØENDE
"Organet for den højeste oplysning" er i gang med et digitalt harakiri, og da fremtiden er digital..
Jeg troede, JP Politiken var et fremadskuende mediehus, men det her er et lige så eklatant dumt træk, som da Nokia ikke troede på smarttelefonen.
De er åbenbart blevet så tilbageskuende på Rådhuspladsen, at de i stedet for at udnytte alle de digitale muligheder i formidlingen, som internettet tilbyder i form af skrift, billeder, animation, lyd, video og interaktion, vælger man at tilbyde folk en kopi af papiravisen.
Jeg er målløs. Så kære gamle Politiken, som abonnent i knap 30 år, har vi tilbragt mange timer sammen. Vi står nu ved en skillevej; vi kan gå hvert til sit (for jeg, og mange med mig, kommer aldrig til at give 300 kroner for et netabonnement), eller vi kan indlede en dialog og få jer tilbage på fremtidenes spor.
Jørgen Møller
7. DECEMBER 2016
Nåede lige at opsige mit
Nåede lige at opsige mit digitale pol-abb. i sidste måned - gælder prisen også for eksisterende abbonenter eller er det kun nye?? Kan forestille mig at der er rigtig mange der falder fra med udsigt til at skulle betale 4 gange mere... (ved godt at e-avisen følger med, til den pris)
Lars Truelsen
7. DECEMBER 2016
De kunne ikke overtale nok
De kunne ikke overtale nok folk til at betale 79 om måneden. Hvorfor skulle 299 fare bedre?
Kim Rasmussen
7. DECEMBER 2016
Jeg betaler 7,5 dollars om
Jeg betaler 7,5 dollars om måneden for digital adgang til New York Times - hvorfor i alverden skulle jeg gide at betale "43 dollars" om måneden for Politiken? Produktet er simpelthen ikke godt nok ...

Flere