Nordjysk gratisavis skal leve af genbrug

 

 

Der er ingen skrivende journalister ansat på den nye gratisavis "10 Minutter" i Ålborg. Al stoffet bliver leveret af Ritzau, freelancere og medarbejdere i Nordjyllands Avisselskabs mange medier og journalister.

"Ti Minutter" er et barn af nordjysk mediekonvergens. De 24 daglige tabloidsider bliver til i et samarbejde mellem NORDJYSKE Stiftstidende, radio-stationerne ANR, TvDanmark Ålborg og AM Production MultiMedia – alle selskaber ejet af Nordjyllands Avisselskab A/S.

Foretagendets chef forklarer det således:

"Vi skal ikke ligesom metroXpress starte forfra på en bar mark. Vi har 200 mediefolk ansat på vores medier, og det vil vi selvfølgelig udnytte," siger Per Lyngby, administrerende direktør og ansvarshavende for et større antal medier i avisselskabet.

Folk fra NORDJYDSKE Stiftstidende har udviklet avisens koncept, som er et miks af landsdækkende stof og lokalnyheder for unge. NORDJYSKE bidrager også med markedsføring, distribution og fotografer.

ANR radioerne og TvDanmark Ålborgs fællesredaktion laver de lokale nyheder, sport og internationalt sladderstof henvendt til især unge. ANR har flere unge lyttere i Nordjylland end DRs P3, og det kendskab til målgruppen drager 10 Minutter fordel af. Avisens hjemmeside er også lavet indenhus af AM Production MultiMedia.

Men den overvejende del af artiklerne leverer Ritzaus Bureau. Kun en mindre del kommer fra freelancere.

De eneste nyansatte er fire redaktionssekretærer, som er hentet fra NORDJYSKE Stiftstidende. Den daglige leder af avisen, chefredaktør Lars Jespersen, er også hentet i huset. Han leder også nyheds-redaktionen på ANR radioerne og TvDanmark Ålborg.

"Det står et udpræget holdarbejde bag den her avis. Vi har trukket på den viden og de forskellige erfaringer, som allerede er i huset. For eksempel har vi udnyttet, at avisfolkene har forstand på at lave en daglig avis, mens radio og tv-folkene er gode til at kommunikere til unge," siger Lars Jespersen.

Journalisterne på NORDJY-SKE Stiftstidende skal ikke lave stof til avisen, og det er helt bevidst, siger Per Lyngby.

"10 Minutter skal ikke konkurrere med Stiftstidende. Pointen er netop, at vi skal have fat i de yngre læsere, som ikke læser avis. Jeg håber på, at vi kan opdrage dem til at læse avis, og så bliver det måske en fordel for Stiftstidende på længere sigt," siger han.

Baggrunden for at udgive avisen er dels at afværge, at metroXpress kommer til Nordjylland, dels at få nye annoncekroner i mediehusets kasse.

"Vi har set, at gratisaviserne i København går godt, så vi skal jo ikke bare vente på, at de kommer her op til os," siger Per Lyngby, som ikke forventer, at 10 Minutter vil tage annoncekroner fra NORDJYSKE.

"NORDJYSKE vil kun marginalt miste annoncører til 10 Minutter. Gratisavisen går efter et helt nyt marked af unge, der ikke i forvejen læser aviser. Derfor forventer vi at få helt nye annoncører på banen, som selvfølgelig er interesseret i at nå den gruppe," siger Per Lyngby.

Han regner med, at gratisavisen løber rundt inden for et år.

 

0 Kommentarer