Jobskifte

Marchen Neels chef-ansøgning fyldte ni sider: ”Der er meget at gøre”

”Jeg havde håbet, at uanset om det blev en anden, så blev det en kvinde,” siger 38-årige Marchen Neel Gjertsen, der er den første kvindelige ansvarshavende chefredaktør i JP/Politikens Hus

Mandag blev Marchen Neel Gjertsen præsenteret som Jyllands-Postens nye ansvarshavende chefredaktør på et medarbejdermøde efter fem måneder som konstitueret i stillingen. En udpegning, som fællestillidsrepræsentant Michael Stenvei hilser velkommen.

Selv vurderer Marchen Neel Gjertsen, at udnævnelsen næppe er ”verdens største forandring” for medarbejderne.

”På mange måder er det det, jeg og medarbejderne har gjort sammen de seneste måneder, som er forklaringen på, at valget faldt på mig,” siger hun.

Efter hendes mening har avisen taget de første skridt i en afgørende digital omstilling, og det er sket som en holdindsats, mener hun.

”Det er ikke min skyld alene, langtfra. Det er i høj grad også, fordi folk har trukket i den rigtige retning, selv om det har været en svær tid med en kæmpe nedskæringsrunde,” siger hun.

Første kvinde på posten

Marchen Neel Gjertsen bliver den første kvindelige ansvarshavende chefredaktør, ikke bare på Jyllands-Posten, men i JP/Politikens Hus, og hun erklærer sig ”sindssygt stolt over at kunne være den, der bryder den kongerække”.

”Jeg sidder lige nu ved siden af en stor væg med billeder af alle de forhenværende chefredaktører. De er alle sammen mænd, og mange af dem var virkelig, virkelig dygtige. Men jeg synes, det er på sin plads, at der også kommer en kvinde ind i den billedrække,” siger hun.

Chefredaktøren mener, at hun på den måde personificerer en ”ret vigtig forandring”, som skal ske i alle store danske virksomheder og derfor også i mediehusene som eksempelvis 152 år gamle Jyllands-Posten.

”Jeg havde håbet, at uanset om det blev en anden, så blev det en kvinde. Det synes jeg må være fint efter 152 år.”

Skrev ni sider lang ansøgning

JP/Politikens Hus har søgt efter Jyllands-Postens nye ansvarshavende chefredaktør i fem måneder, blandt andet med en kampagne og et stort banner på Rådhuspladsen med teksten ”Synes du også, københavneraviser er lidt provinsielle?”.

I de fem måneder har Marchen Neel Gjertsen været konstitueret på posten som ansvarshavende chefredaktør.

Har JP/Politikens Hus så at sige testet dig på posten, eller har de reelt været på udkig efter en anden kandidat end dig?

”Det er mit indtryk, at de reelt har afsøgt markedet for at undersøge, hvem der var af mulige bud. Og så vidt jeg er oplyst, har der også været andre kvalificerede kandidater,” siger Marchen Neel Gjertsen, som efter eget udsagn bad om at blive behandlet på lige fod med andre kandidater i ansættelsesprocessen.

”Jeg har også været personlighedstestet og til samtale med headhunterne, som ikke kendte mig i forvejen, og afleveret et CV. Jeg har skullet skrive en ansøgning,” siger Marchen Neel Gjertsen.

Hun tilføjer, at hendes fyldte ni sider.

”Det syntes headhunterne også var lidt mærkeligt. Men der er meget at gøre. Det er ikke nogen helt simpel øvelse,” siger hun.

Mere trafik fra Facebook

Da Jacob Nybroe blev fyret som ansvarshavende chefredaktør i august sidste år, var det med et budskab om, at Jyllands-Posten skulle skifte til en mere digital strategi.

Siden har avisen blandt andet været igennem en større fyringsrunde, printsekretariatet er nedlagt, og flere redaktioner er lagt sammen til en ny samfundsredaktion.

Ifølge tal fra Dansk Online Index slog Jyllands-Posten rekord i sidevisninger på jp.dk i december sidste år. Marchen Neel Gjertsen fremhæver også en større rækkevidde på sociale medier. Hvor de omkring sommerferien hentede omtrent fire procent af deres trafik fra Facebook, ligger tallet som eksempel nu omkring 13 procent. Derudover har de ifølge hende hævet abonnementstallet, men hun afviser at dele tallene.

Resultater, som trak i Marchen Neel Gjertsens retning, vurderer hun.

”Det har hjulpet mig at kunne have nogle resultater med, så jeg har kunnet vise, at det ikke bare er snak, når jeg påstår, vi kan vende Jyllands-Posten til det bedre.”

Derudover mener hun, det har været en styrke i forhold til andre chefredaktør-kandidater, at hun har arbejdet på Jyllands-Posten siden 2011 og derfor kender avisen ”tilbundsgående”.

Vil stadig skrive til spalterne

Om få dage fremlægger Marchen Neel Gjertsen og direktionen en ny 2026-strategi, hvor det overordnede mål er at gøre Jyllands-Posten til en bæredygtig digital forretning, så mediehuset har sorte tal på bundlinjen, selv hvis alle indtægter på papirmedierne regnes fra.

”Det er sindssygt vigtigt, at Jyllands-Posten flytter sig digitalt, så vi også bliver et medie, man kan lytte til, og med bedre digitale produkter,” siger hun og nævner udflytningen af printsekretariatet som et eksempel på den omstilling.

”Det skulle vi have gjort for længe siden,” siger hun.

Er det en kritik af den tidligere ledelse for at have været for fodslæbende?

”Nej, det vil jeg ikke ind i, men enhver kan se, at Jyllands-Posten har haft et efterslæb. Du skal ikke høre det som en kritik af min forgænger, for jeg var enormt glad for Jacob Nybroe. Han er en af dem, som har skabt flest forandringer på Jyllands-Posten. Men det, der var brug for på det tidspunkt, er ikke nødvendigvis det, der er brug for nu.”

Ud over fokus på den digitale omstilling har hun en personlig ambition om at blive ved med at skrive til avisen.

”For mig er det ret vigtigt at være journalist i denne her rolle, og en journalist, som bliver ved med at udkomme. Jeg tror, det er ekstremt vigtigt, hvis man skal lede en avis et sted hen, at man sætter indholdet først. Det er også megasvært, når man i det daglige bliver overrumplet af møder og økonomikrav. Men det er det, der vil være min ambition,” siger hun.

0 Kommentarer