Medieåret 2008: Kampen om lokalstoffet breder sig til internettet. Allerede i denne uge begynder en relancering af samtlige websites under Berlingske Lokalaviser.
Mere journalistik, flere services og en masse gode og lækre bruger-oplevelser. Det er målsætningen for den make-over, som samtlige lokalaviser i Berlingske-koncernen i den kommende tid vil give deres web-udgaver.
»Lokalaviserne står i en konkurrencesituation som aldrig før, så der er virkelig fokus på opgaven, og samtidig er der en topledelse, der går ind og bakker op,« siger Charlotte Pour, der er salgschef i Berlingske Digital med ansvar for forretningsudvikling.
Samtlige sites vil få et fælles udseende, men hver med deres lokale præg og services.
»Vi er ved at etablere et samarbejde med kommunerne, om at de leverer lokalt, kommunalt stof til siderne. Samtidig vil vi integrere koncernens egne sites på de lokale sider, for eksempel skal AOK levere stof til sites i hovedstadsområdet,« fortæller Kenneth Mortensen fra Berlingske Digital, content ansvarlig for lokalavisernes web.
Men det bliver ikke kun på brugerfladen, der sker en forskel. Et nyt system skal gøre det nemmere for journalisterne at bruge webben til at lancere hurtige nyheder, og det skal øge den journalistiske net-aktivitet.
»Journalisterne skal levere et vist antal nyheder, og der bliver stillet krav om opdatering. Samtidig får redaktørerne deres egen blog, og det tror vi kan være meget vigtigt. Som en af vores journalister sagde: Lokale blogs er det vigtigste, der er sket siden fjernsynet,« fortæller Charlotte Pour.
Hele indsatsen skal helst udmønte sig i mere trafik på de enkelte lokale sites, hvilket igen kan være med til at øge salgsomsætningen.
»Webannoncer er et ekstra argument, når man sælger sin printannonce. Vi får en ekstra styrke ved at kunne garantere, at budskabet bliver set hele ugen på websitet. Det er nødvendigt i dag,« siger Charlotte Pour.
Men tanken er også, at Berlingske Lokalaviser skal fremstå som en samlet spiller på net-markedet. Således er adresse-strukturen ændret, så Berlingske Lokalaviser kommer til at optræde på FDIMs liste med et samlet antal besøgende.
Lokalaviserne er i de senere år begyndt at spille en stadig vigtigere rolle i de store mediekoncerner. I modsætning til mange andre aktiviteter er lokalaviser generelt en god forretning. Annonceomsætningen var i 2006 2,5 milliarder kroner, en andel på 18 procent af det samlede annoncemarked, og siden 2000 er omsætningen steget med 11 procent.
En svensk opgørelse viser ligeledes, at lokale nyhedssites i Sverige har oplevet en stor brugertilgang fra 2006 til 2007.
Læs flere artikler om tendenser i medieåret 2008.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.