Kommunalt ansatte skal have medietræning

En rundspørge foretaget af Danske Kommuner viser, at kommunikationscheferne i kommunerne efterspørger medietræning til de ansatte.

En rundspørge foretaget af Danske Kommuner viser, at kommunikationscheferne i kommunerne efterspørger medietræning til de ansatte.

Mere end 80 procent af de adspurgte kommunikationschefer i danske kommuner mener, at direktionen og centrale chefer har brug for medietræning løbende. De skal være klædt bedre på til at tackle journalisters spørgsmål.

Ifølge kommunikationschef i Svendborg Kommune Kim Barren er tiden, hvor journalister kunne afværges med frasen "ingen kommentarer", forbi.

"Kommunerne er nødt til at være mere offensive – også når der opstår personsager. De kan for eksempel bede journalisten få en tilladelse fra borgeren om, at kommunen gerne må udtale sig," forklarer Kim Barren til Danske Kommuner.

Særligt sager, hvor kommunen har behandlet en svag medborger dårligt, kan være svære at håndtere. En stram økonomi i kommunerne gør, at den slags sager løbende opstår. Her skal de kommunale medarbejdere være bedre til at vise menneskelige følelser, mens de holder fast i regler, mener kommunikationsmedarbejder fra Faaborg-Midtfyn Kommune Aino Faldborg.

»Hvis man kun henholder sig til, at kommunen traf det rigtige valg ud fra paragraf dit og dat, så kommer man nemt til at fremstå meget kold, mens pressen svælger i de følelsesmæssige detaljer,« siger Faldborg.

I Svenborg kommune tilbyder kommunikationsafdelingen løbende kurset "Hjælp, jeg har en journalist i røret" til medarbejderne.

Du kan læse hele undersøgelsen fra Danske Kommuner her.

0 Kommentarer