search

Jyllands-Posten beklager brud på klausul

Jyllands-Posten bryder i dagens avis en klausul fra Det Økonomiske Råd. »Frygteligt ærgeligt,« mener rådets direktør, der henviser til, at der står "klausuleret" på alle sider i dokumentet. Der er tale om en beklagelig fejl, siger Jyllands-Postens chefredaktør

Det kan godt være, der var en økonomisk vismand eller to, der fik kaffen galt i halsen, da han læste Jyllands-Posten i morges. Avisen har en historie i dag, der citerer fra et hemmeligt dokument, som Det Økonomiske Råd har sendt til pressen.

Men dokumentet er klausuleret helt til onsdag i næste uge.

Da Jyllands-Posten havde bragt historien, fulgte en række andre medier trop. Kort fortalt: Det klausulerede diskussionsoplæg er ikke lige så hemmeligt mere.

»Jeg blev frygteligt ærgerlig, da jeg så det. Vi har en procedure, hvor vi sender diskussionsoplæg til to grupper: Rådets medlemmer og pressen. En stor fordel for pressen er, at de har mulighed for at læse rapporten grundigt og lave dybdeborende journalistik på den, hvis de vil,« siger direktør i Det Økonomiske Råd John Smidt til Journalisten.

Han og formand for Det Økonomiske Råd Hans Jørgen Whitta-Jacobsen har i dag sendt en mail til pressen, hvor de tager klart afstand fra klausulbruddet.

John Smidt mener, det er svært at overse, at dokumentet er klausuleret. På samtlige sider inklusive forsiden står der ”klausuleret til onsdag 26. februar”.

»Vi mener, vi har gjort alt, hvad vi overhovedet kan, ved netop at skrive ”klausuleret" på hver eneste side.«

Derfor skriver John Smidt og Hans Jørgen Whitta-Jacobsen også i mailen til pressen, at det er ”usandsynligt, at Jyllands-Postens klausulbrud skyldes en simpel fejl”.

Jyllands-Posten: Der er sket en fejl

Men der er netop tale om en fejl, fortæller Jyllands-Postens chefredaktør, Pierre Collignon.

»Der er sket en fejl fra vores side. Det hænder, at vi beslutter at bryde en klausul, hvis vi mener, det er det rigtige at gøre. Men det er ikke nogen bevidst beslutning her. Journalisterne har fået materialet fra andre kilder end Det Økonomiske Råd, og så er de bare gået efter den gode historie,« siger han til Journalisten.

Det Økonomiske Råd skriver til pressen, at der næppe er tale om en simpel fejl …

»Ja, men det er en simpel fejl. Det handler simpelthen om, at vores Christiansborg-medarbejdere ikke har tænkt i de baner. De er ikke vant til at arbejde med Det Økonomiske Råd, men har set papirerne og tænkt, at det er en god historie. De arbejder med mange ting, som er interne, klausulerede eller hemmelige, og de var ikke opmærksomme på, at vi gerne vil respektere Det Økonomiske Råds klausuler.«

»De har gravet i det her og hevet historien ud af nogle kilder. Journalisterne var slet ikke klar over, at det var sendt ud til pressen, og det var deres kilder heller ikke,« siger Pierre Collignon.

John Smidt har noteret sig, at Jyllands-Posten betragter klausulbruddet som en fejl.

»Nogle gange sker det usandsynlige jo. Det er svært at gennemskue præcist, hvad der er sket. Men sket er sket. Jeg lægger stor vægt på, at Jyllands-Posten har bekræftet, at de vil respektere vores klausuler.«

Gik ikke bevidst uden om klausulen

Journalisten kunne i januar fortælle, at TV2 valgte bevidst at gå uden om en klausul. Dengang handlede det om Produktivitetskommissionens rapport.

TV2-reporter Thomas Funding valgte at takke nej til at få rapporten klausuleret.

»Jeg er ansat på en kanal, hvis mål er at være først med nyhederne 24 timer i døgnet. Så når jeg bliver kontaktet og tilbudt en klausuleret rapport, plejer jeg at takke nej for i stedet at forsøge at bore historien ud ved hjælp af mine kilder,« sagde Thomas Funding dengang til Journalisten.

Men selv om Jyllands-Posten har fået dokumenterne fra andre kilder end Det Økonomiske Råd, er der ikke tale om et lignende forløb.

»Vi har ikke bedt om ikke at modtage dokumentet. Det var også tilgået redaktionen, men det var bare endt i en mailkø, hvor medarbejderen ikke lige var på arbejde. Det er ikke en bevidst beslutning fra vores side,« siger Pierre Collignon.

Det Økonomiske Råd har fire formænd, der i daglig tale kaldes "økonomiske vismænd". Medlemmerne af Rådet er foruden formandskabet repræsentanter for arbejdsmarkedets parter, Danmarks Nationalbank, regeringen og interesseorganisationer.

Kommentarer
3
Jørgen Heinemann
20.02.14 13:28
Hvilke konsekvenser får det
Hvilke konsekvenser får det for de journalister, som har tilsidesat enhver form for redelig handlemåde? Et godt gæt er absolut ingen
Fremhævet af Journalisten
Esben Odbjerg
20.02.14 15:38
Klausuler er magthavernes
Klausuler er magthavernes opfindelse, og alle tilfældige klausuler skal brydes.
Fremhævet af Journalisten
Camilla Faurholdt-Löfvall
20.02.14 17:46
Den rapport fra Det
Den rapport fra Det Miljøøkonomiske Råd, som JP citerede fra i dag, er skrevet af de fire økonomiske vismænd. Og kun dem. Men Det Miljøøkonomiske Råd består af 24 medlemmer. Og de 20 andre medlemmer (bla. Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet, WWF Verdensnaturfonden og fire professorer, der er udpeget som særligt sagkyndige i samspillet mellem økonomi og miljø) har først på onsdag d. 26. mulighed for at bidrage med deres kommentarer til rapporten - samtidig med den planlagte offentliggørelse. Kommentarerne bliver senere en del af den trykte rapport fra Det Miljøøkonomiske Råd. Derfor havde bruddet på klausulen i dag den konsekvens at de nuancer, som resten af rådet i næste uge vil bidrage med, manglede. Og uanset hvordan bruddet er sket, så var de rådsmedlemmer, der havde et andet syn på sagen end vismændene, bundet af klausulen. Indtil nogle af dem følte sig tvunget til selv at bryde den. Heldigvis - for nuanceringen, objektiviteten og debatten.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen