search

Journalister skabt som storytellere

Flere virksomheder ansætter journalister til at indsamle firmaets historier og genfortælle dem.

Flere virksomheder ansætter journalister til at indsamle firmaets historier og genfortælle dem.

Haves: Historier, der fortælles i virksomhederne. Søges: Journalister, der kan omskrive dem til gode fortællinger.

Journalister er uddannet til at skrive, så folk forstår budskabet. De ved, hvordan man researcher, interviewer, disponerer, bearbejder og formidler stoffet, så det ender med en velfortalt historie.

En storyteller i en virksomhed skal kunne det samme, siger Søren Nymark, der er seniorkonsulent i KPMG Consulting. Han har skrevet en ph.d. afhandling om virksomhedsfortællinger, corporate storytelling.

"Det er helt sikkert en opgave for journalisterne. Cand.merc'erne og cand.oecon'erne duer ikke til at formidle stoffet til fortællinger. Tekstforfattere, forfattere, mediefolk er oplagte. De ved, hvordan man fortæller historier. De har øje for det, der skaber en god fortælling, så den også bliver genfortalt i virksomheden af de ansatte. Hvis en historie ikke cirkulerer, har den ikke fænget," siger han.

Ifølge lektor ved Danmarks Journalisthøjskole, Teddy Petersen, er journalister vant til at omsætte en mundtlig historie til en skriftlig. Før skriveprocessen går i gang, skal en journalist nemlig kunne fortælle sin historie, nyhed, portræt, baggrund etc., så en udenforstående (læs: redaktionssekretæren) begriber den.

"Derefter skal journalisten fortælle den samme historie til ta-sterne. Nogle er bedre til det end andre, men alle journalister tænker i fortællinger. Selv om der er forskel på skriftlige og mundtlige fortællinger, bliver man bedre til at skrive ved at arbejde med mundtlighed," siger han.

Ikke alle er dog begejstrede for journalisterne. LabCom, et konsulentbureau i Kolding, der parrer virksomheder med en storyteller, foretrækker forfattere i stedet for journalister. Årsagen er, at virksomhederne skal have noget, de aldrig har haft før. Journalisterne sidder jo allerede i informationsafdelingen, lyder argumentet:

"Umiddelbart duer journalisterne ikke. Der skal en kunstnerisk kompetence ind i virksomhederne, og den har forfatterne. Selvfølgelig er der mange journalister, der vægter det kunstneriske og er specialister i det bløde stof. Sådan en kan man sagtens forestille sig som storyteller," siger Carsten Borch, eneindehaver af LabCom.

For tre måneder siden blev forfatteren Marianne Gade ansat som storyteller for et halvt år i virksomheden Klingspor, der producerer sandpapir. Hver fredag møder hun på arbejde og deltager i ledermøder, står ved samlebåndet og hænger ud i pakkeriet. Om lørdagen skriver hun sin story, som hun om mandagen sender ud på mailen til alle i virksomheden. Ingen – heller ikke ledelsen – kender indholdet.

"Klingspor er glad for hende, og hun er glad for den. På hendes første arbejdsdag var hun med til et møde i ledelsen, som hun bagefter skrev om. Det eneste, hun ikke måtte tage med, var nøgletal. Hun beretter om sin rejse til Rom, om de ansattes drømme, deres liv i fritiden og om, hvordan hun oplever deres arbejde," fortæller Carsten Borch om succesen:

"Det kører virkelig med storytellere. Nu vil Merrild Kaffe have en, og Vejle Amt vil også have en."

Læs også:Manden bag, Fortæl din virksomhed, Den lille and og projektlederen og Corporate storytelling

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen