search

Journalist-kollektiv vinder Timbuktu-prisen

Journalistbureauet Tank modtager i dag Timbuktu-prisen, blandt andet for forretningsmodellen, hvor de tre freelancere deler indtægterne. »Det gør, at vi tør hive tid ud og satse på større projekter,« siger journalist Sune Gudmundsson

»Nogle måneder tjener jeg måske ikke nogen penge. Men så hiver Sven og Lasse til gengæld penge hjem – og dem fordeler vi så i tre lige store dele, når måneden er omme.«

Sådan lyder den simple forretningsmodel bag Journalistbureauet Tank ifølge journalist Sune Gudmundsson. Sammen med kollegerne Sven Johannesen og Lasse Wamsler har han stiftet bureauet, som senere i dag vil få overrakt årets Timbuktu-pris, der hædrer kritisk udviklingsjournalistik.

Med prisen følger 100.000 kroner. De penge er vigtige for det lille utraditionelle freelance-fællesskab, der på sin hjemmeside beskriver sig selv som ”en sulten bastard midt imellem de ældre, etablerede medier og den voksende gruppe individuelle freelancere”.

»Vi er jo et beskedent lille bureau med meget store ambitioner. Så sådan et arbejdslegat er altafgørende for, at vi kan lave den slags journalistik, vi synes er vigtig og kan stå inde for. Det betyder, at vi faktisk har penge til at komme ud i verden og lave endnu et stort projekt,« siger Sune Gudmundsson til Journalisten.

Versionerer til flere medier  

Det er Folkekirkens Nødhjælp, der sammen med Timbuktu Fonden står bag prisen. I en pressemeddelelse fremhæver de Tanks kollektive forretningsmodel som én af to årsager til det lille bureaus store gennemslagskraft med deres projekter.

Den anden årsag er, at Tank satser på at versionere sine webdokumentarer til flere platforme, flere sprog og flere medier. Deres projekt "Drowning Megacities/Byer under vand" om Afrikas megabyer blev således publiceret i Danmark, Norge og Belgien samt af El Pais i Spanien og Al Jazeera English.

“Dermed har de vist, hvordan det kan lade sig gøre at bedrive journalistik om udviklingsforhold uden en stor mediekoncern i ryggen,” lyder det i pressemeddelelsen fra Folkekirkens Nødhjælp.

To uger i Nigeria og to uger i Tanzania  

Også Sune Gudmundsson mener, at forretningsmodellen bag Tank er en vigtig del af opskriften på deres succes. At de deler det fælles overskud, giver en større frihed, fortæller han.

»Det gør, at vi tør hive tid ud og satse på større projekter. Det tager jo tid, hvis jeg for eksempel skal researche og ansøge om et legat til vores næste projekt. I den tid tjener jeg ingen penge, men det gør de andre så. Måneden efter kan det være mig, der hiver alle pengene hjem,« siger han.

På grund af mange mediers lave freelancehonorarer er det også en økonomisk nødvendighed for de tre journalister bag Tank at kunne versionere og afsætte de samme historier til forskellige medier.

»Vi prøver at være meget grundige, når vi rejser ud. Da vi lavede projektet ”Byer under vand” var vi for eksempel alle tre to uger i Nigeria og to uger i Tanzania. Det koster mange penge. Men hvis man sælger det endelige produkt ikke bare til danske, men også til internationale medier, kan man jo tjene flere penge,« siger Sune Gudmundsson.

Foto: Tom Saater​  

Kan vinde endnu en pris i dag

Netop projektet om Afrikas megabyer er også nomineret til en One World Media Award, der uddeles i London senere i dag.

Her er Journalistbureauet Tank oppe imod de store etablerede medier Al Jazeera English og The Guardian i kategorien Digital Media Award.

Prisuddelingen i London betyder, at kun to af Tanks tre journalister vil være til stede, når de i eftermiddag får overrakt Timbuktu-prisen på Folkemødet på Bornholm, fortæller Sune Gudmundsson.

»Sven og jeg tager til Bornholm, mens Lasse tager til London for at være med til prisuddelingen derovre. Det føles ærlig talt lidt blæret,« griner han.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen