Berlingske People har netop afsløret, at Jørgen Ramskov bliver den ny direktør for Radio 24syv. "Radioen skal igen være et hurtigt medie," siger han, men understreger samtidig, at han er meget ydmyg over for opgaven. Læs her hans første bud på, hvad Radio 24syv skal levere. (opdateret 12:40)
Jørgen Ramskov, der har masser af erfaring fra radio- og- tv-branchen (se CV nederst), fortalte i forbindelse med en ultrakort præsentation, at han vil gøre Radio 24syv til en meget moderne radiokanal:
"Jeg kan sige, at vi vil skabe en moderne, dynamisk radio med en stærk nyhedsdækning og med skarpe holdninger, hvor meninger virkelig kan brydes," fortalte Jørgen Ramskov på pressemødet i Berlingskes hus i Pilestræde.
Han understregede samtidig, at Radio 24syv kommer til at adskille sig fra de gængse nationale radiokanaler med følgende melding:
"Og så noget andet, som er meget vigtigt, og det er, at det skal være en radio med humor. Uden at sige for meget om andre radiokanaler, så er det ikke så udbredt. Og det skal være en af vores spidskompetencer."
Jørgen Ramskov, der blandt andet har været ansat i både DR og TV 2, har endnu ikke defineret særlige succeskriterier, men understreger, at Radio 24syv bliver en direkte konkurrent til P1, som han selv er en ivrig lytter af:
"Ambitionen er bestemt at vi skal have en masse kernelyttere. Jeg er helt klar over, at det at gå op i mod DR's mur af radiokanaler, er en udfordring. Men vi har en ambition om, at vi bliver en radio, man kommer til at tale om. Det bliver ikke en elitær radio, vi laver." sagde Jørgen Ramskov efter det officielle pressemøde til Journalisten.dk.
Her forklarede han samtidig, at selv om Radio 24syv har et budget på næsten 100 mio. kr., så betyder det ikke, at der er penge til at etablere store journalistiske gravegrupper.
"Det er i hvert fald ikke noget, vi har planlagt. Og lige nu ligger det ikke i kortene, at vi skal have en stor selvstændig gravegruppe. Vi får en stærk nyhedsgruppe, men derudover lægger jeg op til partnerskaber. Og det kunne måske betyde aftaler med andre medier, der har gravegrupper," siger den ny radiodirektør.
Til gengæld kommer Radio 24syv til at skille sig ud fra nuværende radiostationer – og ikke mindst P1 – ved at give mulighed for at rydde sendefladen fuldstændigt i forbindelse med breaking news. Og det bliver måske et af stationens største særkende.
"Man vil opleve, at vi er et megegt mere fleksibelt medie. Vi vil gøre rigtig meget ud af interaktion med lytterne. Og så vil vi prøve at arbejde med, at radioen igen bliver et hurtigt medie. Det betyder, at vi vil gå ind og ud af den fastlagte sendeflade," siger Jørgen Ramskov.
Til Journalisten.dk forklarer han, at det dog ikke er i forbindelse med alle breaking news-historier, at man vil afbryde de faste programmer.
"Vores radio kommer ikke til at lave breaking news på Holger – selv om han er en sød dreng. Vi laver breaking på ting med substans – eksempelvis krigen i Libyen. Det ville absolut også være jordskælvet, tsunamien og atomulykken i Japan."
Han fremhæver i øvrigt, at et af medlemmerne af den kommende ledelse får til opgave at have fokus på den interaktive del, hvor man er i højere grad inddrager lytterne og andre, der kan bidrage med indhold.
"Lytterne skal være med til at skabe radioen. Så kan vi lave noget mere nysgerrig radio."
Endelig bliver humor og satire en væsentlig del af stationens kendetegn. Og ifølge Jørgen Ramskov bliver det i direkte konkurrence med DR.
"Jeg er selv stor fan af Selvsving. Og Rytteriet har været en kæmpe oplevelse for mig. Men også børneradio lavede i sin tid masser af humoristisk radio samt Det Brune Punktum. DR har været enerådende på det her. Men der kommer vi nu også på banen."
Jørgen Ramskov har ikke selv været med til at skrive rammekonceptet for Radio 24syv. Han blev først kontaktet af Lisbeth Knudsen, da ansøgningen blev sendt ind. Og selve aftalen og kontrakten blev indgået i dag, oplyser han.
Hvem der skal være nyhedschef for stationen afsløres om en uge.
CV:
Jørgen Ramskov, 54 år, har siden sin start som journalist på Københavns Radio i 1988 været rundt i mange hjørner af det danske medielandskab. Blandt andet en periode på TV 2 Nyhederne og P4. Han har tillige været redaktionschef på Radioavisen med ansvar for udlandsdækningen og en del af Radioavisens ledelsesgruppe. Siden redaktionschef i DR's TV-fakta og dernæst programchef for DR1. I 2000 blev han udpeget af EBU til Executive Producer på Det Europæiske Melodi Grand Prix 2001 i København. Og i de senere år har han været adm. direktør for filmselskabet Nimbus Film og senest adm. direktør for 'Fonden de Københavnske Filmfestivaler', der organiserer CPH PIX, Buster og CPH:DOX.
(opdateret 12:40.)
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.