Ingeniøren lancerer brugerbetalt nyhedsbrev om energi og miljø

Et nyt snævert nicheprodukt fra Ingeniøren udkommer for første gang i dag. Mediehuset lancerer en digital nyhedsmail med fokus på miljø og energi. "En yderst smal målgruppe", hedder det. Og så koster det penge.

Et nyt snævert nicheprodukt fra Ingeniøren udkommer for første gang i dag. Mediehuset lancerer en digital nyhedsmail med fokus på miljø og energi. "En yderst smal målgruppe", hedder det. Og så koster det penge.

Mediehuset Ingeniøren udvider nu sit marked med et nyt brugerbetalt nicheprodukt. Fra og med i dag udsendes for første gang et abonnementsbetalt online-nyhedsbrev til beslutningstagere i den kommunale sektor, som arbejder med energi og miljø.

»Nyhedsbrevet om energi og miljø bliver mediehusets første skud i et forsøg på at etablere et publicistisk projekt som en brugerbetalt niche inden for vores teknologiske univers. Og lanceret under navneparaplyen "Teknologisk Indsigt" har vi forventninger om at udvikle nyhedsbreve til andre nicher i takt med, at vi når vores økonomiske mål,« siger chefredaktør og adm. direktør Arne R. Steinmark.

Nyhedsbrevet vil indeholde smalle nyheder til de kommunale chefer, og emnelisten omfatter alt fra miljø, vand, energi, klima, fysisk planlægning til affald, teknologi, politik og finansiering. Mere info på Ingeniørens subsite om energi og miljø.

Selve nyhedsbrevet består af en mail med nyheder, der kan læses, uden at man skal klikke videre til en hjemmeside. Formen på artiklerne bliver nyheder, stramt skrevet og med vægt på konkrete informationer. Brevet skal udkomme tre gange om ugen i højsæsonen, og mediehuset han ansat en journalist specifikt til at varetage nyhederne til den nye satsning.

»Vi er ret begejstret for det her medie. Det ligner umiddelbart ikke noget, andre laver,« fortæller redaktionschef Rolf Ask Clausen til Journalisten.dk.

Han har netop her til morgen sendt første version af sted til de første abonnenter.

Ifølge Mediehuset Ingeniøren er de kommunale ledere parate til at betale for produktet, der fra start koster 6.499 kroner om året.

»Vi forventer at få et tre-cifret abonnementstal. Men vi svarer ikke konkret på, hvor mange der skal til, for at det løber rundt. Men det er flere end 100,« siger Rolf Ask Clausen, der understreger, at den nye service ikke er et webmedie, men et såkaldt mail-medie.

»Mailen er ret nøgen, fordi det er historierne, der tæller. Og indholdet er genereret ved at lave rigtig opsøgende journalistik ude hos dem, det handler om,« understreger han over for Journalisten.dk.

Chefredaktør og adm. direktør Arne R. Steinmark tilføjer:

»Vi kan se, at de fleste avishuse gør sig erfaringer med at tage betaling for online-indhold – både for at skabe ny forretning og for at kompensere for tilbagegangen på print. Det er vores indtryk, at der endnu er et godt stykke vej til målet. Men et bidrag til at skabe nye indtægter, der er mindre afhængige af verdens økonomiske gang, mener vi at have skabt i forretningsmodellen bag Teknologisk Indsigt,« siger Arne R. Steinmark.

Mediehuset Inginiøren udgiver desuden Ingeniøren på print, en række andre magasiner, to daglige nyhedsbreve fra Ing.dk samt et dagligt nyhedsbrev fra Version2.dk.

Mere på ingeniørens hjemmeside, hvor man også kan tegne gratis prøveabonnement på den nye tjeneste.

1 Kommentar

Chris Alban Hansen
3. AUGUST 2010
Re: Ingeniøren lancerer...

Hvornår er det højsæson for affald?

Desuden er det en ret høj pris pr. email. Hvis der i gennemsnit kommer to emails om ugen, så koster det over 60 kroner pr. stk. Gad vide, hvor mange nyheder, der er i hver email?

Så er det jo smart, at målgruppen er kommunale ledere, for så kan skatteyderne betale for affaldsnyhederne.