Tabstallene for aviskrigen nærmer sig det svimlende beløb af en milliard danske kroner. Det viser de udregninger, som Journalisten løbende foretager.
Den hedengangne Dato, 24timer og Nyhedsavisen har nemlig til sammen tabt 815 millioner kroner.
Da Dato drejede nøglen om i april, kunne Det Berlingske Officin gøre dødsboet op med et tab på 196 millioner kroner, og som tabsbarometeret i næste nummer af Journalisten viser, har det aktuelle tabstal for de to gratisaviser 24timer og Nyhedsavisen efterhånden sneget sig godt op over den halve milliard kroner. Nærmere bestemt har aviskrigen kostet de to aviser 619 millioner kroner.
24timer har tabt mest, nemlig omkring 310 millioner kroner, men Nyhedsavisen ligger lige efter med et tab på 309 millioner kroner.
Der skal meget til, før gratisaviserne får vendt billedet. I sidste nummer af Journalisten skrev vi, at hvis det ikke lykkedes Nyhedsavisen at hæve annonceprisen over det nuværende leje, skulle avisen spare alle journalister væk og trykke 100 sider kun med annoncer hver dag, før avisen ville give overskud.
Journalisten.dk har spurgt professor i økonomi Torben M. Andersen fra Aarhus Universitet om, hvad man ellers kunne bruge 815 millioner kroner på.
"Vi kunne have undervist 20.000 studerende her på universitetet et helt år for de penge, og endda have nogle tilbage," siger han.
Torben M. Andersen fortæller også, at 815 millioner er cirka det samme, som 2.400 offentligt ansatte pædagoger tjener til sammen på et år.
Tallene i artiklen dækker perioden fra 17.august 2006 til 10. juni 2007. Beregningerne er Journalistens egne og bygger på tal fra TNS Gallup og skøn fra flere mediebureauer, og de skal derfor tages med et vist forbehold.
12