Før 2007 fik alle tilbudt et pressekort, når de meldte sig ind i Dansk Journalistforbund. Men i 2007 blev reglerne ændret, så et nyt medlem aktivt skal henvende sig til forbundet og bede om et pressekort.
Det har betydet, at en mindre andel af medlemmerne har pressekort end før. Det fremgår af referatet fra seneste møde i DJ’s forretningsudvalg.
”Dette (ændringen af reglerne, red.) har nedbragt udstedelsen af pressekortet. I de første 11 måneder af 2015 blev 1.387 personer meldt ind i DJ. Heraf har kun 58 % ønsket et pressekort,” står der i referatet.
Før havde stort set alle pressekort
Pressekortet er et arbejdsredskab for journalister, som blandt andet giver adgang gennem politiafspærringer. Reglerne for brug af pressekortet kan læses her.
Direktør Linda Garlov forklarer, at DJ ikke ved, hvorfor 42 % af medlemmerne ikke har bedt om at få et pressekort.
»Vi har ikke undersøgt, hvorfor folk ikke beder om det. Det vil jeg ikke gætte på. Men tallene viser klart, at færre får det,« siger hun og forklarer:
»Før havde stort set alle medlemmer pressekort, medmindre de ikke lige fik sendt et billede ind. Det gør selvfølgelig en forskel, når man skal bede om det.«
Får medlemmerne til at tænke sig om
DJ har ikke tal på, hvor mange pressekort der blev udstedt før 2007. Men Linda Garlov siger, at det er forbundets klare indtryk, at en mindre andel af medlemmerne har pressekort i dag, end før reglerne blev ændret.
Det er dog vigtigt at understrege, at det samlede antal udstedte pressekort ikke nødvendigvis er blevet mindre af den grund. Medlemsskaren er nemlig vokset i samme periode. Så selv om kun knap seks ud af ti beder om et pressekort, kan der godt være lige så mange pressekort i omløb, som før reglerne blev strammet.
Ledelsen er tilfreds med beslutningen om, at medlemmer nu skal bede om et pressekort, fortæller Linda Garlov.
»Vi har ingen holdning til, om flere eller færre medlemmer skal have pressekort. Hvis man har brug for et pressekort, skal man have det. Men der er ikke nogen grund til at have pressekort i omløb, som ikke har nogen værdi for folk. Det får medlemmerne til lige at tænke over, om de skal bruge det, når de skal bede om det,« siger hun.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.