DJ vil nu kvalitetssikre sine elektroniske udsendelser med personfølsomme data om medlemmerne, så oplysningerne ikke falder i forkerte hænder.
»Vi har meget udgående virksomhed til og fra medlemmerne, og vi har ansvaret for, at kvaliteten er i orden,« sammenfattede formand Lars Werge på hovedbestyrelsens møde onsdag.
Beslutningen falder, efter at godt 700 medlemmer tirsdag i sidste uge, den 19. oktober, potentielt fik adgang til et andet medlems personlige data, da DJ sendte en e-mail ud til samtlige 18.000 medlemmer.
DJ's webbureau Reload har påtaget sig hovedansvaret.
Persondataloven udfordret
Udsendelsen faldt i forlængelse af introduktionen af ny hjemmeside og betød, at medlemmer potentielt kunne se personfølsomme data som medlemsnummer, telefonnummer og anden medlemsinformation på et andet medlem. Det er en krænkelse af persondataloven. Da DJ opdagede fejlen, blev adgangen til oplysningerne blokeret.
Tre uger før var det også gået galt – om end mindre alvorligt – da DJ sendte en sms til medlemmer, som er studerende eller praktikanter, for at opfordre dem til at deltage i en trivselsundersøgelse.
Tungere processer
»Vi vil sætte gang i et projekt om kvalitetssikring. Husk på, at det er det eneste, mange medlemmer hører fra os, når vi sender e-mails, derfor skal de sendes rigtigt,« sagde Lars Werge.
Kvalitetssikringen betyder ifølge beslutningen en ”centralisering af nogle forløb i DJ, og et øget fokus på bureaukratiske processer vil umiddelbart kunne opleves tungere,” som det lyder.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.