DJ er ”pisseærgerlig” over forslag til offentlighedslov

Det gør ingen forskel, at man rykker en sætning om ministerbetjening ned i en anden paragraf, siger DJ-formand Lars Werge til regeringens forslag til ændring af offentlighedslov
  • Flemming Leitorp
22.02.2018 · 14:54

Torsdag diskuterede forligskredsen bag offentlighedsloven regeringens forslag til ændring af loven. Forslaget kommer på baggrund af en vedholdende kritik af offentlighedsloven for at skabe mindre åbenhed i den offentlige forvaltning.

Det er især lovens paragraf 24, der har været under stor kritik. Ifølge den kan dokumenter fritages for aktindsigt, hvis de skal bruges i forbindelse med ’ministerbetjening’. En undtagelse, der har været flittigt brugt af embedsmændene, og som ifølge Ombudsmanden reelt har medført mindre åbenhed.

Stadig ’ministerbetjening’

Men regeringens forslag gør imidlertid ikke op med ’ministerbetjenings-paragraffen’. Ganske vist ændres §24, så den ikke omtaler hensyn til ministerbetjening, men til gengæld tilføjes der en ny paragraf – §29A – der undtager ”oplysninger om den interne og politiske beslutningsproces”.

Det fremgår af offentlighedsrådgiver Oluf Jørgensens blog Åbenhedstinget. Og på baggrund af lovbemærkningerne vurderer Oluf Jørgensen, at ”den nye undtagelse i §29A betyder, at undtagelsen for færdige, faglige vurderinger af løsningsforslag bliver udvidet til at omfatte alle sager, hvor ministerbetjening regnes for en mulighed på et eller andet tidspunkt,” som han skriver.

Med andre ord: Princippet om lukkethed ved ministerbetjening er flyttet fra en paragraf til en anden, men findes stadig.

Og det er en stor skuffelse, mener DJ-formand Lars Werge.

”Det er pisseærgerligt. Jeg havde ment, troet og håbet, at formålet med en revision var at skabe mere åbenhed. Men som vi læser det, giver det ikke mere åbenhed. Vi har hele tiden sagt: Fjern §24. Og det har de ikke gjort. De har ladet en del stå og så puttet en del ned i §29A. Og det kan være bedøvende ligegyldigt,” siger Werge.

Jeg havde ment, troet og håbet, at formålet med en revision var at skabe mere åbenhed. Men som vi læser det, giver ikke mere åbenhed.
Lars Werge, formand, Dansk Journalistforbund

Håber på oppositionen

DJ har igennem en periode lobbyet blandt de politiske partier for en ændring af loven. Og tilbagemeldingerne havde givet Lars Werge en vis optimisme.

”Der er ingen tvivl om, at flere partier bag offentlighedsloven har fortrudt det efterfølgende. Både Radikale og SF har givet udtryk for, at offentlighedsloven gik for langt og skabte for meget lukkethed. Vi har også haft dialog med Liberal Alliance, som indtil partiet gik i regering var meget kritisk, og partiets retsordfører, Christina Egelund, som har givet udtryk for, at det stadig var hendes holdning. Vi synes egentlig, der har været meget lydhørhed. Men det ser ikke ud til, at det har bundfældet sig.”

Er dette lovforslag udtryk for en holdning i regeringen eller en holdning blandt embedsmændene?

”Du får mig ikke til at sige, at det er embedsmændene, der har besluttet det her. Det vil være som at sige, at vi har et embedsmandsstyre, og det vil jo være helt forkert. Men jeg forstår godt, hvorfor du spørger.”

Løbet er dog ikke kørt endnu. Lars Werge håber, at man stadig kan påvirke forligspartierne uden for regeringen til at modsætte sig lovforslaget.

Kommentar

22/02/2018 - 15:28

Niels Riis Ebbesen

Ønsket om yderligere begrænsninger af offentlighedsloven, kan kun skyldes, at nutidens politikere har dårlig samvittighed over alle de skurkestreger, som de har gang i.

23/02/2018 - 18:47

Ole skydt

Få nu gang i et sejt træk og få inddraget medlemmerne i kampen , som kreds fem kunne i gamle dage.

24/02/2018 - 09:53

Niels Riis Ebbesen

Det er da taktisk smart af regeringen, at den spiller ud med ændringer af offentlighedsloven, så forslaget falder sammen med forhandlingerne om et nyt medieforlig, hvor medierne ikke ønsker en konflikt med politikerne.

Og det bliver da spændende at se, om journalisterne vægter en masse arbejdspladser i DR og mediestøtten højere, end indsigten i ministernes forvaltning af magten.

05/04/2018 - 06:36

Michael Bjørnbak Martensen

Der er nu også problemer, der smutter udenom - f.eks. når styrelser får særlige beføjelser. Pt. kigger jeg på Styrelsen for Patientsikkerhed, der kan lave afgørelser, der ikke kan ankes og hvor grundlaget kan være noget "der er almen kendt". Altså at man ikke henviser til en dom. Det er en bombe under vort demokrati, som jeg ikke kan få respons på.
Datatilsynet kender godt problemet, men embedsmænd kritiserer ikke nogen-som-helst og de vil heller ikke være kilde til sådanne historier.

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02