En bogudgivelse kan potentielt skabe merværdi for den journalistiske forfatter – eksempelvis hvis den udkommer i flere versioner rettet mod forskellige målgrupper. Den ’finte’ benyttede journalisten Nikolai Steensgaard sig af, da han sidste år udgav bogen ’Lær af de bedste – sådan gjorde den nye generation af danske startup-stjerner’, hvor han interviewede 10 danske iværksættere om deres vej til succes. Bogen udkom i to versioner: En inspirationsbog til almindelig læsning og som en undervisningsbog med teori til pensum i erhvervsøkonomi på ungdomsuddannelserne.
”Jeg havde fra begyndelsen en ret fornuftsbetinget tilgang til projektet, hvor jeg tænkte nøje over, at der skulle være en defineret målgruppe og et publikum, der ville have lyst til at købe bogen,” forklarer Nikolai Steensgaard.
Han har en fortid som erhvervsjournalist på Berlingske Business og var blandt andet redaktør for avisens vækstredaktion, hvor han skrev meget om startups og innovation.
”Som journalist stødte jeg ind i mange relevante historier, der kunne fortælles, men dilemmaet var altid, at der ikke var nok plads på avissiderne. Derfor samlede jeg over tid en database med forskellige casehistorier. Samtidig havde jeg som mange andre skrivende journalister en forfatter gemt i maven, og da jeg i slutningen af 2015 tog imod en fratrædelsesordning på Berlingske, gav det mig et vindue til at gøre noget mere ved det,” siger den 45-årige stifter af medievirksomheden Donnerwetter, som arbejder med kommunikation.
Det er blevet lettere at udgive sine egne bøger – og mange mediefolk kaster sig over det lange format. Journalisten har undersøgt, hvornår en bog er en god ide, og hvor farerne lurer. Dette er anden artikel i serien.
Krydrede casehistorier med teori
At bogen skulle udkomme i to versioner, var ikke noget, Nikolai Steensgaard havde planlagt fra starten. Men fordi mange af hans cases var yngre iværksættere, tænkte han, at det var oplagt at forsøge at ramme en ung målgruppe, som måske kunne lære noget af bogen.
[quote:0]”Og så endte jeg ret hurtigt med at spørge mig selv: Hvorfor ikke målrette bogen direkte mod ungdomsuddannelserne, så den kunne bruges til undervisning? Jeg præsenterede idéen for forlaget Columbus, som arbejder med udgivelser til unge mennesker. De foreslog mig at krydre casehistorierne med noget teori, så jeg valgte at koge nogle grundlæggende teorier fra grundbøgerne ned til 10 temaer,” siger Nikolai Steensgaard og uddyber:
”Men da jeg gik i gang, blev jeg mere og mere begejstret for mine cases og deres lærerige historier, og jeg blev bange for, at hvis studerende fra CBS eller erhvervsfolk ville læse den, ville de måske synes, det var mærkeligt, at der pludselig var teoretiske kapitler på ungdomsuddannelsesniveau. Derfor blev jeg enig med forlaget om, at vi udgav bogen i to versioner,” skitserer han.
Omsætter erfaringer til lærerige bøger
En anden journalistuddannet forfatter, der har formået at slå flere fluer med ét smæk, er 62-årige Abelone Glahn.
Hun har skrevet 14 bøger og redigeret 10, og fælles for de fleste af dem er, at hun har taget udgangspunkt i sin egen personlige situation og i bøgerne beskrevet, hvordan andre i lignende situationer kan håndtere forskellige udfordringer.
[quote:1]”Mit forfatterskab bygger på, at jeg har omsat erfaringer til bøger, som andre har kunnet bruge. For mig har det gjort, at jeg selv kunne komme videre med mit liv, for når man har dokumenteret sine oplevelser, kan man lægge dem fra sig og komme videre. Og min drivkraft var, at jeg ikke havde lyst til, at andre skulle begå de samme fejl,” forklarer hun.
Abelone Glahn debuterede i år 2000 med bogen ’De første ti år med tvillinger’, hvor hun delte sine oplevelser af, hvordan det er at være mor til enæggede tvillinger. Efterfølgende blev hun selvstændig og oplevede i den forbindelse at få dårlig rådgivning, hvorfor hun samlede sine erfaringer og lavede en bog, der kunne gavne andre nye selvstændige.
”Mine bøger har været en kædereaktion, hvor jeg igen og igen har reflekteret over og videreformidlet mine erfaringer inden for forskellige områder,” siger Abelone Glahn.
Tjener mest på de afledte effekter
Hun erfarede også, at man som regel ikke bliver rig af at skrive den slags bøger. Men de kan bane vejen for andre indtægtskilder såsom foredrag og kurser.
Siden Abelone Glahn blev selvstændig, har den slags udgjort størstedelen af hendes indkomst.
”I årevis har jeg undervist i, hvordan man netværker, og jeg har skrevet bogen ’Dit personlige netværk’ som en håndbog om emnet,” siger hun og tilføjer:
”Det er de afledte effekter af mine bøger, jeg har tjent flest penge på. Det gør, at jeg kan komme ud med en tungere ballast som konsulent, og man oplever pludselig, hvad det betyder at have udgivet en bog, for på en eller anden måde bliver man mere værd, når man skriver en bog. Mange skriver en ’visitkortsbog’, for at kunne skrive forfatter på sit CV. Så stiger man i graderne og kan komme ud og tjene penge på andre måder inden for det samme emne,” pointerer Abelone Glahn.
Nikolai Steensgaards bog 'Lær af de bedste' med 10 iværksætterhistorier.
Bogprojekt skal understøtte en helhed
Det samme har Nikolai Steensgaard forhåbninger om. Hans debutbog udkom i efteråret – undervisningsversionen af hans bog blev trykt i 2.000 eksemplarer og inspirationsbogen i 1.000. Endnu er det dog for tidligt at sige noget om de afledte effekter af udgivelserne, blandt andet fordi de blev forsinket, og antallet af solgte eksemplarer stadig ikke er opgjort.
”Processen med layout og korrektur tog længere tid end forventet, så jeg vil tro, at det først er frem mod næste skoleår, at bogen kan komme til at indgå i pensum på ungdomsuddannelserne,” siger han.
[quote:2]Nikolai Steensgaard har heller ikke inkluderet bogen i sit regnskab for sin selvstændige virksomhed.
”Jeg arbejder jo freelance med kommunikation og vil også gerne starte en foredragsvirksomhed. Her kan sådan et bogprojekt understøtte en helhed. Det kan godt være, at jeg ikke kommer til at tjene noget særligt direkte på bogen, men måske indirekte ved at holde foredrag, eller ved at kunder synes, det er interessant,” forklarer han og nævner, at det så småt er begyndt at give noget.
”Jeg har allerede oplevet, at det lokker kunder til, at jeg har skrevet denne her bog,” siger Nikolai Steensgaard, der også har holdt et par foredrag med udgangspunkt i bogens indhold.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.