Deadline åbner for seerspørgsmål

DR2s flagskib Deadline relanceres 1. februar, og de nye programkoncepter er klar. Nu får seerne mulighed for at stille spørgsmål direkte til politikerne, og redaktionschef Mette Hybel lover et mere velresearchet program, der går endnu mere i dybden.

DR2s flagskib Deadline relanceres 1. februar, og de nye programkoncepter er klar. Nu får seerne mulighed for at stille spørgsmål direkte til politikerne, og redaktionschef Mette Hybel lover et mere velresearchet program, der går endnu mere i dybden.

Det nye koncept for Deadline på DR2 har været ventet med spænding, siden kanalchef Arne Notkin i efteråret første gang løftede sløret for, at der var ændringer på vej i det populære program.

Den tidlige Deadline-udsendelse klokken 17.00 holder fast i kerneområderne politik, sundhed og kultur. Største ændring i programmet bliver indførslen af 'Spørgetid', hvor seere får mulighed for at stille spørgsmål til politikere i studiet hver onsdag. Spørgsmålene skal enten indsendes på video eller optages på udvalgte biblioteker rundt om i landet.

»Vi vil understøtte DRs mål om at åbne sig for vores brugere. Det er derfor, vi inviterer seerne i studiet, og derfor vi giver alle dem derhjemme foran skærmen mulighed for at stille spørgsmål til politikerne,« forklarer redaktionschefen Mette Hybel i en pressemeddelelse.

I den sene udsendelse klokken 22.30 bliver der indført hele fire nye indslag på forskellige ugedage. Programmets fokus bliver "analyse, debat og kritik af magten", og det skal de fire nye koncepter hjælpe med.

"Talknuserne" udgøres af en række økonomer, der skal gå den politiske debat igennem for misvisende eller forkert anvendte tal.

"Propagandisterne" har til opgave at stille skarpt på kommunikation, PR og reklame og eksperterne er udvalgt fra samme branche.

"Deadline Undersøger" tager fat i vigtige emner, der er røget uden for nyhedsstrømmen, som redaktionen mener, har fortjent offentlighedens fokus.

"Ugens Værste" er det nye søndagskoncept, hvor redaktionen leder efter ugens skandale fra den politiske scene.

DR2-chef Arne Notkin siger, det har været tvingende nødvendig at ændre Deadline, fordi programmet ikke længere har et unikt ståsted i mediebilledet.

»Deadline var en normbrydende nyskabelse, da programmet blev sat i verden den 5. februar 1998. I dag – et par dage inden Deadline fylder 12 – er målet, at Deadline igen skal sætte nye journalistiske standarder,« siger han.

0 Kommentarer