search

BT tjekkede ikke Clement Kjersgaards honorarer

BT anklager Clement Kjersgaard for at ”score kassen på Bornholm.” Men flere af tv-værtens arrangementer var ulønnede. "Drønærgerligt," skriver BT's chefredaktør Olav Skaaning Andersen (opdateret 9.40)

”Så meget tjener de: Kendte tv-værter scorer kassen på Bornholm,”  skriver BT og nævner bl.a. tv-værten Clement Kjærsgaard som case.

Men det er faktuelt forkert, når BT fastslår, at Clement Kjersgaard har hentet honorarer fra bl.a. Folkekirkens Nødhjælp.

”Clement fik ingen penge. Clement får en annonce i vores magasin for sit magasin Ræson. Men det koster ikke en krone af indsamlede midler,” skriver pressechef Per Bjerre i en mail til Journalisten.

Samme besked kommer fra Rødding Højskole.

"Clement fik intet honorar for hans ordstyrerrolle hos os, da vi arrangerede det i samarbejde med RÆSON, som Clement jo er en del af. Dette stod også i programmet," skriver forstander Mads Rykind-Eriksen i en mail.

 

Clement Kjersgaard selv bekræfter, at han ikke modtog honorarer for en del af de oplæg, BT remser op:

»Det var en blandet buket. Når jeg laver det her arrangement, som ikke bare var Folkekirkens Nødhjælp, men også Red Barnet og Institut for Menneskerettigheder, så gør jeg det pro bono,« siger Clement Kjersgaard til Journalisten.

Clement Kjersgaard oplyser desuden, at han tilsvarende hverken fik penge for sit arbejde for Rødding Højskole og Højskolerne eller magasinet Ræson, hvor han efter eget udsagn er tilknyttet »frivilliglisten«.

BT’s opremsning af Clement Kjersgaards formodede betalingsjob er en del af en række artikler om værter fra DR og TV2, der bijobbede under folkemødet.

Journalisten har forelagt oplysningerne for BTs chefredaktør Olav Skaaning Andersen, der kun ønsker at besvare spørgsmål per mail:

"Vi har fundet de nævnte arrangementer i det officielle program og har efterfølgende opsøgt Clement Kjersgaard i Allinge og interviewet ham," skriver BT's chefredaktør Olav Skaaning til Journalisten.

"Vi udspørger ham om størrelsen på hans honorarer, hvilket han ikke ønsker at svare på. Udover at han siger, at han kun får en brøkdel af det han er værd og at 'de burde betale endnu mere. Ydermere siger en af hans arbejdsgivere på dagen, at han helt klart er 'pengene værd'. Deraf konkluderer vi, at han får betaling for sine bijobs."

"På intet tidspunkt i interviewet antyder Clement, at han angiveligt i flere tilfælde ikke har modtaget honorar eller andet som betaling og det synes jeg han burde have gjort. Men vi er da også drønærgerlige over, at vi kun kontaktede nogle – og ikke tog fat i samtlige arbejdsgivere – for at komme dybere ned i sagen og måske have konkluderet, at Clement brugte det meste af tiden på at udføre ulønnet arbejde på Bornholm."

Opdateret 18.06.13 kl 9.40 med mailsvar fra Rødding Højskole.

Kommentarer
2
Kim Barren
18.06.13 08:41
Ja, det er efterhånden blev
Ja, det er efterhånden blev en ugentlig pligt, at chefredaktør Skaaning skal ud at beklage B.T.-artikler. Måske var den en ide, at avisen prøvede at researche sine historier lidt bedre!! Eller står BT blot for Bare Tåbeligt!!
Fremhævet af Journalisten
Carsten Hansen
18.06.13 11:56
Beklager BT at de er blevet
Beklager BT at de er blevet opdaget ?
Eller beklager BT at de har lavet en fejl ?

Det kan jeg ikke lige gennemskue.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen