Berlingske Tidende får nyt navn

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.
03.01.2011 · 10:42

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.

Selv om Berlingske Tidende er kendt som netop Berlingske Tidende, så er bladtitlen langt fra en selvfølge. Da avisen første gang kom på gaden i 1749 hed avisen »Kiøbenhavnske Danske Post-tidender«. Siden blev det til »Berlingskes Politiske- og Avertissements Tidende« Og først i 1936 fik avisen navnet Berlingske Tidende.

Men i slutningen af januar er det altså slut. Fremover hedder avisen blot Berlingske.

Navneforandringen er i øvrigt ikke det eneste. Berlingske får tillige helt nye indholdstunge tillæg til den trykte avis. Blandt andet modtager læserne fremover også Berlingske Nyhedsmagasin.

Dertil kommer, at websitet skifter navn og design, og kan allerede nu læses på www.b.dk. (dog stadig i det gamle udseende).

Endvidere gennemføres en visuel opdatering af Berlingskes valgsprog: "Ob fructus ardua Scandit", som indgår i avisens våbenskjold. Og med hjælp fra designbureauet E-Types er avisens skrifttype også blevet opdateret.

Om det nye Berlingske-univers siger Lisbeth Knudsen:

"Medieforbruget ændrer sig så dramatisk i disse år, at der skal mere til end nogle årlige justeringer af avisens indhold og design, eller, at man blot tilføjer nogle af de nye digitale tilbud på web, mobil, smart phones og såkaldte tablets eller tavle-pc'er som iPad. Journalistikken skal udvikles til det nye mediebillede, og avisens rolle er på ingen måde udspillet."

Hun mener avisen kan få nyt liv, hvis man udvikler dens særlige egenskaber og kvaliteter: Det vil blandt andet sige det professionelt prioriterede nyhedsoverblik, læseoplevelsen, den nye viden, den tankevækkende debat, dybden og perspektivet.

"Men avisen skal fornys og tænkes ind i den nye digitale verden af muligheder for at gøre sig selv attraktiv og uundværlig for den moderne medieforbruger. For os handler journalistisk kvalitet om substans. Masser af substans," udtaler Lisbeth Knudsen.

Kommentar

Seneste jobopslag

Dokumentarkompagniet søger fotograf/klipper/visuel producer

dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 12.03

Chef for Koncernkommunikation og Presse i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 06.03

Chef kommunikationskonsulent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 05.03

Teamleder til Kunder & Kommunikation i Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet, NaturErhvervsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 04.03

Graduate - Video Journalist, Corporate Communication

H. Lundbeck A/S
Ansøgningsfrist: 08.04

Erfaren kommunikationskonsulent til Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 11.03

Ny kommunikationschef til Det Danske Hus I Palæstina

DHIP - The Danish House in Palestine
Ansøgningsfrist: 15.03

Digital redaktør - barselsvikar

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 28.02

Presseansvarlig søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 28.02

Kommunikationsmedarbejder

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 05.03

Journalist

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Nyhedsjournalist til indlandsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 01.03

Digital medieredigerende til Fagbladet 3F

3F
Ansøgningsfrist: 12.03

REDAKTIONEL ONLINE MANAGER

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

DIGITAL SOUSCHEF TIL REDAKTIONEN

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Vordingborg

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 05.03

Dansk Socialrådgiverforening (DS) søger journalist til nyhedsbrev og fagblad

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02