Radio

24syv-programmer er nu sat til salg

24syv-værter prøver at holde liv i deres podcasts, mens udløbsdatoen for 24syvs sendetilladelse nærmer sig

Oprydningsarbejdet er officielt i gang på 24syv, som efter fire kaotiske år lukker og slukker den 31. marts.

Konkret betyder det, at programmerne er til salg, hvor Berlingske Media, som ejer 24syv, har fået førsteret til at overtage de programmer, de ser fortsætte på deres medier. Teknisk set sker salget via Kulturradio Danmark A/S, som ejes af Berlingske Media.

Til de programmer, som Berlingske Medias fire medier ikke finder et hjem til, har journalisterne på programmerne fået tilbud om, at de kan købe rettighederne til en pris, som ejerne i koncernen har fastsat.

Det bekræfter journalist og programchef på 24syv Anders Christiansen, som ikke kan oplyse, hvilken pris programmerne er blevet sat til.

Han fortæller, at han selv har valgt at købe rettighederne til sit program ’Det hemmeligste af det hemmelige’, som han producerer sammen med dokumentarist Christian Kirk Muff. Et program, som han nu til kaffemøder og i Facebook-opråb kæmper for at holde liv i, når radiokanalens sendetilladelse udløber.

På gravens rand

På Facebook skriver Anders Christiansen, at ’Det hemmeligste af det hemmelige’ er på ’gravens rand’, og at han og Christian Kirk Muff står med ”hatten i hånden og håret i postkassen”.

Med andre ord leder de med lys og lygte efter nogen, der kan hjælpe programmet videre.

Strategien er med Anders Christiansens egne ord at råbe ’Jeg er single!’ så højt, han overhovedet kan.

”Det er jo megatræls, hvis programmet skal lukke, fordi vi elsker at lave det,” siger Anders Christiansen, som fortæller, at opslaget var lige så meget for at fortælle lytterne, at programmet lukker, hvis ikke de finder nogen til at sponsorere det.

”Der er mange, der har alle mulige velmenende og gode idéer, men det er svært at tjene penge på podcasts. Med annoncer eller sponsorater kan man måske gøre det, men så skal man nok have en anden størrelse end den, vi har,” siger Anders Christiansen.

Både han og Christian Kirk Muff tror og håber fortsat på, at programmet kan fortsætte, men bag en betalingsvæg enten hos dem selv eller hos et etableret mediehus.

Pornoprogram kommer til at bestå

Journalist Cecilie Dumanski står sammen med sexolog Gitte Von G bag ’Pornoprogrammet’. Ligesom Anders Christiansen håber hun på, at programmet kan finde et nyt hjem.

”Uanset hvad, køber vi rettighederne til programmet, så det kommer til at bestå i en eller anden form. Men hvis ikke vi finder nogen til at sponsorere eller bidrage økonomisk, så vil vi have svært ved at få det til at fortsætte,” siger Cecilie Dumanski.

Men det ville ærgre hende meget, hvis programmet skulle lukke.

”Jeg føler, vi har en vildt vigtig mission. Der er så mange emner, vi ikke har berørt endnu,” siger hun og fortæller, at ’Pornoprogrammet’ har en engageret lytterskare, som er med til at motivere dem til at få programmet til at fortsætte.

”Det gør, at man har lidt ekstra at kæmpe for – når der er nogen, der håber og beder til, at det består,” siger hun.

Omdiskuteret kanal

Det er medieaftalen, som kom på plads i sommer, der officielt lukker kanalen. En forlængelse af sendetilladelsen indgår nemlig ikke i det medieforlig, der blev forhandlet på plads i juni 2023.

Dengang sagde tillidsrepræsentant Niels Frederik Rickers til Journalisten, at medarbejderne på trods af beslutningen fortsat havde håb for kanalen.

”Vi kæmper og tror på det; at det, vi laver, er godt. Vi har en gejst, og vi giver ikke op,” sagde han til Journalisten i juni.

Den gejst fortsætter lidt endnu, og programchef Anders Christiansen fortæller, at medarbejderne fortsat møder ind med ”forholdsvist meget gåpåmod.” Han bemærker samtidig, at 24syv har været i stand til at ansætte nye journalister på trods af, at kanalen lukker.

Det er fortsat uklart, hvor mange programmer Berlingske Media har valgt at tage med videre. En proces, der kan fortsætte helt frem til den 31. marts, fortæller Anders Christiansen.

Han vurderer, at det indtil videre kun er en håndfuld, som Berlingske Medier har lavet aftaler med.

24syv blev født ud af en omdiskuteret og kritiseret udbudsproces, da Radio24syv i 2019 ikke fik forlænget deres sendetilladelse og senere blev overtaget af Radio Loud, der vandt med en ansøgning, som det senere viste sig, at de ikke kunne leve op til.

I 2021 købte Berlingske Media 91 procent af taleradioens aktier og skiftede navn til 24syv, hvilket blev mødt med stor offentlig kritik. 

0 Kommentarer

Læs også

”Det er ingen kunst at lukke en radio. Det er bare at smide nøglerne og gå”
24syv

”Det er ingen kunst at lukke en radio. Det er bare at smide nøglerne og gå”

13. NOVEMBER 2023
Kriminalreporter: Simon Andersen tvang mig til at lave fup-historie fra fotograf

”Jeg er en bulderbasse, og Loud har brug for en bulderbasse”

31. AUGUST 2021