DR skærer 23 radiokanaler ned til 10 stationer

Mens DR i årevis har øget antallet af radiokanaler på DAB, så går tendensen nu den anden vej. Ifølge DR's mediedirektør, Mikael Kamber, vil DR's nuværende 23 radiostationer på FM og DAB være reduceret til 10 om blot et års tid.
10.11.2010 · 12:12

Mens DR i årevis har øget antallet af radiokanaler på DAB, så går tendensen nu den anden vej. Ifølge DR's mediedirektør, Mikael Kamber, vil DR's nuværende 23 radiostationer på FM og DAB være reduceret til 10 om blot et års tid.

DR gør klar til en markant omlægning af dets radiokanaler. Det afslørede DR's mediedirektør, Mikael Kamber, for et øjeblik siden på festivalen New Media Days i København.
Så sent som i august annoncerede DR, at man i starten af 2011 vil lancere nye DAB-stationer med fokus på jazz og skæv rytmisk musik. Men det er ikke ensbetydende med, at DR dermed skruer op for antallet af radiokanaler. Tværtimod.
Næste år vil man rydder op i det samlede antal af DAB-kanaler fra DR, som i dag tæller alt fra DR Boogieradio, P5000 og Unga Bunga til DR Allegro, Evergreen og Det elektriske barometer.
"I dag har vi 23 radiokanaler, hvis man gør det hele op. På FM og på DAB. Og man kan diskutere, om der er i dag er behov for at have alle disse kanaler," erklærer Mikael Kamber, der samtidig slog fast, at der er DR nu klar til at ændre politik.

"Det var en rigtig god ide, da vi introducerede de mange DAB-stationer i sin tid. Den gang var det en public service-kanals opgave. DR var med til at sætte gang i den digitale lytning. Men jeg vil sige, at i dag kan vi sige: Mission completed," udtaler Mikael Kamber, der peger på, at man i dag har både Spotify, TDC Play og en masse andre muligheder for at finde lige præcis den radiokanal eller den musik, som passer den enkelte.

"Enhver lytter kan gå ind på nettet og finde præcis det, som interesserer vedkommende. Hvis man vil høre saxofon-musik, så er der masser af muligheder for at finde det. Man kan sågar finde saxofon-musik efter New Yorker-skolen på nettet."

Ifølge Mikael Kamber er det i fremtiden vigtigt, at der bliver et "public service-formål" med alt det, der produceres af DR Radio. 

"Jeg vil ikke i dag fortælle, hvilke ti kanaler, det ender med at blive, for vi vil benytte os af, at vi har ret god tid. Først den 1. november næste år skal vi overdrage den fjerde FM-kanal. Men vi interesserer os for, at det medieudbud, vi har, bliver meget bedre end i dag," siger Mikael Kamber.
Omlægningen af DR's radiokanaler fra i dag 23 til fremover 10 stationer vil ske ud fra 4 hovedprincipper. Et enkelt vil dog overskygge alt andet, siger DR's mediedirektør:
"Hovedprincippet er, at det er nødvendigt med meget klare formater. For radiolyttere zapper ikke. For mange er der kun tænd-sluk knappen. Mange radioapparater er nærmest rustet fast på en fast frekvens. Og når man zapper, så sker det ved at man slukker for det enkelte radioapparat og tænder for et andet. For eksempel lytter man til en radiostation på badeværelset - mens man lytter til en anden station i stuen. Derfor er klare radioformater nødvendige" fastslår Kamber.
De øvrige principper, som bliver gældende for udviklingen af de nye radiostationer og formater, er at DR skal ramme hele befolkningen; desuden er DR tvunget til at skabe mere stærke public service-kanaler på DAB, fordi man 1. november næste år afgiver den fjerde FM-frekvens; og endelig skal DR udnytte de teknologiske muligheder, som digitaliseringen giver.
"Vi kan blive meget bedre til digital interaktion. Men grundbudskabet er: Hold de klare formater," lyder det fra Mikael Kamber. 

Kommentar

Seneste nyheder

27.06.2017 · 14:11

DMJX får en salgs- og kommunikationsdirektør

Jakob Albrecht
27.06.2017 · 12:00

En grundbog til studerende

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Social media manager

3F
Ansøgningsfrist: 07.08

Journalister til KNR nyheder

Kalaallit Nunaata Radioa
Ansøgningsfrist: 24.07

Nyhedsjournalist søges til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 04.07

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06