Berlingske Tidende får nyt navn

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.
03.01.2011 · 10:42

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.

Selv om Berlingske Tidende er kendt som netop Berlingske Tidende, så er bladtitlen langt fra en selvfølge. Da avisen første gang kom på gaden i 1749 hed avisen »Kiøbenhavnske Danske Post-tidender«. Siden blev det til »Berlingskes Politiske- og Avertissements Tidende« Og først i 1936 fik avisen navnet Berlingske Tidende.

Men i slutningen af januar er det altså slut. Fremover hedder avisen blot Berlingske.

Navneforandringen er i øvrigt ikke det eneste. Berlingske får tillige helt nye indholdstunge tillæg til den trykte avis. Blandt andet modtager læserne fremover også Berlingske Nyhedsmagasin.

Dertil kommer, at websitet skifter navn og design, og kan allerede nu læses på www.b.dk. (dog stadig i det gamle udseende).

Endvidere gennemføres en visuel opdatering af Berlingskes valgsprog: "Ob fructus ardua Scandit", som indgår i avisens våbenskjold. Og med hjælp fra designbureauet E-Types er avisens skrifttype også blevet opdateret.

Om det nye Berlingske-univers siger Lisbeth Knudsen:

"Medieforbruget ændrer sig så dramatisk i disse år, at der skal mere til end nogle årlige justeringer af avisens indhold og design, eller, at man blot tilføjer nogle af de nye digitale tilbud på web, mobil, smart phones og såkaldte tablets eller tavle-pc'er som iPad. Journalistikken skal udvikles til det nye mediebillede, og avisens rolle er på ingen måde udspillet."

Hun mener avisen kan få nyt liv, hvis man udvikler dens særlige egenskaber og kvaliteter: Det vil blandt andet sige det professionelt prioriterede nyhedsoverblik, læseoplevelsen, den nye viden, den tankevækkende debat, dybden og perspektivet.

"Men avisen skal fornys og tænkes ind i den nye digitale verden af muligheder for at gøre sig selv attraktiv og uundværlig for den moderne medieforbruger. For os handler journalistisk kvalitet om substans. Masser af substans," udtaler Lisbeth Knudsen.

Kommentar

Seneste nyheder

12.02.2016 · 09:06

Politiken-journalist nægtet indrejse i Tyrkiet

Andreas Marckmann Andreassen
11.02.2016 · 17:06

»Det er ren Mads Skjern-tankegang at lukke barselsfonden«

Kerstin Bruun-Hansen
11.02.2016 · 14:07

Se alle forslag til Kristian Dahls Mindelegat

Kerstin Bruun-Hansen
11.02.2016 · 12:52

Dom i Penge & Privatøkonomi-sag bliver ikke anket

Kerstin Bruun-Hansen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

STRATEGISK PLANCHEF TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 06.03

TV-PRODUCERE TIL TV 2 BUSINESS

TV 2
Ansøgningsfrist: 22.02

Berlingske søger social medieredaktør

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 07.03

Kommunikationschef til Danske Regioner

Danske Regioner
Ansøgningsfrist: 26.02

LO søger kommunikationskonsulent

LO • Landsorganisationen i Danmark
Ansøgningsfrist: 18.02

Tre medarbejdere til Flensborg Avis TV - En tv/online-chef (m/k)

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 29.02

Informationsmedarbejder i informationskontoret Tusagassiivik

Grønlands Selvstyre
Ansøgningsfrist: 26.02

Bliv fellow i journalistik om børn og unge

TrygFonden
Ansøgningsfrist: 09.03

Pressekonsulent til Herlev og Gentofte Hospital

Herlev og Gentofte Hospital
Ansøgningsfrist: 17.02

DIGITAL REPORTER TIL TV 2 SPORTCENTER

TV 2
Ansøgningsfrist: 20.02

Ambitiøs kommunikationskonsulent til Anti Doping Danmark

Anti Doping Danmark
Ansøgningsfrist: 19.02

Journalist til Fritidsmarkedet med redaktionelt og strategisk ansvar

Mediehuset FagBladsGruppen A/S
Ansøgningsfrist: 12.02

Videojournalist og historiefortæller

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 21.02