20. august 2014
BLOG
Mogens Blicher Bjerregård:
Gaza-journalistik i orkanens øje

Berlingske Tidende får nyt navn

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.
03/01/2011 | 10:42

Af: Jens Jørgen Madsen

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.

Selv om Berlingske Tidende er kendt som netop Berlingske Tidende, så er bladtitlen langt fra en selvfølge. Da avisen første gang kom på gaden i 1749 hed avisen »Kiøbenhavnske Danske Post-tidender«. Siden blev det til »Berlingskes Politiske- og Avertissements Tidende« Og først i 1936 fik avisen navnet Berlingske Tidende.

Men i slutningen af januar er det altså slut. Fremover hedder avisen blot Berlingske.

Navneforandringen er i øvrigt ikke det eneste. Berlingske får tillige helt nye indholdstunge tillæg til den trykte avis. Blandt andet modtager læserne fremover også Berlingske Nyhedsmagasin.

Dertil kommer, at websitet skifter navn og design, og kan allerede nu læses på www.b.dk. (dog stadig i det gamle udseende).

Endvidere gennemføres en visuel opdatering af Berlingskes valgsprog: "Ob fructus ardua Scandit", som indgår i avisens våbenskjold. Og med hjælp fra designbureauet E-Types er avisens skrifttype også blevet opdateret.

Om det nye Berlingske-univers siger Lisbeth Knudsen:

"Medieforbruget ændrer sig så dramatisk i disse år, at der skal mere til end nogle årlige justeringer af avisens indhold og design, eller, at man blot tilføjer nogle af de nye digitale tilbud på web, mobil, smart phones og såkaldte tablets eller tavle-pc'er som iPad. Journalistikken skal udvikles til det nye mediebillede, og avisens rolle er på ingen måde udspillet."

Hun mener avisen kan få nyt liv, hvis man udvikler dens særlige egenskaber og kvaliteter: Det vil blandt andet sige det professionelt prioriterede nyhedsoverblik, læseoplevelsen, den nye viden, den tankevækkende debat, dybden og perspektivet.

"Men avisen skal fornys og tænkes ind i den nye digitale verden af muligheder for at gøre sig selv attraktiv og uundværlig for den moderne medieforbruger. For os handler journalistisk kvalitet om substans. Masser af substans," udtaler Lisbeth Knudsen.

Kommentar

Seneste nyheder

19/08/2014 | 10:08
Kerstin Bruun-Hansen
19/08/2014 | 09:45
Kerstin Bruun-Hansen
18/08/2014 | 13:37
Kerstin Bruun-Hansen
18/08/2014 | 12:50
Kerstin Bruun-Hansen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

CENTER FOR BOLIGSOCIAL UDVIKLING SØGER PRESSEMEDARBEJDER

Center for Boligsocial udvikling
Ansøgningsfrist: 08/09/2014

Finans søger nyhedsredaktør

JP/Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 27/08/2014

Pressekonsulent søges til Region Hovedstadens presseteam

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 22/08/2014

Kommunikationsmedarbejder med journalisterfaring

Århus Domprovsti
Ansøgningsfrist: 25/08/2014

Egnsredaktør til Vestkysten/Sydslesvig

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 20/08/2014

Grænseoverskridende nyhedsjæger til tophistorier

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 20/08/2014

VIDEOJOURNALIST

Aarhus Teater
Ansøgningsfrist: 27/08/2014

FOTOGRAF TIL SCANPIX

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 25/08/2014

Mediehuset Herning Folkeblad søger: Nyhedsredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 22/08/2014

Webredaktør til religion.dk og kristendom.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 20/08/2014