Berlingske Tidende får nyt navn

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.
03.01.2011 · 10:42

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.

Selv om Berlingske Tidende er kendt som netop Berlingske Tidende, så er bladtitlen langt fra en selvfølge. Da avisen første gang kom på gaden i 1749 hed avisen »Kiøbenhavnske Danske Post-tidender«. Siden blev det til »Berlingskes Politiske- og Avertissements Tidende« Og først i 1936 fik avisen navnet Berlingske Tidende.

Men i slutningen af januar er det altså slut. Fremover hedder avisen blot Berlingske.

Navneforandringen er i øvrigt ikke det eneste. Berlingske får tillige helt nye indholdstunge tillæg til den trykte avis. Blandt andet modtager læserne fremover også Berlingske Nyhedsmagasin.

Dertil kommer, at websitet skifter navn og design, og kan allerede nu læses på www.b.dk. (dog stadig i det gamle udseende).

Endvidere gennemføres en visuel opdatering af Berlingskes valgsprog: "Ob fructus ardua Scandit", som indgår i avisens våbenskjold. Og med hjælp fra designbureauet E-Types er avisens skrifttype også blevet opdateret.

Om det nye Berlingske-univers siger Lisbeth Knudsen:

"Medieforbruget ændrer sig så dramatisk i disse år, at der skal mere til end nogle årlige justeringer af avisens indhold og design, eller, at man blot tilføjer nogle af de nye digitale tilbud på web, mobil, smart phones og såkaldte tablets eller tavle-pc'er som iPad. Journalistikken skal udvikles til det nye mediebillede, og avisens rolle er på ingen måde udspillet."

Hun mener avisen kan få nyt liv, hvis man udvikler dens særlige egenskaber og kvaliteter: Det vil blandt andet sige det professionelt prioriterede nyhedsoverblik, læseoplevelsen, den nye viden, den tankevækkende debat, dybden og perspektivet.

"Men avisen skal fornys og tænkes ind i den nye digitale verden af muligheder for at gøre sig selv attraktiv og uundværlig for den moderne medieforbruger. For os handler journalistisk kvalitet om substans. Masser af substans," udtaler Lisbeth Knudsen.

Kommentar

Seneste nyheder

03.05.2016 · 18:44

Nyt forlig får aviser til at vende Post Danmark ryggen

Jakob Albrecht
03.05.2016 · 12:31

Tv-folk i DR Videnskab undgår fyringer

Kerstin Bruun-Hansen
03.05.2016 · 10:47

Forfængelighedens fyrste

Esben Ørberg

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Fremtidens redaktør til Skjern-redaktionen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 16.05

Nyhedsvært til TV SYD

TV SYD
Ansøgningsfrist: 23.05

CHEFPRODUCER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 20.05

Kommunikationskonsulent

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 31.05

Illustreret Videnskab søger art director

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 17.05

DBU søger to kommunikationsprofiler

Dansk Boldspil-Union
Ansøgningsfrist: 16.05

TEKNIQ søger ny kommunikationschef

TEKNIQ
Ansøgningsfrist: 09.05

Kan du rykke vores kommunikation?

Vejdirektoratet
Ansøgningsfrist: 22.05

DR Nyheder søger erhvervsredaktør

DR
Ansøgningsfrist: 16.05

Alsidig journalist til SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 12.05

Redaktør og journalist

Kalaallit Nunaata Radioa
Ansøgningsfrist: 09.05

Journalist til Flensborg Avis TV

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 15.05

Redaktionsleder til DRs Velfærdsredaktion

DR
Ansøgningsfrist: 16.05

Redaktionsleder til TV SYD

TV SYD
Ansøgningsfrist: 17.05

REDAKTØR TIL STATION 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 09.05

Kristeligt Dagblad søger socialreporter

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 09.05

Nyt fra Kommunikationen.dk