Berlingske Tidende får nyt navn

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.
03.01.2011 · 10:42

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.

Selv om Berlingske Tidende er kendt som netop Berlingske Tidende, så er bladtitlen langt fra en selvfølge. Da avisen første gang kom på gaden i 1749 hed avisen »Kiøbenhavnske Danske Post-tidender«. Siden blev det til »Berlingskes Politiske- og Avertissements Tidende« Og først i 1936 fik avisen navnet Berlingske Tidende.

Men i slutningen af januar er det altså slut. Fremover hedder avisen blot Berlingske.

Navneforandringen er i øvrigt ikke det eneste. Berlingske får tillige helt nye indholdstunge tillæg til den trykte avis. Blandt andet modtager læserne fremover også Berlingske Nyhedsmagasin.

Dertil kommer, at websitet skifter navn og design, og kan allerede nu læses på www.b.dk. (dog stadig i det gamle udseende).

Endvidere gennemføres en visuel opdatering af Berlingskes valgsprog: "Ob fructus ardua Scandit", som indgår i avisens våbenskjold. Og med hjælp fra designbureauet E-Types er avisens skrifttype også blevet opdateret.

Om det nye Berlingske-univers siger Lisbeth Knudsen:

"Medieforbruget ændrer sig så dramatisk i disse år, at der skal mere til end nogle årlige justeringer af avisens indhold og design, eller, at man blot tilføjer nogle af de nye digitale tilbud på web, mobil, smart phones og såkaldte tablets eller tavle-pc'er som iPad. Journalistikken skal udvikles til det nye mediebillede, og avisens rolle er på ingen måde udspillet."

Hun mener avisen kan få nyt liv, hvis man udvikler dens særlige egenskaber og kvaliteter: Det vil blandt andet sige det professionelt prioriterede nyhedsoverblik, læseoplevelsen, den nye viden, den tankevækkende debat, dybden og perspektivet.

"Men avisen skal fornys og tænkes ind i den nye digitale verden af muligheder for at gøre sig selv attraktiv og uundværlig for den moderne medieforbruger. For os handler journalistisk kvalitet om substans. Masser af substans," udtaler Lisbeth Knudsen.

Kommentar

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01