Berlingske Tidende får nyt navn

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.
03.01.2011 · 10:42

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.

Selv om Berlingske Tidende er kendt som netop Berlingske Tidende, så er bladtitlen langt fra en selvfølge. Da avisen første gang kom på gaden i 1749 hed avisen »Kiøbenhavnske Danske Post-tidender«. Siden blev det til »Berlingskes Politiske- og Avertissements Tidende« Og først i 1936 fik avisen navnet Berlingske Tidende.

Men i slutningen af januar er det altså slut. Fremover hedder avisen blot Berlingske.

Navneforandringen er i øvrigt ikke det eneste. Berlingske får tillige helt nye indholdstunge tillæg til den trykte avis. Blandt andet modtager læserne fremover også Berlingske Nyhedsmagasin.

Dertil kommer, at websitet skifter navn og design, og kan allerede nu læses på www.b.dk. (dog stadig i det gamle udseende).

Endvidere gennemføres en visuel opdatering af Berlingskes valgsprog: "Ob fructus ardua Scandit", som indgår i avisens våbenskjold. Og med hjælp fra designbureauet E-Types er avisens skrifttype også blevet opdateret.

Om det nye Berlingske-univers siger Lisbeth Knudsen:

"Medieforbruget ændrer sig så dramatisk i disse år, at der skal mere til end nogle årlige justeringer af avisens indhold og design, eller, at man blot tilføjer nogle af de nye digitale tilbud på web, mobil, smart phones og såkaldte tablets eller tavle-pc'er som iPad. Journalistikken skal udvikles til det nye mediebillede, og avisens rolle er på ingen måde udspillet."

Hun mener avisen kan få nyt liv, hvis man udvikler dens særlige egenskaber og kvaliteter: Det vil blandt andet sige det professionelt prioriterede nyhedsoverblik, læseoplevelsen, den nye viden, den tankevækkende debat, dybden og perspektivet.

"Men avisen skal fornys og tænkes ind i den nye digitale verden af muligheder for at gøre sig selv attraktiv og uundværlig for den moderne medieforbruger. For os handler journalistisk kvalitet om substans. Masser af substans," udtaler Lisbeth Knudsen.

Kommentar

Seneste nyheder

30.06.2016 · 16:01

Euroman vinder prisen for bedste magasindesign 2015

Rasmus Barlag
30.06.2016 · 11:38

»Det er den mørkeste dag i mit professionelle liv«

Rasmus Barlag
30.06.2016 · 10:54

TV3 Sport hapser sportschef fra BT

Jørgen Skadhede
30.06.2016 · 09:04

DJ: Luxleaks-dom kan skræmme whistleblowere til tavshed

Jørgen Skadhede

Seneste jobopslag

DJ søger medarbejder til salg og markedsføring

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 12.08

Ledende pressesekretær til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Ansøgningsfrist: 21.07

Pressechef til Transport- og Bygningsministeriets departement

Transport- og Bygningsministeriet
Ansøgningsfrist: 14.08

Taleskriver til Transport- og Bygningsministeriets departement

Transport- og Bygningsministeriet
Ansøgningsfrist: 14.08

Kreativ projektleder til Politikens Forlags marketingafdeling

Politikens forlag
Ansøgningsfrist: 10.07

Tilrettelægger til DR Dokumentar

DR
Ansøgningsfrist: 08.08

Digital krumtap til Kontant

DR
Ansøgningsfrist: 06.07

KNR Radio søger skarp journalist

Grønlands Selvstyre
Ansøgningsfrist: 06.07

Qanorooq søger to nye medarbejdere

Grønlands Selvstyre
Ansøgningsfrist: 04.07

Bureaubiz søger iderig journalist med drive

bureaubiz
Ansøgningsfrist: 24.07

Nyhedsvært og tv-journalist på TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 18.07