4. maj 2015
BLOG
Øjvind Hesselager:
Sidste tur til Skatteøen?

Berlingske Tidende får nyt navn

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.
03/01/2011 | 10:42

Onsdag den 26. januar vil Berlingskes læsere og brugere vågne op til et helt nyt Berlingske-univers. Blandt andet får avisen ny titel.

Selv om Berlingske Tidende er kendt som netop Berlingske Tidende, så er bladtitlen langt fra en selvfølge. Da avisen første gang kom på gaden i 1749 hed avisen »Kiøbenhavnske Danske Post-tidender«. Siden blev det til »Berlingskes Politiske- og Avertissements Tidende« Og først i 1936 fik avisen navnet Berlingske Tidende.

Men i slutningen af januar er det altså slut. Fremover hedder avisen blot Berlingske.

Navneforandringen er i øvrigt ikke det eneste. Berlingske får tillige helt nye indholdstunge tillæg til den trykte avis. Blandt andet modtager læserne fremover også Berlingske Nyhedsmagasin.

Dertil kommer, at websitet skifter navn og design, og kan allerede nu læses på www.b.dk. (dog stadig i det gamle udseende).

Endvidere gennemføres en visuel opdatering af Berlingskes valgsprog: "Ob fructus ardua Scandit", som indgår i avisens våbenskjold. Og med hjælp fra designbureauet E-Types er avisens skrifttype også blevet opdateret.

Om det nye Berlingske-univers siger Lisbeth Knudsen:

"Medieforbruget ændrer sig så dramatisk i disse år, at der skal mere til end nogle årlige justeringer af avisens indhold og design, eller, at man blot tilføjer nogle af de nye digitale tilbud på web, mobil, smart phones og såkaldte tablets eller tavle-pc'er som iPad. Journalistikken skal udvikles til det nye mediebillede, og avisens rolle er på ingen måde udspillet."

Hun mener avisen kan få nyt liv, hvis man udvikler dens særlige egenskaber og kvaliteter: Det vil blandt andet sige det professionelt prioriterede nyhedsoverblik, læseoplevelsen, den nye viden, den tankevækkende debat, dybden og perspektivet.

"Men avisen skal fornys og tænkes ind i den nye digitale verden af muligheder for at gøre sig selv attraktiv og uundværlig for den moderne medieforbruger. For os handler journalistisk kvalitet om substans. Masser af substans," udtaler Lisbeth Knudsen.

Kommentar

Seneste nyheder

30/04/2015 | 14:13
Lotte Kirkeby
30/04/2015 | 14:12
Andreas Marckmann Andreassen
30/04/2015 | 14:00
Anonymous (ikke efterprøvet)

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Metropol søger talentfuld Social Media Manager

Professionshøjskolen Metropol
Ansøgningsfrist: 20/05/2015

Tilrettelæggere til Tema & Reportage, DR Kultur

DR
Ansøgningsfrist: 26/05/2015

Studentermedhjælper med fokus på sociale medier

DM – Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 22/05/2015

Informationschef

SBS Discovery Media ApS
Ansøgningsfrist: 21/05/2015

Ny stilling som kommunikationschef på Svendborg Gymnasium & HF

Svendborg Gymnasium & HF
Ansøgningsfrist: 26/05/2015

To stillinger på Fagbladet FOA: Redaktionschef

FOA
Ansøgningsfrist: 05/05/2015

Magisterbladet søger digital redaktør

DM – Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 12/05/2015

Direktør - Danske Professionshøjskoler

Danske Professionshøjskoler
Ansøgningsfrist: 13/05/2015

Kristeligt Dagblad søger: Digital redaktionssekretær

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 04/05/2015