ORØ. Opvokset i en dødsfælde er rubrikken på Journalistens bagside den 28. april. Her fortæller journalist Lasse Meldgaard Bloch om, hvordan han oplever artiklerne i B.T. og Ekstra Bladet om Orø Østre Færgeleje, hvor tre biler i dette forår kørte i vandet. To mænd i den ene bil druknede.
Bloch, som er vokset op på Orø ved 'verdens fredeligste færgeleje', ser det lidt anderledes og skriver: »Helt frem til slutningen af marts 2007 lurede dødsfælden,« og »efter 45 års venten slog den så endelig til og krævede sine første ofre.« Han fortsætter: »Det er godt nok første gang siden 1991, at nogen er kørt i vandet.« »Men når der nu kun er omkring 300.000 bilister, som passerer stedet om året, så siger den statistik jo ingenting.«
Formentlig er turen i vandet i 1991 min. Jeg kørte i Orø Østre Færgehavn søndag aften den 2. december 1990 ved 23-tiden. Jeg blev klar over, at hvis jeg skulle ud, skulle det være nu og gennem vinduet. Ud kom jeg. Ud og op.
Den 3. december 1993 ved 19-tiden kørte endnu en bilist i vandet på Orø. Også hun holdt panikken stangen og kom ud ved en utrolig kraftanstrengelse.
Endvidere oplyser overfartslederen, som det ses af et svar fra den 16. juni 1992 fra Holbæk Kommune via Trafikministeriet: – »siden færgeselskabets start i juli 1962 havde der været fire-fem uheld med biler, der var kørt i vandet. Heraf en bil med fire personer, hvoraf en druknede.«
Bliver det ikke efterhånden cirka ti alvorlige ture i havnen?
»300.000 bilister … så siger den statistik jo ingenting.«
Nej, for det er ikke let at få oplysninger om, hvor mange der er kørt i vandet ved færgelejerne, eller hvor mange der egentlig er druknet her. Færge og færgelejer var omfattet af enten Holbæk eller Roskilde amters politikredse og kommuner. Og det gør det heller ikke lettere for hverken oplysninger eller sikkerhed, at færge og færgeområder er privatejede. For eksempel foreslog jeg, at der blev opsat bom med lys, så man klart kunne se, hvor man skulle stoppe.
Svaret: »Færgeselskabet ønsker ikke at få opsat bomme på tværs af vejen, der vil besværliggøre til- og frakørslen til færgerne.«
Du skriver 'den første dødsulykke efter 45 års venten', Lasse Meldgaard Bloch. Det er lidt anderledes.
1