Test: Giver virtual reality mening for journalister?

Er virtual reality virkelig fremtidens reportageværktøj? Journalisten har undersøgt, om der er noget om hypen. Se unikke optagelser af, hvordan Journalistens udsendte selv reagerer

Amerikanske mediechefer har udråbt virtual reality som mediebranchens næste store reportage-teknologi, ligesom Danmarks Radio er hoppet på vognen.

Men hvor godt virker virtual reality som journalistisk fortællemedie anno 2016?

Dét tog Journalistens udsendte på besøg i virtual reality for at finde ud af. Og konklusionen er todelt: På den ene side giver virtual reality dig virkelig oplevelsen af at være et andet sted.

»Når du har 20 flygtningebørn rundt om dig, som står der med deres fuldstændig umiddelbare reaktioner og ansigter, så er det bare en helt anden emotionel oplevelse end at se det på en skærm,«  lød det for eksempel, efter den udsendte havde været på virtuelt besøg i en flygtningelejr.

Men det er også en ung teknologi, der har sine primitive sider.

Resten af dommen kan du se her, hvor vi har filmet Journalistens udsendtes reaktioner.

Thomas vurderer VR for Fagbladet Journalisten on Vimeo.

Fotograf: Sune Gudmundsson

2 Kommentarer

Svend Erik Sokkelund
16. MARTS 2017
Jammen, det' da billigt at
Jammen, det' da billigt at lege med, så det er bare at gå i gang. De, der vinder kunderne, er dem, der først får flair for at håndtere mediet og får en forståelse af, hvad det kan.
Peter Thornvig, DJ:Fotograferne.
26. SEPTEMBER 2016
Spørgsmålet kunne også have
Spørgsmålet kunne også have været stillet mere naturligt i forhold til DJS forskellige fotografer, der både som koncept, teknik og i billeder vil være en oplagt partner på VR.