Guide: Sådan kommer du i gang med virtual reality

En ny bølge af kameraer, der kan filme i 360 grader, er ankommet. Nogle af dem egner sig bedst til at optage video til smartphones – andre til full blown virtual reality-produktioner. Her er en guide til begge dele

Det eneste, det kræver at optage video i 360 grader, er et kamera til omkring 3.000 kroner og en app på telefonen. Og de billige kameraer bliver brugt flittigt af de danske netaviser til at optage video til traditionelle skærme.

Men hvis videoerne skal udfylde hele synsfeltet i virtual reality headsets, kræves langt dyrere kameraer, som helst skal filme stereoskopisk – altså i tre dimensioner.

Som Journalisten har vist de seneste dage, er teknologien på vej frem i USA og i Danmark og vurderes af eksperter at slå afgørende igennem inden for 5-10 år

Her er en lynguide til video i 360 grader, baseret på råd og vejledning fra tre eksperter:

Anders Holck, der arbejder med 360 graders kameraer og virtual reality-udstyr hos kamera-udlejningsfirmaet Red Rental.

Christopher Schnoor, videojournalist ved DR Historie og Tro og teknisk ansvarlig for DR’s første virtual reality produktioner.

Mitch Gelman, der arbejder med virtual reality som fellow ved det Washington-baserede Newseum og produktionshuset Teleport Media. Stod tidligere i spidsen for USA Today’s virtual reality-eksperimenter – som vicepræsident for Product-afdelingen hos mediegiganten Gannett.

Bemærk, at virtual reality-feltet udvikler sig lynhurtigt. Bemærk også, at kameraerne kan lejes – man behøver eksempelvis ikke at ofre 60.000 dollar, hvis man vil lege med Nokias topmodel.

Hvis du vil se noget af det bedste, nutidens udstyr kan præstere i dag, så klik ind på kameraproducenten Jaunts hjemmeside og vælg at afspille i den højest tilgængelige opløsning. Funktionen er tilgængelig via Googles Chrome-browser. Hvis du vil se videoerne i virtual reality, kan du hente Jaunts app til de mest populære virtual reality-platforme: Oculus, HTC Vive, Android, Gear VR og iOS.

1. Skaf et kamera

Det første, man skal gøre, er at anskaffe sig et kamera. Men der er stor forskel. Nogle optager i 2D, andre i 3D. Nogle har stereomikrofoner indbygget, andre optager i retningsbestemt sorround sound. Og så svinger prisen mellem 3.000 kroner og 60.000 dollar. Her er nogle af de modeller, der er mest populære for øjeblikket.

Discountmodellerne

Hvis man vil eksperimentere med video til traditionelle skærme uden at betale en bondegård, er følgende to modeller interessante. Bemærk, at optagelserne også kan bruges til virtual reality headsets, men kvaliteten er for lav, til at det for alvor giver mening, forklarer alle de eksperter, Journalisten har talt med. Mitch Gelman anbefaler dog, at man starter med at eksperimentere med eksempelvis et Ricoh Theta S til flade skærme – for at få en fornemmelse for optageteknikkerne.

Samsung Gear 360

Producent: Samsung

Antal linser: 2

Optager i 360 grader

3D? Nej, kun 2D

Frame rate: 30 FPS

Opløsning: 4K, spredt over 360 grader

Lyd: Optager i stereo

Indkøbspris: Omkring 3.000 kroner

Bemærk: Kræver en high end Samsung-telefon for fuld funktionalitet.

—                                     

Ricoh Theta S

Producent: Ricoh

Antal linser: 2

Optager i 360 grader

3D? Nej, kun 2D

Frame rate: 30 FPS

Opløsning: Full HD, spredt over 360 grader

Lyd: Optager i stereo

Indkøbspris: Omkring 3.000 kroner 

Mellemklassen

Hvis man skal bruge en kvalitet, der er god nok til virtual reality headsets, anbefaler både Christopher Schnoor, Anders Holck og Mitch Gelman, at man benytter et GoPro-setup, hvor minimum seks GoPro-kameraer er sat sammen og peger i forskellige retninger.

De første GoPro-systemer – hovedsageligt systemer, som folk selv fabrikerede på 3D printere – havde det problem, at kameraerne skulle betjenes hver for sig. Men GoPro har lanceret en ny serie af kamerasystemer, hvor hele systemet kan betjenes på én gang – via et ’master camera’. Det første af disse systemer er GoPro Omni.

GoPro Omni

Producent: GoPro

Antal linser: 6

Optager i 360 grader

3D? Nej, kun 2D

Frame rate: 60 FPS

Opløsning: 8K, spredt over 360 grader

Mikrofoner: Ikke indbygget

Indkøbspris: 5.000 dollar hos GoPro 

Topmodellerne

Hvis du vil optage virtual reality-video i tre dimensioner og topkvalitet, skal du for øjeblikket betale i dyre domme. I branchen betragtes Nokias Ozo-kamera til 60.000 dollar aktuelt som en af de mest pålidelige modeller.

Ozo

Producent: Nokia

Antal linser: 8

Optager i 360 grader

3D? Ja

Frame rate: 30 FPS

Opløsning: 10K, fordelt over 360 grader

Lyd: Optager i retningsbestemt sorround sound

Indkøbspris: 60.000 dollar 

Jaunt One

Producent: Jaunt

Antal linser: 24

Optager i 360 grader

3D? Ja

Frame rate: 60 FPS

Opløsning: 8K, fordelt over 360 grader

Lyd: Optager i retningsbestemt sorrund sound

Indkøbspris: Ukendt 

Fremtiden: Stereoskopisk 360-video for 799 dollar

En lang række producenter er på vej med nye 360 graders kameraer. Et af dem – Vuze – kommer til oktober og gør det muligt at optage stereoskopisk video til en brøkdel af de nuværende priser. Bemærk dog, at kvaliteten ikke er på niveau med eksempelvis Nokia Ozo.

Vuze

Producent: HumanEyes

Består af 8 linser

Optager i 360 grader

3D? Ja

Opløsning: 8K, fordelt over 360 grader

Mikrofoner: Optager i stereo

Pris: 799 dollar 

Bemærk: Afhængig af, hvilket kamera du køber, kan du enten holde det i hånden, anskaffe et stativ eller sætte det fast på en drone.

2. Videoen skal ’stitches’ og klippes

Stitchingen

Når videoen er optaget, skal inputtet fra de mange linser sættes sammen til én kugleformet video. Dette kaldes ’stiching’. Flere kamera-producenter tilbyder software, der kan gøre dette automatisk. Køber man et Samsung Gear 360-kamera, følger der eksempelvis en app med, som kan stitche videoen på telefonen. Køber man GoPros systemer, kan man benytte Kolors software, kaldet Autopano Video, der også stitcher automatisk. Nokia tilbyder også software, der kan stitche materialet.

Ifølge Christopher Schnoor kan de fleste journalister – efter omtrent en halv dags arbejde – få et resultat ud, der fungerer. Men han fortæller også, at det – med det software, der aktuelt er på markedet – kræver kyndigt, manuelt arbejde at få stitchingen til at tage sig professionelt ud.

Klippearbejdet

Man kan klippe og redigere stereoskopisk video i 360 grader via Adobes populære klippesoftware, Premiere. Det kan du få mere at vide om her

3. Upload videoen til den rette platform

Der findes forskellige måder at dele 360 graders video på, både på traditionelle skærme og i virtual reality headsets. De to mest populære og fleksible platforme indtil videre er Facebook og YouTube. Bemærk dog, at der endnu ikke findes en platform, der understøtter mere end én type af headsets, men det kan løses ved at udvikle en app i flere versioner, på samme måde, som man kan udvikle en app til iOS og Android.

Facebook

På Facebook kan man nemt uploade video i 360 grader. Videoerne kan ses i traditionelle browsere og smartphones, men kun i én type af headsets, nemlig Samsungs såkaldte Gear-headsets. Desuden kan man endnu ikke uploade stereoskopisk video på Facebook. Men mon ikke muligheden opstår – Facebook arbejder nemlig på et 360 graders kamera-system, der filmer i 3D via 17 linser.

Her er Facebooks guide til at uploade 360 graders videoer.

YouTube

På YouTube er upload-processen også ganske simpel. Og her kan man – modsat Facebook – både uploade video i 2D og 3D. Videoerne kan afspilles i 2D via traditionelle browsere og på smartphones, og de kan afspilles i 3D via Googles Cardboard-headsets. Bemærk, at en video, der uploades i 3D, afspilles i 2D på traditionelle skærme.

Her er YouTubes guide til at uploade 360 graders videoer.

Byg din egen app

Hvis man vil være sikker på, at en virtual reality-video kan ses på alle de headsets, der er på markedet, er det indtil videre nødvendigt at bygge sin egne app, som kan versioneres til de forskellige virtual reality-platforme. Det har flere amerikanske mediehuse gjort. Fx findes Discoverys app både til Google Cardboard og Oculus Rift.

Nye distributionskanaler er på vej

Ovennævnte løsninger er blot starten på det hele. Snart kommer en hel række nye distributionskanaler – efter alt at dømme – på banen. For eksempel er Google på vej med et helt nyt system til virtual reality headsets, kaldet Daydream.

Bemærk: God VR-video fylder ”helt vildt”

Virtual reality-video i højeste kvalitet kræver dog meget af både den hardware, der renderer videoen, og den hardware, der afspiller den. Christopher Schnoor forklarer:

»Dels vil det tage en rigtig stærk computer lang tid at rendere video optaget med et Ozo-kamera. Dels fylder det helt vildt. Og en film på tre-fire minutter, som er optaget med et Ozo-kamera, skal komprimeres rigtig meget, hvis det skal lægges ind på fx en Samsung-telefon.«

Dette – kombineret med den høje pris – er en af grundene til, at DR endnu ikke bruger de dyre kameraer, forklarer Christopher Schnoor.

 

0 Kommentarer