Skurke taler ud: Våben

Kasper Rasmussen brander den danske våbenproducent Terma som »en højteknologisk arbejdsplads, hvor vi kan løse komplicerede tekniske udfordringer med viden og ingeniørkunst«.

Kasper Rasmussen brander den danske våbenproducent Terma som »en højteknologisk arbejdsplads, hvor vi kan løse komplicerede tekniske udfordringer med viden og ingeniørkunst«.

Det vakte opsigt i forsommeren, da Terma havde leveret materiale til den amerikanske våbengigant Lockheed Martins PR-video. I en videosekvens bliver Østjylland angrebet af missiler fra Mellemøsten – indtil Lockheed Martins missilforsvarssystem afværger angrebet.

Sådan en video er godt PR-materiale i USA, men går ikke an i Danmark, fortæller Kasper Rasmussen, kommunikationschef i østjyske Terma A/S.
»Danmark er måske nogle gange decideret berøringsangst for at vise, hvad forsvarsmateriel kan blive brugt til. Det bliver jo altså brugt i krig,« siger Kasper Rasmussen, der kom til Terma i 1999 som virksomhedens første kommunikationsmedarbejder.

Han er oprindeligt uddannet socialrådgiver. Er rolig og sindig. Selv Termas produktion af en gunpod – en kulfiberkonstruktion, som rummer maskinkanonen på amerikanske kampfly – kan han afdramatisere, så man tror på ham. Når han skal præsentere sit job ved selskabelige lejligheder, siger han:
»Jeg er i Danmarks største forsvars- og rumfartsvirksomhed, og vi laver forskellige forsvarssystemer, der gør gavn for det danske forsvar, NATO og for sikkerheden. Vi skaber tryghed.«

Uden forhåndsviden er det svært at regne ud, hvad Terma laver. Hjemmesiden sender visuelle signaler om et fremtidselektronisk laboratorieunivers med slogans som 'Allies in innovation' og 'Your mission, our technology'.
Og Terma vil da også gerne fremstå som »en højteknologisk arbejdsplads, hvor vi kan løse komplicerede tekniske udfordringer med viden og ingeniørkunst,« fortæller Kasper Rasmussen.

Men Terma har også Justitsministeriets tilladelse til at fremstille krigsmateriel, og virksomheden producerer blandt andet 'militært selvbeskyttelsesudstyr', som det hedder. Herudover fremstiller Terma kommando-kontrolsystemer, radarsystemer og dele til flyindustrien.

Da Journalisten møder Kasper Rasmussen på firmaadressen i Aarhus-forstaden Lystrup, er han ved at gøre klar til messen Farnborough International Airshow i London, hvor cirka 1.800 internationale pressefolk dukker op.

Til messen skal Kasper Rasmussen og hans kolleger ikke mindst mingle. En stor del af kommunikationsarbejdet i Terma handler om at opbygge personlige relationer. For eksempel har en række danske forsvarsvirksomheder i løbet af showdagene et arrangement på den danske ambassade i London. Danmarks ambassadør er vært, men Terma og andre forsvarsvirksomheder inviterer gæsterne og betaler ambassaden for arrangementet.

Terma har år tilbage solgt F-16 udstyr til amerikanerne med Israel som slutbrugerland. Og Israel bruger kampfly mod palæstinenserne. Men Kasper Rasmussen mindes ikke, at Terma af den grund er blevet kritiseret voldsomt. I det hele taget synes han, retorikken har ændret sig.
»Jeg tror, at Danmarks deltagelse i internationale missioner har skabt større accept af, at Danmark selvfølgelig skal have et aktivt forsvar, for i de fleste sammenhænge kan man se et formål med det. For eksempel kan vi være med til at stoppe folkedrab.«

Mens Libyens tidligere leder Muammar Gaddafi stadig sad på magten i 2010, fik Terma et forhåndstilsagn fra det danske Justitsministerium om, at det danske firma måtte eksportere et system, der skulle indgå i det libyske luftforsvar. Den eventuelle handel skulle gå til et britisk firma, men havde det libyske forsvar som endelig aftager. Kort efter gik verdens militær selv ind i Libyen for at komme af med diktatoren.

Sådan en sag kan Kasper Rasmussen sagtens stå inde for:
»Vi er muligvis en af de mest kontrollerede og regulerede brancher. Alt, hvad vi producerer og eksporterer, kræver godkendelse af de danske myndigheder. Vi følger altid myndighedernes afgørelser.«

Er det ikke lidt nemt at lægge al etisk ansvar over på myndighederne?
»Nej. Det er en tryghed for os som virksomhed, at vi har de danske myndigheders accept af de ting, vi gør. Og nej, vi sætter os ikke i rundkreds og snakker om, hvorvidt vi kan lide styret i det ene eller det andet land, vi har handelsaftaler med. Det lader vi myndighederne om at bestemme.«

Du sidder jo langt fra de områder, hvor nogle af jeres produkter bliver brugt. Har du selv besøgt nogle af konfliktområderne?
»Nej, der har jeg jo ikke noget at komme efter. Når vi har leveret vores udstyr, giver vi måske teknologisk bistand efterfølgende, men ellers er vi jo ikke inde over det derefter,« siger Kasper Rasmussen.

 

MEDICIN
Kommunikationsvirksomheden Geelmuyden.Kiese havde sagt ja til at medvirke i artiklen og fortælle om deres strategiske rådgivningsarbejde for medicinalbranchen.
Geelmuyden.Kiese ønskede dog ikke at medvirke, da de blev orienteret om, at Terma A/S og Philip Morris medvirkede.
Da McDonald's sagde ja til at være med i artiklen, spurgte Journalisten igen Geelmuyden.Kiese, om de ville fortælle om deres rådgivning af medicinalbranchen.
Den henvendelse har Journalisten ikke fået svar på.

Modspil til Terma

Trine Sick, bestyrelsesmedlem i Center for Konfliktløsning – foto: PR-foto

»Vi er kritiske over for, at krig bliver et rygmarvssvar på konflikt. Våben ødelægger, og vi tror ikke på, at det fører til varig fred. Vi tror på andre måder at løse konflikter, og det er gennem dialog. Illustrativt kan man se på Stoltenbergs måde og Georges Bush's måde at håndtere krise og konflikt. Den ene insisterer på tolerance, den anden vil kampen og skaber bare en mere usikker verden.«

»Så vidt jeg kan se, er våben-og forsvarsindustrien kendetegnet ved dogmet 'den der lever stille, lever godt', når det kommer til kommunikation. Det står i modsætning til det typiske dogme 'synlighed er eksistens'. Vi ved meget lidt om industrien. Det kan både skabe et spillerum for dem, men det kan også føre til mytedannelse og fordomme over for branchen.«

18 Kommentarer

Lasse Meldgaard Bloch
23. AUGUST 2012
Re: Skurke taler ud: Våben

Hej Øjvind

I lige måde - og enig. Alle mine citater er jo snart røget ... ;-)

kh

Lasse

Øjvind Hesselager
23. AUGUST 2012
Re: Skurke taler ud: Våben

Kære Lasse

 Tak fordi du tager debatten. Respekt.

Hvis der skal blive noget tilbage til en artikel, skal vi vist stoppe her :-)

Mange venlige hilsner

Lasse Meldgaard Bloch
23. AUGUST 2012
Re: Skurke taler ud: Våben

Hej Morten

Tak for diagnosticeringen af min argumentation - og fordi du nåede helt igennem tråden :) Jeg er glad for, at du trods alt ikke finder, at jeg er pisten (vist nok jysk for stort set at være på gravens rand?).

Jeg kan desværre ikke indgå væddemålet du efterspørger, for det ville jeg tabe med et brag. Men når skolelæreren og alle de andre sidder med den opfattelse af verden, så er det jo fordi, det er den virkelighed, de får formidlet gennem medierne - og det gør de fordi journalister ved alt for lidt om medicinalbranchen og derfor blot hænger i gamle fordomme.

Og - og nu kører vi vist i ring - det er de fordomme, vi har sagt nej til at lege med på (ja ja, med nuancer, gode billeder, småtudende kommunikationskonsulenter og truttrut fallera).

For din pointe er netop super god. Hvis du spørger danskerne, så tror de fleste i dag, at medicinalbranchen sender dusinvis af læger til Barbados og fylder dem med sprut og cigarer. Men sådan er virkeligheden ikke, og det har den ikke været i rigtigt mange år.

Hvad de færreste uden for branchen ved er, at medicinalbranchen har måske landets strengeste og mest nærtagende tilsyn forvaltet af http://www.enli.dk/. Her er tale om en instans der langer bøder på tusinder af kroner ud til virksomhederne i Danmark, hvis de træder de mindste uden for stregen, hvilket betyder, at man dårligt kan forære en læge en kuglepen uden at det skal forbi Enli.

Det står der bare ikke noget om i medierne ...

kh

 Lasse

Morten Bruun
22. AUGUST 2012
Re: Skurke taler ud: Våben

Halløjsa for en debat og talelyst...

Lasse Bloch har en pointe, når han spørger, hvorfor Journalisten i tilfældet 'medicinalindustrien' har kontaktet et kommunikationsbureau i stedet for eksempelvis Novo.

Men derudover virker Lasse da lidt jamsk - jysk for småsyg - i sine argumenter. Jeg kan i hvert fald sagtens se og forstå 'ironien' bag rubrikken 'Skurke taler ud'. Den er godt set - og det er godt og lærerigt læsestof.

Lasse forklarer og forsvarer sig bl.a. med, at medicinalindustrien redder liv - og det er (forhåbentlig) aldeles rigtigt. Men jeg vil vædde en flaske hostesaft (subsidiært rødvin) med, at Lasse mindst en gang har deltaget i en konformation el. lignende, hvor borddamen - muligvis fordomsfuldt og med stor sandsynlighed skolelærer - har konfronteret ham med, at medicinaindustrien er en flok hjerteløse banditter, der kun spekulerer i profit, kæmper imod billige kopipræparater og lokker allehånde læger med på luksusophold blot for at promovere den nyeste hovedpinepille.

Det havde været spændende at få den vinkel med. Men jeg håber da, at Øjvind tager imod Lasses tilbud om en konsultation...

Vh/

Morten   

Lasse Meldgaard Bloch
22. AUGUST 2012
Re: Skurke taler ud: Våben

Hej Øjvind

Jamen jeg vil da ikke afvise, at jeg potentielt bare er tykhovedet og ikke fatter jeres subtile nuancer. At billederne er karrikerede er dog sluppet igennem slusen, og min påstand er ikke, at jeres tema fuldstændigt kategorisk udstiller de medvirkende som skurke.

Min påstand er, at I grundlæggende ville putte vores arbejde for medicinalindustrien i en skurke-kasse, fordi det er sådan, I ser det som journalister - og det mener jeg er en fordom. Hvis sprechstallmeisteren i cirkus annoncerer en klovn, så er det sgu svært at overbevise publikum om, at man ikke er det, når man kommer ind i teltet. Selv om der bliver viftet med arme og ben, og blinket med et halvt øje, så blev der stadig råbt "klovn".

I øvrigt svarede du aldrig på, hvorfor I valgte tre selvstændige virksomheder til de tre artikler, men gik til et konsulentbureau i den sidste. Hvorfor gik I ikke til eksempelvis Novo Nordisk, da vi sagde nej? Det er trods alt Danmarks største medicinalvirksomhed, der tjener 90 millioner om dagen på at sælge medicin. Det svarer vel nogenlunde til, hvad vi hos GK ville tjene på konsulentydelser for medicinalbranchen på 20 år. 

Det skulle vel ligge lige for, når I har landets største producent af våbensystemer, landets største fastfood-kæde og en af verdens største tobaksproducenter ...

kh

Lasse

 

Flere