search

SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Journalistuddannelsen på Syddansk Universitets avis Lixen har lavet en undersøgelse blandt de nystartede studerende. Der er en overvægt af Politiken-læsere, venstreorienterede og ikke-rygere.

Journalistuddannelsen på Syddansk Universitets avis Lixen har lavet en undersøgelse blandt de nystartede studerende. Der er en overvægt af Politiken-læsere, venstreorienterede og ikke-rygere.

September måned betyder studiestart for en masse unge. På journalistuddannelsen på Center for Journalistik på Syddansk Universitet har avisen Lixen lavet en undersøgelse blandt de nye studerende, der kan give et bud på, hvordan fremtidens journalister ser ud.

Blandt de mest opsigtsvækkende resultater er, at over halvdelen svarer, at de oftest læser Politiken. Berlingske og Jyllands-Posten deler andenpladsen, mens kun én procent foretrækker B.T.

Lige knap hver tredje stemte på SF ved Europaparlamentsvalget før sommerferien. Lægger man stemmerne på Socialdemokraterne og Radikale Venstre til, har oppositionen flertal blandt de nye studerende.

Ikke-rygerne er dominerende med 65 procent af stemmerne. Kaffedrikkeri er mere udbredt, da hele 68 procent dagligt nyder mindst én kop.

Hele 93 procent interesserer sig for politik, som altså er mere populært end sladder, der kun fanger 73 procents interesse.

Undersøgelsen er lavet blandt 70 nye studerende på årets rustur.

Kommentarer
18
Christian Barfoed
06.09.09 19:05
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Hej,

 

He-he - deja vu. Sådan var det  også da jeg gik på DJH for snart 25-30 år siden - og sådan er det sgu' sikkert på de fleste uddannelsesinsitutioner (måske med undtagelse af CBS ?):-).

Hvordan er det mundheldet går.......hvis ikke man er socialist (og Politiken-læser. De studerende er i hvert fald blevet ærligere. I min tid PÅSTOD de fleste af os det var Informeren eller Weekendavisen, vi læste:-))  når man er 20, har man ikke noget hjerte. Hvis man stadig er det, når man er 40, har man ikke nogen hjerne.........:-)

 

vh Chr. Barfoed, B.T.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Preben Nielsen
06.09.09 20:58
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere
Hmmm. Hvis de journaliststuderende synes, at menighedsbladet Politiken - det ikke just er kendt for sine nyheder - er den bedste avis, så ser fremtiden for dansk presse mørk og kedelig ud.
Fremhævet af Journalisten
Lise Rasmussen
07.09.09 17:06
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Åhh, hvor er det dog morsomt. Erik Albæk fra SDU har igen og igen og igen hævdet at de studerende nede hos ham ikke var specielt venstreorienterede.

Og det er jo urkomisk, når nu de studerende igen og igen og igen selv siger at "jo vi er ræverøde ligesom alle vores venner - mangfoldighed, originalitet og selvstændigt tænkende er kodeordene"

Og Politiken. Hvor herligt. Lad os dog læse en avis der mener det samme som os. En avis der har besluttet at stoppe med nyhedsformidling og i stedet lave en daglig omgang meningsmageri/kommentarer eller som man kalder det sydpå; propaganda

Hvorfor skal de unge pus dog også udsætte sig selv for besværet med at læse noget fra nogen man er uenige med, eller besværet med at producere journalistik om nyheder. Det er lettere at skrive klummer med sine personlige meninger og erfaringer. Bare man kan kalde sig journalist - for det er der f.... i - og penge naturligvis, og så kan man moralisere, uden besværet med selv at skulle gøre en indsats. 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
07.09.09 18:18
Nej, journaliststuderende er repræsentative

Jeg beklager, at jeg må dementere denne sædvanlige selvsvingshistorie IGEN IGEN. 

"De kommende journalister er ret repræsentative i forhold til andre danskere på deres egen alder
og med samme baggrund."  Det viser resultaterne fra den hidtil mest omfattende spørgeskemaundersøgelse af samtlige danske journaliststuderende.

Læs selv undersøgelsen her i Journalistica nr. 1, 2009.

Iøvrigt har Journalisten også selv skrevet om det.

Øv, øv og øv igen, nu havde 180 grader ellers lige fået noget at skrive af, så deres læsere kan blive styrket i deres tro, og i morgen kommer politikerne og vil have DR til at sende noget mere højreorienteret fjernsyn, så vi får balance i tingene.

Så deeeet...

Med venlig hilsen

Lene Rimestad

Fremhævet af Journalisten
Sophie Bremer
07.09.09 18:28
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Kære Lise
Det er da rart, at du gider læse en artikel, som de studerende, som du nærmest beskriver som uden hjerne, i første omgang har skrevet og som journalisten venligt refererer.  - Lidt må vi da kunne byde på, når du alligevel også gider bruge tid på at kommenterer det. Du burde komme forbi og besøge os på SDU og se at vi hverken sidder i rundkreds eller ryger fælles hash. Det lyder som om, at du trænger til at få lidt luft og forhåbenligt få ryddet ud i dine mange fordomme om os - du er velkommen - eller er det nemmere at moralisere, uden besværet med selv at skulle gøre en indsats?

Sophie Bremer
SDU

Fremhævet af Journalisten
Andreas Langaa
07.09.09 19:19
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Att:: Lise Rasmussen

Hvem er du, og hvilke forudsætninger har du for at deltage i denne debat? Og hvad bygger du dine fordømmende udsagn på? Det ville være passende, hvis du gav dig til kende, så det står klart, hvilke aktører der udtaler sig i debatten. Og det ville vise et vist format.

 Mvh Andreas Langaa, journaliststuderende på SDU

Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
07.09.09 19:40
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Hej,

Altså, der er jo ikke så meget at dementere, Lene, for Lixens historie, som er baseret på svar fra 70 SDU-studernde viser at 31 procent af dem stemte på SF ved EU-valget, og at 52 procent læser Politiken.

Og hvad så......jeg ville da være meget mere bekymret hvis unge studerende på et humanistisk studie, som man jo nok må kalde journalist-studiet, IKKE fortrinsvis var venstreorienterede (deres valg af foretrukkent medie er muligvis lidt konventionelt og meget traditionelt, men det burde nu ikke kunne give  anledning til bekymring).....

 Det er jo sådan, at de fleste af studerende ret gerne vil have arbejde når de er færdige, og de arbejdspladser hvor man kan propagandere frit for en venstreorienteret holdning, er meget få og lønner dårligt.

Det er også sådan, at rigtigt mange ændrer politisk holdning når de går fra at være SU-afhængige studerende til - for manges vedkommende - at være forholdsvis vellønnede mennesker med familie, ejerbolig og nødvendige fradrag.

Så vær dog stolt af at det er som det er -  og skulle vi så ikke blive enige om at diskussionen af DR's journalistik ikke har noget med de journaliststuderendes politiske observans at gøre. Det er altså æbler og pærer, venner :-)

 

vh Chr. Barfoed, B.T.

  

 

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
07.09.09 19:41
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Herregud. Naturligvis - og heldigvis - har også journalister holdninger til tingene, og det er vist ingen nyhed, at den politiske vægt - også blandt uddannede - ligger mere mod venstre end hos befolkningen som helhed.

Men det får hverken regeringen til at vakle, og det standser ikke socialdemokraternes regelmæssige klynken over, at den borgerlige presse er på nakken af bevægelsen. For i virkelighedens verden bliver tingene nok vægtet ok hen ad vejen, og de nødvendige spørgsmål bliver stillet. Politikere med mindreværdskomplekser slipper vi sikkert heller ikke for lige med det samme, og godt for det. Hellere lidt usikkerhed i kanten end kvalmende fuldkommenhed.

Journalisternes magt er ikke større end som så, og den bliver mindre for hver dag der går. Og på trods af det angiveligt højrøde DR, og et kuld SDU-journalister, der hylder Helle og vælger Villy, får det næppe en borgerligt ledet regering til at vakle lige med det samme.

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Michelle Arrouas
08.09.09 07:31
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Jeg synes der mangler noget nuance i debatten. 

I spørgeskemaet framgår det, at vi journaliststuderende oftest læser Politiken. Det betyder altså ikke, at vi ikke læser andet. For det første er jeg overbevist om, at næsten samtlige studerende tager et kig på de fleste avisers hjemmesider hver dag. Vi går på en flermedial uddannelse, og som så mange unge bruger vi mange timer på nettet . Det var en af mine medstuderende, der på Facebook postede linket til den version af denne artikel, det liberale site 180 grader har lavet. Altså må vedkommende have kigget forbi. 

For det andet får vi leveret et antal gratis aviser til uddannelsen dagligt, som hver dag forsvinder med forrygende hast. Og her taler vi  om Jyllands-Posten, Berlingske såvel som Politiken. I det hele taget er der jo færre og færre, der abonnerer på aviser, og når vi som studerende kan få både papiraviserne og netnyhederne gratis, kan jeg godt forstå, at det er de færreste der kaster resterne af deres SU i et abonnement.

Endelig vil jeg mene, at Politiken er en avis på niveau med Berlingske og JP. Lise Rasmussen, du skriver at Politiken har droppet nyhedsformidlingen. Jeg er uenig med dig: jeg mener netop at avisen gør meget ud af at formidle. Artiklerne bliver leveret som mere end bare nyheder, der kommer baggrund på historierne. Den viden har vi som journaliststuderende brug for.

Og det kan godt være, at avisen ikke har taget en Cavling for en eller anden kæmpe nyhedshistorie de sidste par år, men hver uge afslører avisen mange mindre historier; i går var de fleste nyhedsudsendelser eksempelvis fyldt med Politikens historie om, at politibetjente drikker gratis kaffe i en 7/11. Derudover leverer avisen landets måske bedste kulturdækning og jeg mener, at deres udlandssektion er fremragende.

Derfor holder jeg Politiken. Men jeg holder også Berlingske, Børsen, Information og Intl. Herald Tribune. Politiken er min "stamavis", hvis jeg kun har tid til at læse én avis en given dag, så er det den. Men jeg orienterer mig dagligt i andre aviser. For i modsætning til dig, Lise Rasmusen, så kaster jeg ikke tomme fordomme ud på et debatforum; jeg giver mine fordomme modstand ved at orientere mig bredt.

Med venlig hilsen

Michelle Arrouas, journaliststuderende ved SDU 

Fremhævet af Journalisten
Michelle Arrouas
08.09.09 07:54
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere
fremgår, ikke framgår
Fremhævet af Journalisten
Lars Mærsk
08.09.09 10:22
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Tænk at flertallet af de journalist-studerende vælger et viewpaper som Politiken frem for et newspaper.

Undersøgelsen dokumenterer, hvad vi godt anede i forvejen:  Journalisterne har en så ensidig og voldsom politisk slagside, at der kun er meget lidt plads til mangfoldighed. Men jeg kan forstå på Lene Rimestad, at mangfoldighed er et skældsord på journalistelev-anstalterne?

Problemet med den socialistiske overrepræsenation er, at den dominerer puclic service stationer som Danmarks Radio, der har en tidligere Land og Folk redaktør soim "læsernes redaktør". Han burde repræsentere licentsbetalernes interesser, men mener i stedet, at han er hans opgave at være venstreorienteret smagsdommer. Senest dokumenteret med hans voldsomme kritik af BTs afsløring af præsten Ramsdal, der er et jjournalistisk scoop, men i Mollerups øje forkastelig, fordi det er "skjult kamera". Øh, hvem er det nu lige, der lselv aver en masse "skjult kamera"...?

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Sofie Bak
08.09.09 19:18
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Skønt at kunne bidrage til at sætte gang i debatten. Jeg vil nu lige sætte lidt fakta på plads, inden I dykker længere ned i diskussionen. I surveyen blev de journaliststuderende spurgt, hvad de stemte til Europaparlamentsvalget, ikke til folketingsvalget. Ingen kan vide, hvordan de nye studerende ville stemme på nationalt plan.

Desuden tror jeg, Michelle har helt ret i, at de journaliststuderende bruger rigtig mange medier til at holde sig orienteret. Det blev spurgt om, hvilken avis, de oftest læser.

Jeg finder det endnu mere interessant, at 93 procent ser sig selv som interesserede i politik, mens 25,3 procent stemte blankt eller undlod at stemme til Europaparlamentsvalget.

I kan se resten af resultaterne på www.lixen.dk på side 3 i det seneste nummer.

 Mvh. Sofie Bak Thorup, journaliststuderende ved Center for Journalistik

Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
08.09.09 21:21
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

@barfoed: forskellen mellem de to undersøgelser er, at den ene er videnskabelig, og den anden er det ikke. Spørgsmålene er forskellige, svarene er afgivet under forskellige forhold, der er flere respondenter i den videnskabelige, så den er mere valid. Snart vil vi også få svar på, om de journaliststuderende så bliver klogere og mere højreorienterede, når de får arbejde, eller hvordan man nu ønsker at se på det.

@mærsk: Du skriver: "Undersøgelsen dokumenterer, hvad vi godt anede i forvejen: Journalisterne har en så ensidig og voldsom politisk slagside, at der kun er meget lidt plads til mangfoldighed. Men jeg kan forstå på Lene Rimestad, at mangfoldighed er et skældsord på journalistelev-anstalterne?" Hvor henter du de informationer fra? Fra fordomme eller fra konkrete målinger/undersøgelser?Hvad er mangfoldighed for dig? At 22-årge skal stemme som 44-årige? Eller bare helst på DF?

@alle: Undersøgelsens mest overraskende resultat er, at fem procent stemte på DF ved EU-valget. Altså hvis man skal inkorporere alle disse fordomme om journalisters politiske ståsted i sine synsvinkler, så er det NYHEDEN.

Og det er jo det fantastiske ved denne lille evigt tilbagevendende, nærmest systematisk genfødte nyhed: At fordommene lige får et lille opkog som en gang muggen jordbærmarmelade, der skal ind på morgenbordet igen.

Det sjove ved det er, at når journalisterne bliver ærkeborgerlige i deres arbejde og kun skriver rosende artikler om alt til højre for den midte, der ikke mere er midte, så skal vi nok få færre borgerlige ind i Folketinget. Der er jo INGEN med en intakt hjerne, der holder med dem, som journalister holder med, for vi er jo bare brugtvognsforhandlere og forsikringsagenter, bare syv tusind gange så trælse. Så pas på, alle jer, der synes, at journalister skal være mere højreorienterede. Det giver bagslag på lang sigt.

 

Med venlig hilsen

Lene Rimestad

Fremhævet af Journalisten
Lars Mærsk
09.09.09 12:05
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

@Lene Rimestad

Politisk mangfoldighed er, at ihvertfald de store politiske ideologier - altså socialisme, liberalisme og konservatisme - er fyldigt repræsenteret blandt de journaliststuderende. Desværre er dette ikke tilfældet, idet der er en kraftig slagside i socialistisk/marxistisk retning.

Det er helt klart et problem for medierne, at der er så stor afstand mellem journalisterne og brugerne. Mon ikke denne kløft er en af årsagerne til, at en ikke kun Politiken, men næsten alle aviser, inklusive Jyllands-Posten og Berlingske, falder markant i oplag?. Læserne føler nemlig, at journalisterne ikke er deres talerør overfor magthaverne, men i stedet elitens talerør overfor læserne.  

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Lise Rasmussen
09.09.09 14:20
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

@ Lene Rimestad

 ”Jeg beklager, at jeg må dementere denne sædvanlige selvsvingshistorie IGEN IGEN. 

"De kommende journalister er ret repræsentative i forhold til andre danskere på deres egen alder
og med samme baggrund."  Det viser resultaterne fra den hidtil mest omfattende spørgeskemaundersøgelse af samtlige danske journaliststuderende.”

Du dementerer da intet som helst her. Du er ligeså forskruet som Albæk. Når diskussion går på om journalister og journaliststuderende er ræverøde, og en ny undersøgelse så igen igen tydeliggør at de stemmer mod venstre, så hævder du at det ikke passer. Og det bizare argument er at de er repræsentative i forhold til andre danskere på deres alder og med deres uddannelsesbaggrund.

Det giver jo ingen mening. Det er jo fuldstændigt rundtosset. Konklusionen er stadig; journalist-studerende er ræverøde – jeg forstår ikke engang hvorfor du ønsker at dementere det. Det er jo ingen hemmelighed, og de siger det jo tydeligvis selv igen og igen. Det mest bekymrende her er dog at to medarbejde på SDU i fuldt alvor kan mene at undersøgelsernes resultater skal holdes op i mod hvad andre unge med en tilsvarende uddannelsesbaggrund mener. Det er jo helt galt, og har absolut intet at gøre med hvad diskussionen handler om.  Fakta er stadigvæk at de journalister der producerer nyhedsformidlingen er ræverøde i forhold til den befolkning der modtager nyhederne. Hvad deres tidligere klassekamerater fra gymnasiet stemmer er jo i den sammenhæng komplet ligegyldigt. Hvordan du og Albæk kan fastholde andet er til at få det dårligt over. Har i ingen statistik og metode undervisning på SDU eller hvad sker der ?

@ alle andre forargede SDU studerende

Ja, naturligvis var det jeg skrev fordomsfuldt, og med det ene formål at provokere.

Den eneste grund til det er at vi igen og igen bliver tudet ørerne fulde af at journalisterne ikke er venstreorienterede. Og det er I jo ud fra en gennemsnitsbetragtning. Stå dog ved det. Og at vi så derfra kan tage en diskussion om hvorvidt det påvirker jeres historier, valget af historier og vinklingen af dem.

Det ændrer dog ikke på det tankevækkende i at I i tilsyneladende er så ens i jeres verdenssyn og jeres foretrukne medieforbrug. Herunder, som Lars Mærsk også pointerer, at kommende journalister har en foretrukken avis der er erklæret viewpaper og i den grad har nedtonet journalistikken
Fremhævet af Journalisten
Håkon Stolberg
09.09.09 15:45
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

For min skyld må (kommende) journalister tro og mene lige akurat hvad de vil. Så længe deres journalistik er i orden. Og det virker for mig bagvendt at kritisere de studerende for sammensætningen.

Men det ville da være interessant med et par løsningsforslag, i stedet for at skændes over om der er et problem. Skal borgelige, DF'ere og anarkister tilbydes dobbelt SU for at læse journalistik? Skal optagelseskravene slækkes for 'ikke-røde'?

For et par dage siden, gik et lignende chok gennem den norske mediebranche. Se også debatten der.

Fremhævet af Journalisten
Ole Pind
10.09.09 09:28
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere
Naturligvis er den skævvridne rekruttering til journalistuddannelserne et stort problem. Det ville den også være, hvis f.eks. kun 5% af de studerende var kvinder. Men vi kan naturligvis trøste os med, at de unge mennesker bliver klogere med alderen, når de opdager, hvordan virkeligheden hænger sammen. Men det er da bekymrende, at så mange unge stadig - 20 år efter Murens Fald - stadig er tiltrukket af den totalitære marxistiske ideologi.
Fremhævet af Journalisten
Magnus Brandt Tingstrøm
06.11.09 13:49
Re: SDU-studerende er venstreorienterede Politiken-læsere

Undersøgelsen er tilsyneladende lavet blandt de førsteårsstuderende på deres rustur. De har dermed ikke nået at gå på uddannelsen i overvældende lang tid, hvorfor man må formode, at de studerende på SDU næppe er blevet venstreorienterede som følge af at gå på journalistuddannelsen.

Det store problem her må derfor være, at så få af de i forvejen 'højreorienterede' unge har interesse for og/eller kompetencer til at komme ind på journalistuddannelserne. Det er vel her, man skal rette opmærksomheden, hvis man vil gøre noget ved situationen.

Kunne det eventuelt være en løsning at justere på optagelseskravene, så de mere markedsorienterede studerende også kunne følge med? Eller måske skal journalistuddannelserne som en bevidst del af rekrutteringsstrategien begynde at reklamere mere målrettet på diverse handelsskoler, politiskoler, militæret eller hvor man ifølge klicheerne ellers kan finde højreorienterede unge mennesker.

(Militæret og politiet kunne passende føre samme strategi, blot med omvendt fortegn. Der er vel næppe overvægt af venstreorienterede elever her, hvilket med lige så god ret kan kaldes et demokratisk problem.)

Som Håkon Stolberg så rigtigt påpeger: Lad os da få nogle løsningsforslag!

Hvordan kommer vi ud af denne sump af venstreorienteret tyranni, som dog gudskelov endnu ikke har fundet vej til lederspalterne hos Berlingske, JyllandsPosten, Ekstra Bladet, BT eller hvor man nu ellers må formodes at have venstreorienterede journalister ansat?

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen