Efter nogle magre år med krise og begrænsede budgetter, er der atter gang i reklameforretningen. Det var indtrykket på dette års reklamefestival i Cannes.
Og fra det danske mediabureau MediaCom, som var tilstede under festivalen hele sidste uge, er meldingen, at stemningen ikke kun var god, men langt bedre end de foregående år, fortæller adm. direktør Ulrik Thagesen til Berlingske.
»I år er et post-recession år, og det kan tydeligt mærkes hernede i Cannes. Der er rekord i indsendt materiale til konkurrencerne og et rekordstort antal deltagere,« siger han til avisen.
Og blandt dette års hotte emner var globalisering, teknologi og crowdsourcing. Altså temaer, der også har præget de senere år. Og især teknologiens fremmarch kunne mærkes.
»Det er en meget spændende tid for os. Internet, apps og sociale netværk er med i stort set alle diskussioner hernede. Alle kampagner bør i dag have en online-komponent,« siger Marc Bresseel, Vice President, Global Marketing hos Microsoft Advertising til Berlingske.
Ulrik Thagesen fra MediaCom fortæller desuden til avisen, at outsourcing af kreativitet kan blive den næste store trend:
»Når man ser på niveauet i lande som Danmark, er det tankevækkende, hvor kreative de er i for eksempel Latinamerika. Måske er kreativitet den næste aktivitet, der bliver outsourcet.«
Han tror også på vækst i crowdsourcing, hvor udviklingen af kampagner, ideer og koncepter er en løbende proces i samspil med brugerne. Et eksempl her blev leveret af Chevrolet, hvor man lod crowdsourcing-bureauet MoFilm stå for opgaven i samspil med semi-professionelle.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.