Nytårstale

»Der er rigtigt mange derude, der ikke kan forene sig med, at vi stikker næsen frem, og gerne vil høre os fortryde en masse eller se et knæfald i for eksempel Thorning-sagen. Men vi fortrød ikke noget i 2010. Og vi gør det stadig ikke.«

»Der er rigtigt mange derude, der ikke kan forene sig med, at vi stikker næsen frem, og gerne vil høre os fortryde en masse eller se et knæfald i for eksempel Thorning-sagen. Men vi fortrød ikke noget i 2010. Og vi gør det stadig ikke.«

SKÅL. Kære alle. Godt nytår. Fyld glasset og snup en kransekage. Vi får brug for det. 2011 bliver det vildeste år i den danske mediebranche. Vi skal i stormvejr, men vi er rigtig godt klædt på til det.

Jeg er ikke helt sikker på, at alle mine chefkolleger i branchen helt har forstået de muligheder, der byder sig, og de trusler, der tegner sig. Jeg er slet ikke sikker på, at alle derude har hårdt nok fat i håndtagene i forhold til det, som vores kunder er i gang med.

Men VI er. Vi laver radio, tv, masser af digitale nyheder – og lige om lidt går vi muligvis for første gang i 20 år forbi Ekstra Bladet i oplag på det gode gamle papir. Ikke helt dårligt af den lille butik, som medieforskerne stod i kø for at dødsdømme for bare en håndfuld år siden.

Vi er ikke det største hold i branchen. Faktisk er vi vel med afstand det mindste i det gængse landsdækkende mediebillede. Men det var vores historier, de talte mest om i 2010. Det gjaldt politik, sport, underholdning og sågar lidt etbenet terror.

Det gjorde ondt mange steder. Det passede slet ikke med billedet af lille B.T. med fladskærmene og sundhedsforsiderne. Der er rigtigt mange derude, der ikke kan forene sig med, at vi stikker næsen frem, og gerne vil høre os fortryde en masse eller se et knæfald i for eksempel Thorning-sagen. Men vi fortrød ikke noget i 2010. Og vi gør det stadig ikke.

Store båtnakker i små sko buhede af vores folk, da vi var nomineret til FUJ-prisen. Fred med det. Det er vores opgave at blive ved med at turde og blive ved med at udfordre – uanset hvor meget det stormer omkring os.
Vi vil lave de afgørende historier også i 2011. Fordi vi har det bedste hold. Men lad os denne gang gøre det så overbevisende, at der ikke er noget at diskutere. Og lad os komme det spadestik dybere, hvor det begynder at gøre rigtig ondt.

Vi vil opleve nye storme i år. Det er meget bedre end anonymitet.
Vi vil opleve P3 stadigvæk være ude af stand til at fylde sin morgenflade uden at kommentere dagens B.T.-forside. Og ja, der vil være sundhed, X-Factor og royale pløkker. Jeg skammer mig ikke over at have trængt Rådhuspladsen og andre i defensiven både på journalistik og på markedsandele.

De kloge reklamefolk siger, at man ikke må bruge et gammelt payoff fra slogan-skuffen, men jeg kan ikke lade være: B.T. – så sker der noget.

Godt nytår.

Peter Brüchmann er ansvarshavende chefredaktør på B.T. og har på Journalistens opfordring skrevet en nytårstale til bladets ansatte efter et 2010, hvor B.T.'s historier ofte har udløst presseetisk debat.