New York Times parat til helt at droppe papiret

Den toneagivende avis the New York Times vil inden for overskuelig tid helt droppe printudgaven. Det sagde bestyrelsesformand Arthur Sulzberger i går på konferencen International Newsroom Summit. Kilder nævner år 2015.

Den toneagivende avis the New York Times vil inden for overskuelig tid helt droppe printudgaven. Det sagde bestyrelsesformand Arthur Sulzberger i går på konferencen International Newsroom Summit. Kilder nævner år 2015.

Dødsdommen over den traditionelle papiravis blev refereret af blandt andre the Mashable, der citerer Arthur Sulzberger for at sige: "We will stop printing the New York Times sometime in the future".

Med andre ord, så gør verdens journalistiske flagskib klar til en fremtid, hvor man alene udkommer digitalt.

Hvornår New York Times helt præcis har tænkt sig at lægge "the Grey Lady" i papir-graven, er uvist. Men på mediekonferencen (WAN-IFRA 9th International Newsroom Summit) blev Arthur Sulzberger konfronteret med, at det tidligere er blevet foreslået, at NYT udkommer for sidste gang på print i 2015.

Hertil svarede han, ifølge Editors Weblog, at han ikke så "nogen grund til at komme med den slags forudsigelser".

Helt sikkert er det dog, at New York Times er på vej med en ny betalingsmodel, som skal gå i luften i begyndelsen af 2011. Læserne vil få adgang på nettet til et bestemt antal artikler gratis hver måned, hvorefter de skal betale ved 'Kasse 1', hvis de vil læse yderligere.

"Det har den fordel, at det fortsat tillader de millioner af læsere, som finder frem til os via søgemaskiner, at læse vores indhold," forklarede Sulzberger i sin tale på konferencen i London, som fortsætter i dag.

Hvor meget New York Times i øvrigt kan tjene ved at droppe papiret, lavede Business Insider en hurtig beregning på i går:

Ifølge websitets bud så tjener NYTimes.com i dag omkring 150 mio. dollar. Lykkes man med den ny betalingsmur at tiltrække en mio. abonnenter, der hver betaler 100 dollar om året, så vil det give yderligere 100 mio. dollar at lave journalistik for. Et beløb, som de færreste tør drømme om, skriver Business Insider

New York Times har valgt at implementere Googles betalingsmodel First Click Free, og ifølge Arthur Sulzberger sker det for at sikre, at NYTimes.com forbliver en del af det åbne "web-økosystem".

0 Kommentarer