search

Mikrobetaling vil dominere nettet i løbet af få år

Nyheder på nettet kommer til at koste, og allerede om få år vil mikrobetaling dominere netmedierne sammen med alskens andre betalingsformer, skriver Business.dk med henvisning til medieanalytiker. Andre kilder peger på det modsatte.

Nyheder på nettet kommer til at koste, og allerede om få år vil mikrobetaling dominere netmedierne sammen med alskens andre betalingsformer, skriver Business.dk med henvisning til medieanalytiker. Andre kilder peger på det modsatte.

Annoncerne kommer til at spille en mindre rolle end tidligere, for folk er faktisk villige til at betale for journalistisk indhold på nettet, hvis bare det er godt nok.

Sådan lyder meldingen fra medieanalytiker hos Argo Securities Henrik Schultz, der tror, at mikrobetaling – altså betaling af meget små beløb for netartikler og andet indhold – bliver en boomende tendens de kommende år, skriver Business.dk i dag.

Forleden viste en helt ny britisk undersøgelse ellers, at kun fem procent er villige til at betale for nyheder på nettet i form af mikrobetaling. Undersøgelsen var lavet af Harris Interactive for paidContent:UK, der i øjeblilkket sætter fokus på mikrobetalingens fremtidsmuligheder.

Her hed det videre, at langt størstedelen af brugerne vil skifte til andre nyhedssites på nettet, hvor de kan få det gratis, hvis der indføres mikrobetaling. Og mindst lige så bemærkelsesværdigt vil otte procent af de tilbageværende affinde sig med blot at læse overskrifterne på de sites, der måtte indføre mikrobetaling, skrev PC:UK.

I går kunne Murdochs mediegigant, News Corp, til gengæld berette det stik modsatte: Vores research viser, at folk vil betale online, hed det i The Guardian:

"…if we get the product and delivery system right, people will happily pay for news content online, on their computer, mobile, e-reader or other devices," udtaler News Corps digitale chef. 

Til Business.dk siger Henrik Schultz da også i dag, at han er "ganske overbevist om, at vi de kommende fem år vil se en voldsom øgning i den almindelige brugerbetaling til forskellige mere eller mindre journalistiske websites. Men vi vil også se en voldsom forøgelse af folks betalingsvillighed, for al erfaring viser, at folk faktisk gerne vil betale for godt indhold. Den gode nyhed er, at den samlede betaling til mediehusene vil stige de kommende år," siger Henrik Schultz til Business.dk.

Læs også: Børsen afviser mikrobetaling som fornuftig forretningsmodel

samt: Englænderne vil højst give 10 pund om året for netnyheder

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen