search

Medier beklager manglende rettelser i Köln-sag

Ritzau rettede et fejlagtigt telegram, som flere danske medier havde bragt. Men både Ekstra Bladet og TV 2 overså rettelsen og lod fejlene stå. BT rettede, men uden at oplyse det til læserne. Ekstra Bladet: ”Vi var ikke tilstrækkeligt opmærksomme.” TV 2: ”Det er en fejl”

Mandag bragte flere danske medier en Ritzau-artikel, der indeholdt fejlagtige oplysninger om overgrebene i Köln.

Ritzau citerede i deres historie britiske Independent, der citerede og fejlfortolkede en artikel i tyske Die Welt med det resultat, at der kom fejl med i Ritzaus artikel.

De fejl blev bragt videre af en række danske medier, herunder DR, TV 2, Ekstra Bladet og BT.

Ritzau opdagede fejlene og sendte en rettelse ud seks timer efter den første historie.

Danmarks Radio var imidlertid det eneste af de nævnte medier, der bragte en rettelse.

Hverken Ekstra Bladet, BT eller TV 2 havde onsdag morgen opdateret deres versioner af historien med en rettelse. Det skete først, efter at Journalisten tog kontakt og gjorde dem opmærksomme på fejlene.

Ekstra Bladet og TV 2 beklager

”Vi var ikke tilstrækkeligt opmærksomme, da Ritzau sender den rettede version ud. Det er beklageligt,” skriver Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro i et mailsvar til Journalisten.

Ekstra Bladet bragte onsdag en rettelse i toppen af deres artikel. Se rettelsen her.

Hos TV 2 beklager man også, at man ikke fangede Ritzaus rettelser.

»Når der kommer en rettelse fra Ritzau, skal vi altid vurdere, om vi skal bringe den. Det er  ikke sket i dette tilfælde, og det er en fejl. Vi har retningslinjer, der siger, at vi skal rette fejl, og at rettelsen skal fremgå i toppen af artiklen, hvis den er stor nok,« siger konstitueret digital chef Søren Dietrichsen, TV 2, til Journalisten.

TV 2 skriver blandt andet i deres rettelse, at:

"Efter denne artikel er blevet publiceret er det kommet frem, at Ritzau, hvorfra historien stammer fra, indeholdte forkerte oplysninger. Onsdag skriver Journalisten.dk, at artiklen herunder har en række faktuelle fejl, der skyldes, at ritzau citerede The Independent, der fejlfortolkede Die Welt."

Du kan læse hele TV 2's rettelse her.

BT: Vi burde have deklareret

Hos BT opdaterede man artiklen kort efter, Ritzau sendte sin rettelse ud. Men BT tilføjede ikke en rettelse, som deklarerede over for læserne, at artiklen er blevet rettet. Det burde avisen have gjort, forklarer BT's ansvarshavende chefredaktør, Olav Skaaning Andersen, i et mailsvar til Journalisten.

"Vi opdaterede artiklen, da Ritzau selv rettede fejlen. Vi burde have skrevet nederst i artiklen, at der var fejl i den oprindelige artikel. Det har vi gjort nu," skriver Olav Skaaning Andersen.

Du kan se BT´s rettelse her.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen