Hendes citater er 23 millioner kroner værd for Nordea

1.026 gange er Lise Nytoft Bergmann citeret i årets første fem måneder. Det er Nordea glade for. Det er medierne også. Journalisten sætter fokus på symbiosen mellem bankkilderne og medierne

Når man som journalist taler med Lise Nytoft Bergmann, er der en detalje, man hurtigt lægger mærke til: Hun taler selv journalist-sprog.

Hun bruger konsekvent begreber som 'historier', 'nyhed' og 'vinkling', hun fortæller, hvordan hun sender små teasere omkring indhold og konklusion ud til journalister, hvis hun vil give dem en af sine analyser solo.

Lise Nytoft Bergmann er simpelthen en enestående krydsning af en boligøkonom og en pressemedarbejder.

Ifølge Nordeas pressechef var det da også derfor, hun for to et halvt år siden blev hentet fra Realkredit Danmark til Nordea Kredit – et kvikt hoved, der kunne fortælle danskerne om boligmarkedet og samtidig gøre opmærksom på, at Nordea faktisk har en afdeling, der udbyder realkreditlån.

»Mange danskere tænker mest på Nordea som bank. Så det, at jeg kommer ud og brander Nordea Kredit, skal fortælle danskerne, at man ikke bare kan få billån, men også realkreditlån,« fortæller hun.

Hun er en af de mest citerede bankkilder i Danmark.

Her er hendes medie-cv:

Navn: Lise Nytoft Bergmann

Medieomtale: 1.026 gange fra 1/1 til 11/6

Emne: Boligmarkedet

Job: Chefanalytiker i Nordea Kredit

Anslået annonceværdi i perioden: 23.015.784 kroner

(Antal omtaler og annonceværdi er jvf. en Infomedia-kørsel)

 

Lise Nytoft Bergmann er den sidste af de bankkilder, Journalisten har interviewet om at være mediernes yndling. Tidligere i serien mødte vi Jacob Pedersen fra Sydbank og Steen Bocian fra Danske Bank.

Du kan læse baggrundsartiklen her.

 

Pas på detaljerne

Selv om Lise Nytoft har fået medietræningskurser, er det ifølge hende selv erfaringen og 'learning by doing', der har givet hende ikke bare forståelse for journalistikken, men nærmest en journalistisk næse.

»Noget af det mest udfordrende er, at man som specialist synes, detaljerne er rigtig vigtige, mens man i den journalistiske verden hellere vil have det kortet ned. En gang imellem synes man, at tingene bliver forsimplet lige lovligt meget. Men når jeg sidder og læser artikler om områder, der ikke er mine egne, kan jeg sagtens se, at det er rart med en enkel tilgang.«

Hvordan har du udviklet dig?

»Jeg tror, man bliver væsentligt dygtigere til at kommunikere med tiden. Man får et indblik i journalisternes verden, man ikke har som nyuddannet. Jeg er nok blevet klarere i mit sprog og bedre til at udelade detaljerne, så det er kort og præcist. Jeg tænker også i, at det skal være nemt for journalisterne at viderebringe, så deres arbejde bliver nemmest muligt.«

Reaktion på boligtal inden for 15 minutter

En af rutineopgaverne for Lise Nytoft Bergmann er at udsende kommentarer til journalister omkring nye nøgletal for boligmarkedet. En øvelse, der først og fremmest handler om fart.

»Det kan ikke nytte noget, hvis der kommer et nyt nøgletal klokken 9, at man sender noget ud om, hvordan man fortolker tallet klokken 14. Så har man altså selv skrevet sig ud af muligheden for at komme i pressen. Det skal helst ud inden for 15 minutter. Netmedierne er enormt hurtige i dag, og journalisterne sidder klar til at kigge på tallene, når de kommer.«

Metoden for Lise Nytoft Bergmann er at have regnet og skrevet så meget som muligt på forhånd.

»Jeg sidder så meget med fingrene nede i boligmarkedet, at jeg har en klar ide om, hvor det bærer hen. Så kan det sagtens vise sig, når du kommer ned i tallene i løbet af dagen, at der faktisk er en mere spændende vinkel et andet sted. Men det vil så ikke være en hurtig kommentar, du sender ud til alle journalister, men en ting, du laver en særlig vinkel på og giver solo til en journalist.«

 

Hun er selvkørende

Ud over Lise Nytoft Bergmann har Nordea en lille håndfuld såkaldte talspersoner, der som ekspertkilder skal brande banken offentligt. Men hvor flere af dem har kommunikationsmedarbejdere ansat til et bistå dem, er Lise Nytoft Bergmann stort set selvkørende.

»Jeg har et månedligt telefonmøde med pressechefen, hvor vi vender, hvad der har været på dagsordenen. Jeg kunne godt trække mere på dem, men jeg synes, jeg kan servicere mig selv og har de fornødne kompetencer til at kunne skrive selv.«

Har du en udløbsdato?

»Det tror jeg, alle økonomer har. Jeg håber, jeg selv træffer en beslutning om at lave noget andet, inden pressen vurderer, at den dato er kommet.«

Foto PR

0 Kommentarer