Danske Medier vedtager skrappere citatregler

Medier skal være mere tydelige med krediteringen, når de tager en historie fra et andet medie. Det fremgår af nye regler for citatskik fra Danske Medier. Overtrædelse vil dog ikke føre til straf. »Vi skal ikke være ophavsretspoliti,« siger Christian Kierkegaard fra Danske Medier (Opdateret 11.31: DR tilslutter sig reglerne)
26.02.2014 · 10:14

Danske Mediers bestyrelse vedtog tirsdag vejledende retningslinjer for kreditering i citathistorier. Det oplyser Danske Medier.

Retningslinjerne er udarbejdet af en arbejdsgruppe under Danske Mediers redaktionelle udvalg. Baggrunden for forslaget er, at mediernes artikler på nettet spredes mere og hurtigere end nogensinde.

Reglerne omfatter alle medlemsorganisationer i Danske Medier. TV 2 og DR har også siddet med i udvalgsarbejdet. TV 2 har allerede meddelt, at man tilslutter sig reglerne, forklarer journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard.

Nyhedsdirektør i DR Ulrik Haagerup siger til Mediawatch, at DR har besluttet at tilslutte sig de nye regler.

»Det er fair nok. Vi er interesserede i at orientere danskerne om det vigtigste. Vi er også interesserede i at fortælle, hvor tingene kommer fra,« siger Ulrik Haagerup.

Han understreger dog, at det kun er delen om at citere andre medier, DR er med på. De dele, der fx handler om RSS, sluger han ikke.

Christian Kierkegaard  forklarer, at der ikke vil være sanktioner mod medier, der overtræder reglerne.

»Vi skal ikke være ophavsretspoliti,« siger Christian Kierkegaard og tilføjer.

»Man kan godt gå lidt længere uden at krænke ophavsretten, men så kommer man ind i nogle grænseområder. Hvis man følger reglerne, kommer man ikke galt af sted.«

Kun et direkte citat

Hovedpunkterne i aftalen er:

  • Angiv det citerede medie som kilde så vidt muligt i første afsnit.
  • Baser normalt højst fire afsnit, svarende til højst 8-9 sætninger, på den citerede artikel og mindre, hvis der citeres fra en ganske kort artikel.
  • Er historien længere, bør det overskydende indhold bygge på en selvstændig journalistisk indsats: Citater fra egne kilder eller ny baggrundsinformation.
  • Gengiv normalt kun et enkelt direkte citat. Dog kan en angrebet parts svar af presseetiske årsager gengives som direkte citat med tydelig angivelse af det citerede medie som kilde.

De nye regler minder om en gentleman’s agreement, to af de store konkurrenter på erhvervsstoffet, Jyllands-Posten og Børsen, indgik i 2013 på eget initiativ.

Hvis medierne følger de nye regler, vil det give kreditering i citathistorierne en meget mere fremhævet placering. En undersøgelse lavet i december 2013 af Mark Ørsten og Ida Willig fra RUC på bestilling fra Kulturministeriet viste, at medierne kun krediterer i underrubrikken eller første tekstafsnit i 16 procent af artiklerne. Resten krediterer senere – ofte sidst i artiklen.

»Vi synes, det er god skik at nævne det tidligt. Man skal ikke give indtryk af, at man har lavet artiklen selv. Jeg tror ikke, vi når op på 100 procent, men om et halvt år håber jeg, at tallet er hævet væsentligt,« siger Christian Kierkegaard.

Af reglerne fremgår det også, at man bør linke til originalartiklen, hvis den findes på nettet.

Se hele listen her.

(Opdateret 11.31: DR tilslutter sig reglerne)

Kommentar

07/03/2014 - 11:38

Klaus Cort

Der skal normalt to eller flere til at ingå en "agreement", og det gør ikke noget, hvis den også omfatter the gentle ladies of the press, men ellers hedder det gentle-men.

Mvh

Seneste jobopslag

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03