
Det er ”åbenlyst træls”, men Weekendavisen er nødt til at tilpasse sig den økonomiske situation, lyder det. Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix
Fire stillinger hos Weekendavisen bliver nedlagt.
Det bekræfter ansvarshavende chefredaktør for avisen Martin Krasnik.
”Der er en ubesat stilling, som vi ikke genbesætter, og vi nedlægger en lederstilling. Og så er der indgået aftale med to om frivillige fratrædelser,” siger han.
”Det er åbenlyst for enhver, at det er hårde tider for mediebranchen og abonnementsforretninger som vores. Udgifterne stiger, og det er svært af løfte omsætningen, som vi plejer, for tiden. Derfor er det desværre nødvendigt at gøre det her,” siger Martin Krasnik.
Medarbejdere overraskede
Medarbejderne på Weekendavisen har den seneste tid – ligesom alle andre – kunnet holde øje med udviklingen i branchen, hvor der har været sparerunder flere steder. Alligevel er det kommet bag på medarbejderne, at der også skal spares på den måde på deres avis, fortæller tillidsrepræsentant Gunver Lystbæk Vestergård.
”Weekendavisen har en god og sund økonomi, så det var uventet på det her tidspunkt. En ting er at fornemme, at der er krise i branchen, men at der ligefrem skulle ryge fire stillinger, er overraskende,” siger hun.
Nogle af de medarbejdere, der ikke længere skal være på avisen, har været der i adskillige år, og de ansatte skal i det hele taget sunde sig ovenpå beskeden.
”De er kede af det herinde. Det er ubehageligt at være igennem, og det er ubehageligt at fire stillinger forsvinder, så det er ikke en sjov dag for Weekendavisen,” siger Gunver Lystbæk Vestergård.
Martin Krasnik betegner situationen som ”åbenlyst træls”.
”Weekendavisens økonomi er fortsat god, og vi har et meget stort overskud, men den økonomiske situation i branchen rammer selvfølgelig også os,” siger han.
Blodigt halvår i mediebranchen
Weekendavisen er blot den seneste arbejdsplads i branchen, der vinker farvel til medarbejdere, fordi der skal spares.
Inden for det seneste halve år har der været sparerunder hos blandt andre Mediehusene Midtjylland, Vid&Sans, Kristeligt Dagblad, JFM, Lolland-Falsters Folketidende, Aller Media, de tre dagblade i JP/Politikens Hus, Det Nordjyske Mediehus, Sjællandske Medier og i DR.
Det er ellers ikke lang tid siden, at regnskaberne i mange danske printmedier viste, at økonomien var sund og stærk.
I 2021 gav seks ud af 10 medievirksomheder, der udgiver printmedier, overskud. Men så kom den økonomiske afmatning og inflation, og siden har billedet været et helt andet.
De seneste seks måneder har meldingen til medarbejderne været, at der skal spares med henvisning til stigende priser på papir, distribution og tryk. Eller i DR’s tilfælde: Den digitale omstilling.
Opdateret klokken 13.30 med citater fra tillidsrepræsentant Gunver Lystbæk Vestergård.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.