
Danske printmedier har generelt en solid økonomi, forklarer Patrick Arendal Fahlström fra Media Scale. Foto: Media Scale
Det er ofte en ganske god forretning at udgive printmedier i Danmark. 6 ud af 10 medievirksomheder, som udgiver skrevne medier, var lønsomme i 2021, og deres samlede resultat for 2021 lå på 679 millioner kroner.
Det fremgår af rapporten ’Mediernes Økonomi 2022’ lavet af Patrick Arendal Fahlström fra Media Scale, der laver analyser om mediebranchen.
Brancheundersøgelsen er baseret på oplysninger i offentlige regnskaber fra 242 virksomheder, der primært udgiver printmedier. Og det er vel at mærke på et tidspunkt, før papirpriserne og inflationen steg.
Blandt virksomhederne gav 62 procent overskud. Der er dog betydelig forskel på overskuddets størrelse.
”Generelt er der en tendens til dommedagsprofetier om mediebranchens økonomi. Der er ganske vist medier, som er udfordrede, men ser man bredt på det, er der en udmærket soliditetsgrad,” siger Patrick Arendal Fahlström.
JP/Politiken i førertrøjen
JP/Politikens Hus ligger klart i spidsen som den virksomhed, der tjener mest med et resultat på 285 millioner kroner. På andenpladsen – langt efter – ligger Det Nordjyske Mediehus med 59 millioner kroner og Berlingske Media på 50 millioner kroner.
Patrick Arendal Fahlström forklarer, at nyhedsmedierne – båret frem af JP/Politikens Hus – står klart bedst i billedet, mens de lokale og regionale medievirksomheder står svagest målt på årets resultat, ”men det er dog ikke markant svagere”, siger han.
Selv om et medie optræder på top 10-listen, er det ikke en garanti mod afskedigelser.
Således opnåede Sjællandske Medier et resultat på 16 millioner kroner i 2021, men måtte 1. september i år tilbyde alle ansatte en frivillig fratrædelse på grund af stigende omkostninger og inflation. Det er et tilbud, som 11 redaktionelle medarbejdere har taget imod.
Som Journalisten tidligere har beskrevet, har mediernes økonomi samlet set længe været præget af en falsk krisefortælling.
Sandheden er faktisk, at det økonomisk går godt mange steder.
”Der er medier i Danmark, der igennem lang tid har haft en sund og god forretning og har været i stand til at omstille sig,” sagde koncernchef i Berlingske Media Anders Krab-Johansen til Journalisten i 2021.
Mediernes overskud har dog ikke betydet et tilsvarende løft for freelancerne i mediebranchen, som i mange tilfælde ikke er steget i honorar i årevis.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.