search

Ritzau bliver snydt

Ritzaus ejere – aviserne -forbyder bureauet at sælge RB-online-nyheder. Til gengæld kan aviserne lege mellemmænd og selv videresælge Ritzaunyheder – senest har Information solgt Ritzaus online-nyheder til en netavis for små 100.000 kr. om året. Det svarer til omkring syv kroner for en nyhed.

Der går ofte kun mellem tre og fem minutter mellem nyhederne på den kun fire uger gamle Netavisen Infopaq.

Når nyhedsflowet kører i det hastige tempo, skyldes det blandt andet, at netavisen løbende lægger Ritzaus online-nyheder på nettet. 30-40 gange om dagen leverer Ritzau en nyhed, som er skræddersyet til avisernes netudgaver. Og det er disse nyheder, Infopaq.dk frit kan plukke af. Ikke fordi netavisen er kunde hos Ritzaus Bureau, men fordi netavisen har købt RB-nyhederne af Information.

"Situationen er grotesk. Jeg fatter ikke logikken i, at det er nogle andre, der tjener pengene på de historier, vi laver. Pengene burde da havne i Ritzaus kasse," siger Anders Spanggaard, som er tillidsmand for Ritzaus 90 journalister.
Information optræder altså som en slags mellemhandler og har solgt RB-nyhederne til Netavisen for små 100.000 kroner. Det svarer til en pris på omkring syv kroner for en nyhed.

"Det er et latterligt lille beløb," konstaterer chefredaktøren på Fyens Stiftstidende, Egon Tøttrup. Avisen ejer sammen med alle landets dagblade Ritzaus Bureau.

"Det er jo arvesølvet, der bliver solgt ud af, og det skal koste. Derfor tog vi også en helt anderledes høj pris, da vi solgte Ritzaus online-nyheder til World Online," forklarer Egon Tøttrup, som ikke vil ud med salgsprisen.

Fyens Stiftstidende har altså også optrådt i rollen som mellemhandler. I 1999 solgte avisen RBs online-nyheder til World Online, og så vidt JOURNALISTEN erfarer, lå prisen for nyhederne tæt på 750.000 kroner for et år – syv-otte gange så meget, som samme vare i dag koster hos Information.

"Det kan godt være, at vi har solgt nyhederne for billigt. Vi tog den pris, vi troede, de kunne betale. Måske ville prisen være højere, hvis vi skulle sælge dem i dag," siger Henrik Bo Nielsen, direktør på dagbladet Information.
Når det er aviser, der tjener penge på at videresælge Ritzaus nyheder, skyldes det, at Ritzaus Bureau ikke selv må.

Ritzau er ejet af de danske dagblade og for at undgå, at Ritzau kunne konkurrere med sine ejere på salg af online-nyheder, besluttede Ritzaus bestyrelse for to år siden, at Ritzau ikke må videresælge sin online-tjeneste. Til gengæld må ejerne – og det er den mulighed, Fyens Stiftstidende og Information har benyttet sig af.

 

RB bryder sig ikke om nassere
Når en avis sælger RB-nyhederne til tredjemand, får Ritzau dog et symbolsk beløb på 10.000 kr. Det lapper ikke meget på Ritzaus udgiftside – det koster knap 90 millioner kr. årligt at drive nyhedsbureauet.

Direktøren på Ritzau virker da heller ikke synderligt lykkelig over, at Information for nylig har skaffet ham en indtægt på 10.000 kr. ved at sælge til Infopaq.

"Jeg bryder mig egentlig ikke om, at sådan nogle som Infopaq.dk – for så små midler – kan blive konkurrent til os og dagbladene. De nasser på de nyheder, som de danske dagblade og Ritzau har kæmpeudgifter på at producere," siger Ritzau-direktøren, Uffe Riis.

Han vil slet ikke ud med sine holdninger til, at Ritzau ikke selv må videresælge sine nyheder.

"Det er vores bestyrelse, der har vedtaget en politik, hvor Ritzau ikke må konkurrere med sine ejere," forklarer Uffe Riis.

Han har været i den situation, at han har måttet henvise interesserede købere af Ritzaus tjene-ster til dagblade.

"De kan ikke købe stoffet hos os, men de kan så købe vores stof af dagbladene," forklarer Uffe Riis.

Det var de store dagblade, der i 1998 kæmpede den beslutning igennem i bestyrelsen. Politiken, Berlingske og Jyllands-Posten så nemlig selv store, fremtidige forretningsmuligheder i at sælge nyheder til net-portaler. Og derfor ville de forhindre, at Ritzau, som netop er gearet til at aflevere korte historier hurtigt, skulle løbe med kunderne. Der var ikke enighed i bestyrelsen dengang, og bølgerne gik højt.

Problemstillingen er tydeligvis fortsat ømtålig på dagbladenes chefgange. Det er stort set umuligt at trække en kommentar ud af de mange dagbladschefer, der sidder i Ritzaus bestyrelse – Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Horsens Folkeblad, Skive Folkeblad og JydskeVestkysten. Flere henviser til Ritzaus bestyrelsesformand, Torben Dalby Larsen, som stort set heller ikke ønsker at sige noget.

"Det er en politisk varm kartoffel," forklarer RB-formanden.

"Der har været forskellige holdninger i bestyrelsen. Og den løsning, hvor Ritzau ikke selv må sælge deres online-nyheder, var, hvad vi kunne samles om. Og aftalen har skabt ro på de indre linjer," siger Torben Dalby Larsen.

Striben af tavse Ritzau-bestyrelsesmedlemmer er som skrevet lang, men det lykkes JOURNALISTEN at få 14 ord ud af direktøren for Politikens Hus, Lars Henrik Munch, som sidder i Ritzaus Bureaus bestyrelse:

"Det er klart, at vi må overveje, om det, der sker nu, er hensigtsmæssigt."

 

Underbyder hinanden
Både Information og Fyens Stiftstidende, som har tjent penge på deres roller som mellemhandler, mener paradoksalt nok, at det burde være Ritzau, der selv solgte og tjente pengene på deres nyheder.

"Det var Infopaq, der henvendte sig til os og fortalte, at vi kunne sælge RB-nyhederne til dem. Vi anede ikke, vi havde den mulighed. Det lød umiddelbart vanvittigt, at jeg skulle kunne sælge et produkt, som jeg nok er medejer af, men som jeg ikke har copyright på. Det må forekomme enhver, der har forstand på penge, absurd. Det logiske er da, at Ritzau selv sælger nyhederne," siger Informations direktør, Henrik Bo Nielsen.

Og Fyens Stifstidendes chefredaktør Egon Tøttrup siger:

"I virkeligheden synes jeg, at Ritzau skulle have lov til selv at sælge nyhederne. Det ville være et naturligt forretningsområde for Ritzau – hvorfor skulle de udelukkes fra at sælge til online-medier – de sælger jo også tjenesten til DR og TV 2."

"Hvis nu Ritzau selv måtte sælge, kunne det være med til at bringe RBs pris ned for alle ejerne – også Information. Måske kunne RB gå hen og blive helt gratis for os," fortsætter Egon Tøttrup.

Og det synspunkt deler Informations direktør, Henrik Bo Nielsen:

"Som almindelig deltager på RBs generalforsamling kan jeg kun konstatere, at de store aviser mener, at sådan skal det være. Men jeg kunne da godt drømme om, at RB fik lov at udvikle sig som forretning, så Information kunne få et billigere abonnement på RB."

Den nuværende forretningsgang betyder, at net-portaler, som er interesserede i at have nyheder på deres website, kan shoppe blandt alle landets dagblade og på den måde finde det dagblad, der vil sælge RBs nyheder billigst. I teorien kunne de forhøre sig om pris hos samtlige dagblade.

"Vi anlagde det skøn, at hvis vi ikke solgte, så gjorde en anden avis det bare. Så kunne vi lige så godt selv tjene de penge," siger Henrik Bo Nielsen fra Information.

Og at der kan shoppes rundt blandt dagbladene, bekræfter Ritzau.

"Ja, der er jo intet, der forhindrer dem i at ringe fra det ene dagblad til det andet," indrømmer RB-direktør, Uffe Riis.

"Vi kan rende og underbyde hinanden og dermed være med til at skabe et grundlag for en konkurrent til os selv," siger Troels Winding, som er internetchef på Fyens Stiftstidende.

 

Løber med kreditten
Tilbage på Ritzau sidder journalisterne og ryster på hovedet. Ikke nok med, at andre medier tjener penge på deres nyheder, men der-udover provokerer det RB-journalisterne, at det er "mellemhandleren", der løber med kreditten.
De kan læse deres egne nyheder på www.infopaq.dk – og selvom det ordret er RB-journalisternes formuleringer, så er det Information, der bliver krediteret for historierne.

"Det er fuldstændig til grin," kommenterer RB-journalisternes tillidsmand, Anders Spanggaard, som for tiden modtager mange frustrerede mails fra sine kolleger.

På Ritzaus egen hjemmeside kan man til gengæld ikke finde en eneste af bureauets online-nyheder.

"Det er dyrt at lave nyheder, og derfor skal vi ikke forære de nyheder væk på nettet. Vi bruger 90 millioner kroner om året på at producere nyheder, og det ville være at kaste nyhederne i grams, hvis vi bare smed dem på vores hjemmeside, så alle gratis kunne læse dem der," siger Uffe Riis, direktør på Ritzau.

Til gengæld kan folk så helt gratis gå ind og læse Riis' Ritzau-nyheder på www.infopaq.dk eller på www.information.dk eller www.berlingske.dk eller www.jp.dk eller …

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen